جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
معاون وزیر خارجه و رئیس اتاق ایران تاکید کردند

برنامه‌ریزی کنید، تحریم ها باز نمی گردند

8 سال پیش ( 1394/10/21 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

معاون وزیر امور خارجه، مدیران عامل بانک‌ها و فعالان بخش‌خصوصی در آستانه نزدیک شدن برجام به روزهای اجرایی شدن به دعوت اتاق ایران گرد هم آمدند تا آمادگی خود را برای برجام محک بزنند؛ نشستی که مجید تخت روانچی آن را برای آماده شدن و ورود به روزهای اجرایی برجام، روزی که تمامی تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا لغو خواهد شد، ضروری دانست. این دیپلمات ضمن اطمینان دادن به فعالان اقتصادی مذاکرات فشرده اخیر این وزارتخانه را برای حل مسائل ریز و درشت پیش از اجرایی شدن برجام تشریح کرد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: اتحادیه اروپا و آمریکا تمامی تحریم‌های‌شان را لغو خواهند کرد، همچنین رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص لغو تحریم‌های کنگره نیز تعهد کتبی داده است. به گفته وی دستورالعمل‌هایی در اتحادیه اروپا وآمریکا به تصویب رسیده که از روز اجرا قابل استفاده است. روانچی این دستورالعمل‌ها را نقشه راه برای تجار، فعالان اقتصادی، بانک‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌ها در سراسر جهان عنوان کرد که با استفاده از این دستورالعمل‌ها از شرایط کار با ایران آگاه شده و به‌تمام سوالات‌شان پاسخ دهند.

او خطاب به فعالان اقتصادی و بانکی گفت: در بند 19 برجام به صراحت آمده است که تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد، حالا ما باید از خودمان بپرسیم چقدر آماده‌ایم؟ ما از روز اول برجام باید آمادگی کار داشته باشیم، مبادا خودمان را از این بابت سرزنش کنیم. به گفته وی در بحث LC مشکلی وجود ندارد و همچنین در سوییفت بحث‌های خوبی شده است.

این عضو تیم مذاکرات هسته‌ای با اشاره به موضوع مطرح شده در خصوص بازگشت تحریم‌ها توجه فعالان اقتصادی و بانک‌ها را به برخی از بندهای برجام معطوف کرد و گفت: در ماده 26 برجام کشورهای اروپایی و آمریکا تعهد می‌دهند که تحریم‌ها بازگشت نداشته باشد. به گفته تخت روانچی همچنین در ماده‌های 28 و 29 تعهد داده‌اند که در اجرای برجام اختلال ایجاد نکنند و از سیاست‌های خاص با هدف تاثیر‌گذاری منفی در تجارت ایران بپرهیزند.

وی فعالان اقتصادی را مطمئن کرد که بدهی به برخی شرکت‌های خارجی مانعی برای پوشش‌های بیمه‌ای نخواهد بود. معاون وزارت امور خارجه گفت: ورود پی‌در‌پی هیأت‌های خارجی در چند ماه گذشته به ایران نشان می‌دهد آنها به این بازار علاقه دارند و در دوران تحریم‌ها خودشان را از این ظرفیت محروم کرده بودند؛ ظرفیتی که به گفته وی آینده روشنی را برای کشور و تعاملات تجاری و اقتصادی ایران با جهان رقم خواهد زد.

مجید تخت روانچی در پاسخ به سوال «فرصت‌امروز» مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه برای اختلافات دیپلماتیکی که بر روابط تجاری اقتصادی تأثیر‌گذار است چه برنامه‌ای دارد، گفت: رویکرد ما تعامل با جهان است. ما تعامل و همکاری اقتصادی به‌خصوص همسایگان را در اولویت داریم و فکر می‌کنیم احترام به اصول و حفظ تعامل را می‌توانیم در کنار یکدیگر داشته باشیم؛ سوالی که رئیس اتاق ایران به‌عنوان نماینده بخش‌خصوصی نیز به آن پاسخ داد.

