طولانی ترین تونل ترافیکی جهان در سوییس که به منظور تسهیل تجارت بین شمال و جنوب اروپا طراحی شده بود، روز یکشنبه با حضور عوامل راه آهن فدرال سوییس افتتاح شد.
این تونل که GBT (تونل گوتهارد) نام دارد شمال و جنوب سوییس را به هم وصل و از کوه سنت گوتهارد در کوه های آلپ نیز عبور می کند.
آندریاس مایر، رئیس راه آهن سوییس (SBB) پس از گذر برای نخستین بار از تونل، در داخل یک قطار مسافربری از مبدا زوریخ در ساعت 6:09 به لوگانو در ساعت 08:17 وارد شد.
هزینه ای نزدیک به 11 میلیارد یورو
طرح این پروژه در سال ۱۹۹۲ طی یک همه پرسی با رأی مردم تایید و اجرای ساخت آن حدود ۱۷ سال پیش آغاز شد.
طولانی ترین تونل جهان در ماه ژوئن توسط رئیس جمهور کنفدراسیون سوییس یوهان اشنایدر- آمان، با حضور رئیس جمهور فرانسه فرانسوا اولاند، آنجلا مرکل صدراعظم آلمان، ماتئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا و کریستیان کرن صدراعظم اتریش افتتاح شد.
پس از تونل سوییس، طولانی ترین تونل جهان تونل سیکان در ژاپن (با 53.9 کیلومتر طول) و تونل مانش میان فرانسه و انگلیس (با 50.5کیلومتر طول)هستند. این فعالیت عظیم نیازمند 17 سال کار و نزدیک به 11 میلیارد یورو هزینه بود.
قطارها از 11 دسامبر در این تونل آغاز به حرکت کرده اند. آنها با سرعت 250کیلومتر در ساعت، بالاترین حد مجاز سرعت گذر می کنند.
این تونل در ارتفاع 550 متری از سطح دریا ساخته شده است و 40 دقیقه زمان سفر بین زوریخ و میلان را کاهش می دهد.
انتظار می رود روزانه بین 200 تا 300 قطار باربری و 65 قطار مسافربری بتوانند از آن عبورو مرور کنند.
سوییس در واقع یکی از لینک های کلیدی حمل و نقل بین روتردام (هلند) و شمال اروپا با ایتالیاست. اگر دو سوم از بارها از طریق قطار در سوییس جابه جا شوند، به علت مالیات های گزاف بر وسایل نقلیه سنگین، تونل جدید گوتهارد باید با رشد قابل توجهی در این زمینه پیشروی کند.
تا سال 2020، انتظار می رود حمل و نقل سالانه عبور از گوتهارد چهار برابر شده و به 40میلیون تن برسد.
یکی از اهداف اصلی این پروژه کاهش اثرات زیست محیطی حمل و نقل بوده است. برای تکمیل پروژه، بیش از 3 هزار شرکت در این سایت همکاری داشته اند که بیش از 6000 نفر را نیز به کارگرفته بودند. همه چیز با تدارکات بی عیب و نقصی انجام پذیرفت.