گــوگل، توتــــال، دویــــچ تلکم(Deutsche Telekom) و تعداد زیادی از شرکتهای بینالمللی تصمیم گرفتهاند تا به کمک بحران مهاجران در اروپا بیایند. آنها علاوه بر حمایتهای مادی و اقتصادی، قول کمکهای شغلی نیز دادهاند. پس از سیاستمداران و شهروندان، شرکتها برای کمک به هزاران پناهنده در اروپا وارد عمل شدند. شرکتهای بزرگ بینالمللی تصمیم گرفتهاند که در حاشیه نباشند. در بین این شرکتها، بسیاری از آنها از کمکهایی به شکلهای مختلف در این چند روز اخیر خبر دادهاند.
در فرانسه، شرکتهای « CAC» وارد میدان شدند
بسیاری از شرکتهای وابسته به بورس، از چند هفته پیش تصمیم گرفتند که از طریق انجمنهای کوچک محلی به این گروهها بپیوندند. چهار شرکت از بین آنها به نامهای ایر لیکید (Air liquide)، میشلین (Michelin)، سودکسو (Sodexo) و توتال (Total) تصمیم گرفتند نیروهای خود را متحد کنند. براساس گزارشی همگانی، در قدم اول، این شرکتها با مهیا کردن محل اسکان، دادن موادغذایی و محصولات اولیه ضروری، دسترسی به مراقبتهای بهداشتی و هزینه استقبال، مواجه شدند. پس از آن، آنها به هماهنگیهای شغلی و تعلیم و تربیت رسیدگی خواهند کرد. بهطور مثال، شرکت توتال از 300 پناهنده در مرکزهای مسافرتی خود استقبال میکند و آنها را تحت روندهای آموزشی و شغلی پوشش میدهد. مدیرعامل شرکت بزرگ نفتی، «پاتریک پویانه» اینطور قول داده است: «ما وسایل مورد نیاز را فراهم میکنیم.»
در این بین، بیمه «آکسا» قصد خود را از پیوستن به بسیج شرکتهای بزرگ اروپایی اعلام کرده. این گروه بودجه اولیه یک میلیون یورویی را برای پاسخگویی به نیازهای ضروری مهاجران اختصاص داده و همچنین قول داده است تا در موعد معینی، از آنها بهخصوص در زمینه آموزش و شغل حمایت کند.
شرکتهای آلمانی که از قبل فعال بودند
آلمان با 450هزار مهاجری که به خاک کشورش وارد شدهاند، بیشتر از همه کشورهای اروپایی با این بحران روبهرو شده است. در وهله اول، شرکتهای بزرگ آلمانی تصمیم گرفتند به سرعت وارد عمل شوند. در میان آنها، اودی (Audi) اعلام کرده که حمایتهای مالی یک میلیون یورویی را برای انجمنهای محلی اختصاص داده و برای شغل پناهندگان جایی را در شرکتهای خود در نظر گرفته است. شرکت دویچ تلکم، وایفای رایگان در مرکزهای پذیرش نصب کرده و 40 عدد از ساختمانهای خود را در کشور برای اسکان اختصاص داده است. سیمنز (Siemens)نیز ساختمانهای اداری خالی را در اختیار پناهندگان قرار داده است. شرکت بزرگ دارویی بایر (Bayer)، متعهد شده تا از کارمندان خود که برای کمک به مهاجران داوطلب شدهاند، حمایت مالی کند. رسانهها نیز وارد بازی شدند. بیلد، اشپیگل یا سودوچ زیتانگ (Süddeutsche Zeitung)نیز فراخوانهای کمک یا راهنماییهای عملی را برای کمک به پناهندگان منتشر میکند.
در آمریکا، گوگل، گلدمن سش و اوبر
شرکتهای آمریکایی نیز تحت تأثیر پناهندگانی که دستهجمعی وارد اروپا شدهاند، قرار گرفتهاند. در این میان، گوگل اعلام کرده است که یک میلیون یورو از طریق سایتgoogle. org بخشیده است. این پول به حساب سازمانهای مختلفی که کمکهای حیاتی به پناهندگان میکند همچون (کمیته بینالمللی نجات، پزشکان بدون مرز، کمیته عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و کمیته امداد آلمان) واریز میشود. گوگل همچنین برای ایجاد سایتی مخصوص برای متمرکز کردن بخششهای کاربران فعالیت میکند. گلدمن سش (Goldman Sachs)، بهتازگی از شراکت با آژانس ملل متحد به منظور کمکهای انسانی به پناهندگانی که به اروپا آمدهاند و همچنین آنهایی که در اردوگاههای ترکیه، اردن و لبنان مستقر شدهاند، خبر داد. بانکی آمریکایی از قبل 2،72 میلیون یورو به کمیته عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان بخشیده است.
اوبر (Uber) نیز به نوبه خود رانندگانش را برای تهیه لباس، وسایل و اسباببازیها برای پناهندگان، در اختیار آنها قرار داده است. این اقدام که «بخشش اوبر» نام گرفته، هفته گذشته طی دو روز در 23 شهر اروپا با مشارکت انجمنهای محلی (صلیبسرخ فرانسه و نجات کودکان در انگلستان) انجام شد. اتحادیه غرب، همچنین یک میلیون دلار برای کمک به انجمنها اختصاص داده است.
در کانادا، بانکهای بزرگی چون (تورنتو دومینین بانک، بانک سلطنتی کانادا، اسکوتیا، بانک سلطنتی و بازرگانی کانادا و بانک مونترال) یک میلیون یورو برای صلیبسرخ جمع کردهاند. در استونی که باید بیش از 300 پناهنده را بپذیرد، شرکتهای بزرگ، استخدام پناهندگان را پذیرفتهاند، درحالیکه بررسیهای اخیر نشان میدهد شرکتهای بزرگ در جمهوری چک حاضر هستند در گروههای خود 5 هزار مهاجر بپذیرند.