لغو تحریمهای بینالمللی علیه صنعت خودروسازی کشور، اثرات بسیار مثبتی را در پی دارد. خودروسازان ایرانی در طول چند سال گذشته با مشکلات بسیاری مواجه بوده و تحریمهای بینالمللی راه همکاری آنها را با شرکای خارجی ناهموار میکرد. خودروسازان بزرگ ما که با شرکایی نظیر پژو و رنو همکاری میکردند بر اثر تحریمها در نقل و انتقال پول با مشکل مواجه میشدند و اکنون با برداشته شدن تحریمهای بینالمللی، مشکل نقل و انتقال پول برطرف خواهد شد و همچنین دسترسی به مواد اولیه و قطعات اروپایی برای خودروسازان راحتتر خواهد بود. همین موضوع موجب میشود که ما شاهد بهبود کیفیت خودرو خواهیم بود.
از سوی دیگر امکان همکاری با شرکای دیگر خارجی و توسعه محصول نیز در داخل کشور فراهم خواهد شد تا ما بتوانیم مدلهای تازهتر خودرو را در داخل کشور تولید کنیم. البته تحریم خودرو پیش از این به تعلیق درآمده بود و خودروسازان همکاریهای خود را آغاز کرده بودند اما مشکل نقل و انتقال پول همواره پابرجا بود. بازار ایران برای شرکتهای خودروسازی خارجی جذاب است، بنابراین ما برای پذیرفتن شرکای خارجی کمی با سیاست به پیش برویم تا ایران فقط به بازار محصولات آنها تبدیل نشود بلکه آنها باید در تولید مشارکت داشته باشند.
نکته مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که مشکل صنعت خودروی ایران فقط به تحریمهای بینالمللی محدود نمیشود بلکه بخش عمدهای از آن به سیاستها و موانع کسبوکار موجود داخلی بازمیگردد. بنابراین اگر ما به دنبال توسعه صنعت خودرو هستیم باید این موانع را رفع کنیم و دولت نیز به سمت خصوصیسازی و کوچک شدن پیش رود تا بتوانیم حداکثر استفاده را از فرصت به دست آمده داشته باشیم.
* عضو انجمن قطعه سازان