جلال‌پور گفت: ما در همه سیاست‌گذاری‌ها در کنار سیاست‌گذاران هستیم و تنها انتظاری که ما داریم، این است که اتفاقاتی که به دنبال برخی مشکلات دیپلماتیک توسط عده‌ای در داخل کشور می‌افتد، کنترل، مدیریت و حل و فصل شود چرا که ممکن است برای ما عواقبی داشته باشد. رئیس اتاق ایران در این نشست به مدیران عامل بانک‌ها و فعالان بخش‌خصوصی توصیه کرد: همه ما مطمئن هستیم کار بزرگی اتفاق افتاده و باید واقعیت‌های این مسئله بزرگ را به درون جامعه برد.

به گفته جلال‌پور نباید اجازه داد توقعات بی‌جا موجب ارائه راهکارهای نادرست به برخی مسئولان شود.رئیس پارلمان بخش‌خصوصی گفت: تبیین وضعیت پیش رو، وظیفه اتاق و فعالان بخش‌خصوصی است و آنها باید به واقعی‌تر شدن توقعات کمک کنند. وی همچنین از ترجمه فارسی دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا و آمریکا توسط اتاق ایران خبر داد.

جلال‌پور در جمع خبرنگاران گفت: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران پیشنهاد کرده است که در بودجه سال ۹۵ کل کشور قیمت ارز به صورت مشخص اعلام نشود چراکه ممکن است مشکلات و ابهاماتی به وجود آورد که فسادزا باشد، بنابراین پیشنهاد ما این است که دولت اجازه دهد عدد ریالی مشخصی در بودجه درج شود که حکایت از عدد و رقمی است که بابت فروش نفت و محاسبات دولت در نرخ ارز به خزانه واریز می‌شود و مابقی بودجه به بازار وصل شود.

عبدالرسول دری اصفهانی، عضو بانکی و مالی گروه مذاکره‌کننده ایران در این نشست از تلاش‌های این بانک در ماه‌های اخیر خبر داد. او گفت: در حال تلاش برای ایجاد روابط کارگزاری با بانک‌های بین‌المللی است که در این زمینه به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کرده و برخی بانک‌های بین‌المللی نیز پذیرفته‌اند که روابط کارگزاری با ایران را برقرار کنند. دری گفت: گشایش اعتبارات اسنادی آسان‌ترین مسئله پیش‌روی سیستم بانکی در دوره برجام است که مسئله‌ای مهم به شمار می‌رود، اما مهم‌تر از آن جذب سرمایه‌گذاران خارجی بوده که پشتیبانی آنها مستلزم ورود بیمه‌های اعتباری دنیاست.

مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد در این نشست پوشش بانک‌ها را توسط بانک مرکزی از انتظارات بانک‌ها عنوان کرد و گفت: پاسارگاد 50 رابطه کارگزاری با بانک‌های خارجی را تعریف کرده است که بیش از نیمی از آن در حال اجرا و بقیه در حال پیگیری برای نهایی شدن است. قاسمی ارتباطات خارجی و مناسبات تجاری را در درون اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.مدیرعامل بانک پاسارگاد بخش‌خصوصی را در اجرای اقتصاد مقاومتی تعیین‌کننده دانست از آن جهت که می‌تواند در ترغیب و مشارکت آحاد جامعه به‌خصوص کسانی که فعالیت اقتصادی ندارند مؤثر باشد.

به گزارش «فرصت امروز» نشست هشت مدیرعامل بانک با معاون وزیر امورخارجه و رئیس اتاق ایران با فعالان اقتصادی در مورد سیاست‌های اجرای برجام در بخش بانکی روز گذشته در اتاق ایران برگزار شد.مسئله‌های مهم درخصوص برجام از سوی معاون وزیر امور خارجه مطرح شد و فعالان اقتصادی به طرح مشکلات و سوالات بانکی با اجرایی شدن برجام پرداختند. اگر چه برجام در آستانه اجرایی شدن قرار گرفته اما گفتنی است روز دقیق اجرایی شدن برجام هنوز اعلام نشده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ipMkyvwO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه