عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، ایران را کریدور ارتباطی شرق-غرب و شمال-جنوب خواند و گفت: نتیجه گرفتن نقطه تعادل منطقهای از ایران، ناامنی برای مردم منطقه و جهان شد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی روز سهشنبه ۲۰ بهمن در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا که با حضور وزرای حملونقل و کشاورزی دو کشور برگزار شد، گفت: موقعیت جغرافیایی ایران چه به صورت فیزیکی و چه به صورت تاریخی موقعیتی است که همواره این کشور نقطه تعادل منطقه بوده است. اگر ۲۵۰۰ سال گذشته در ایران جاده ابریشم داشتیم و یکی از بنیانهای اصلی تمدن ایرانی بود این یک رویداد تصادفی نیست، بلکه نشات گرفته از تاریخ ایران است که این کشور را نقطه تعادل قرار داده است.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه ایران همواره کریدور ارتباطی شرق-غرب و شمال-جنوب بوده است، ادامه داد: در پی آن هستیم تا جاده ابریشم را در دنیای مدرن در شقوق مختلف حملونقلی هوایی، ریلی، جادهای و دریایی مجدد بازآفرینی کنیم. وی افزود: خوشبختانه زمینه همکاری ما با ایتالیا بسیار فراوان است و مذاکرات بسیار خوبی با شخص وزیر زیرساختها و حملونقل ایتالیا و همچنین شرکتهایی که مستقیماً در بخشهای مختلف هوایی، دریایی، ریلی و جادهای فعالیت میکنند داشتهایم.
آخوندی با اشاره به برنامه همکاری ایران و ایتالیا در چهار بخش حملونقل هوایی، دریایی، جادهای و ریلی افزود: در حوزه هوانوردی به دنبال نوسازی این صنعت هستیم تا ضمن رقابت در عرصه بینالمللی و منطقهای سهم خود را از بازار منطقه و جهان کسب کنیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: در این زمینه دو قرارداد بزرگ با ایتالیا در حوزه نوسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیما منعقد شد که البته این قراردادها تنها مختص خرید هواپیما نبود، بلکه در حوزه توسعه فرودگاهی و ناوبری نیز زمینههای همکاری بسیار خوبی وجود دارد. اگر به زنجیره ارزش صنعت هوانوردی از توریسم بخش حمل ونقل نگاه کنیم قاعدتاً سایر حلقههای ارزش اعم از بنگاهها و گردشگری باید مدنظر باشد.
آخوندی درباره مشارکت ایران و ایتالیا در زمینه حملونقل ریلی نیز گفت: با توجه به پیشرفتی که ایتالیا در حوزه ریلی بهویژه قطار سریعالسیر دارد گفتوگوهای خیلی مؤثری در این بخش انجام شده بهطوری که نخستین قرارداد بین ایران و ایتالیا در حوزه ریلی منعقد شد. قرارداد نظارت بر اجرای راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان به همراه شریک ایرانی است. البته در زمینههای همکاری با ایتالیا در حوزههای توسعه زیرساختی، قطار سریعالسیر، برقی کردن محورهای مهم و نوسازی ناوگان نیز همکاری خواهیم داشت. وی ادامه داد: همچنین در نظر داریم تمام راههای شبکه ریلی آسیا را که از کریدور ایران عبور میکند تکمیل کنیم. علاوه بر این با توجه به توسعه صنایع و ترانزیت باید بخش قابل توجهی از حمل ونقل در جاده به ریل منتقل شود. ضمن اینکه در حوزه مسافری به دنبال ایجاد حمل ونقل یکپارچه درونشهری و حومهای هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه نظام حمل ونقل حومهای برای ایران بسیار مهم است، گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۴ میلیون تردد از حاشیه شهرهای مادر به کلانشهر و بالعکس انجام میشود بنابراین نکته مهم برای ما یکپارچگی حملونقل درون شهری و حومه است که به دنبال ایجاد یکپارچگی هستیم.آخوندی یادآور شد: در حوزه حمل ونقل ریلی، همچنین نوسازی ناوگان ریلی باری و مسافری برای ما اهمیت ویژهای دارد که این موضوع نیز در دستور کار است.
وی درباره نوسازی صنعت حمل ونقل جادهای نیز گفت: در این خصوص مذاکرات زیادی با ایتالیا داشتیم. ایران هم در شبکه راههای آسیایی و هم در کریدورهای مختلف شمال و جنوب و تراسیکا میتواند محل اتصال بسیاری از کشورها باشد. از این رو ۱۰ کریدور جادهای مهم در کشور شناسایی شده اما یکی از مشکلات ما در این کریدورها نداشتن سطح سرویس یکپارچه و بخشهای مفقود در برخی این کریدورها است. بنابراین ارتقای سطح سرویس و تکمیل حلقههای مفقود این کریدورها بسیار مهم است.
وزیر راه و شهرسازی مدیریت جادهها، ایمنی، سیستم یکپارچه اخذ عوارض آزادراهی و نوسازی ناوگان را از دیگر محورهای مذاکره با ایتالیا در جلسات تخصصی خواند. آخوندی درباره مشارکت در حوزه بنادر و دریانوردی نیز گفت: باتوجه به توسعه فازهای ۲ و ۳ بندر شهید رجایی و توسعه بندر چابهار، ایجاد کریدور جدید شرق ایران از بندر چابهار به شمال کشور در حال ایجاد است که پاکستان و افغانستان را میتواند پوشش دهد.