یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

به تازگی دولت تسهیلاتی را برای توسعه استفاده از انرژی‌های نو در بخش خانگی در نظر گرفته‌است. این سیاست سبب شده تا تحرک مناسبی در شرکت‌های فعال در این بخش ایجاد شود، اما در اجرای پروژه‌های مرتبط با انرژی خورشیدی، بروکراسی اداری عامل اصلی کندی اجرای طرح‌ها است. مثلا در برخی پروژه‌ها که دولت برای آن پروانه احداث صادر کرده، هنوز نقطه اتصال به شبکه در اختیار مجری قرار نگرفته است. یا اینکه نقطه اختصاص یافته، مناسب سیستم‌های نصب شده در محل نیست. در نتیجه این خلأها، پروژه‌ها به کندی پیش می‌رود و هیچ‌کس مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد. 

با این وجود، اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم، سرعت توسعه انرژی‌های نو در دولت جدید دهها برابر گذشته است. در حال حاضر، استفاده از انرژی خورشیدی در سراسر کشور توسعه‌یافته است. در حالی که پیش از این چنین فضایی وجود نداشت. استقبال از انرژی‌های نو، به دلیل اعتبارات تشویقی است که دولت برای این بخش در نظر گرفته، حرکت‌های انجام شده در زمینه توسعه انرژی‌های نو سبب شده تا شرکت‌های فعال در این بخش حتی به فکر یافتن مشتریان خصوصی هم باشند و فقط برق خود را به دولت نفروشند. اما دولت برای ارائه سوبسیدهای خود مکانیزم‌هایی دارد که مقداری پیچیده است.

بنابراین، شاید این سیاست‌ها بر سرعت اجرای پروژه تاثیر گذارد. به همین دلیل، شرکت‌های فعال در بخش انرژی خورشیدی باید با بسترسازی مناسب به دنبال یافتن مشتریان خصوصی باشند. متقاضیان استفاده از انرژی خورشیدی هم باید به برخی نکته‌ها توجه داشته باشند. در نصب سیستم‌های خورشیدی باید مکان‌یابی درست انجام شود. جایی که سایه دارد برای نصب سیستم خورشیدی مناسب نیست.

پس اگر در ساعت‌هایی از روز پشت‌بام سایه داشته باشد، آن محل مناسب نصب پنل خورشیدی نیست. ترجیحا بهتر است برای پنل‌های نصب شده در منازل نقطه اتصال به شبکه برق وجود داشته باشد تا اگر برق مازادی تولید شد آن را به شبکه تزریق کنید. یکی از نکته‌هایی که توانیر در ارائه وام به متقاضیان انرژی خورشیدی رعایت می‌کند، آن است که به دلیل استفاده از پشت بام منازل برای نصب پنل خورشیدی به‌عنوان یک فضای مشاعی در ساختمان‌ها، متقاضی باید رضایت همسایگان خود را جلب کند. به ازای تولید هر کیلووات برق به 10 تا 15 متر مربع فضا برای نصب پنل خورشیدی نیاز دارید و اگر بخواهید تمام برق منزل خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین کنید و میزان مصرف منزل مطابق با الگوی مصرف باشد، حداقل دو تا سه کیلووات برق در یک شبانه روز مصرف خواهید کرد. 

پنل‌های خورشیدی اغلب از مواد مرغوب تهیه می‌شوند، در مقابل ضربه‌های معمولی مقاوم بوده و تست تگرگ می‌شوند، اما اگر کسی قصد تخریب آنها را داشته باشد، پنل دچار شکستگی شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. پس از نصب پنل خورشیدی، مصرف‌کننده فقط باید آن را هر شش ماه یک بار با آب شست‌و‌شو دهد. از آنجا که قیمت انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی به‌شدت رو به افزایش است و در مقابل شرکت‌های تولیدکننده پنل‌های خورشیدی در سراسر جهان تلاش می‌کنند بهای محصولات تولیدی خود را کاهش دهند تا قیمت تمام‌شده حاصل از انرژی خورشیدی کمتر شود، پیش‌بینی‌ می‌شود، در آینده‌ای نه چندان دور، قیمت هر کیلووات برق خورشیدی با برق حاصل از انرژی حرارتی برابر شود. در نتیجه، به‌زودی استفاده از انرژی‌های پاک به صرفه خواهد شد. 

* مدیرعامل شرکت کومینزاد یدک

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5Uvd28bQ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه