چهارشنبه, ۱۳ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Wed, 3 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بیشتر سهامداران دلیل ورود به یک صنعت یا خرید سهم خاص را بازدهی بالای گذشته آن عنوان می‌کنند. غافل از اینکه هر بازدهی با ریسک خاصی همراه است‌. برخی از صنایع ذاتا ریسک‌پذیرند، گرچه ممکن است بازدهی بالایی داشته باشند اما ریسک بالا، نکته‌ای‌ است که مختص سرمایه‌گذاران خاص و ریسک‌پذیر است‌. به گزارش سایت همفکران برای بالانس‌کردن ریسک و بازدهی در کتب مالی معمولا بازدهی را بر ریسک تقسیم می‌کنند و نتیجه آن صنایعی را نشان می‌دهد که هم از نظر ریسک و هم از نظر بازدهی بهینه هستند.

مفروضات

*‌ در این تحلیل 19 صنعت بورسی به همراه شاخص کل مورد بررسی قرارگرفته است‌.

*‌ در محاسبه عملکرد صنایع از شاخص آنها استفاده شده، تحلیل دیگر می‌توانست استفاده از ارزش بازار صنایع باشد، با توجه به اینکه عرضه اولیه و تقسیم سود بسیار زیادی داشته‌ایم، ارزش بازار صنایع نمی‌تواند داده‌های قابل اتکایی به تحلیلگر دهد‌. بنابراین در نهایت شاخص صنایع انتخاب شده است‌.

*‌ در این تحلیل سعی شده تا ریسک و بازدهی صنایع مختلف در دو برهه زمانی بررسی شوند و در نهایت صنایع برتر شناسایی شوند‌.

بررسی بازدهی و ریسک صنایع مختلف بورس در 5 سال گذشته

همان‌گونه که ملاحظه می‌شود، بیشترین بازدهی را صنایع لاستیک، نفت (پالایشگاه) و گروه رایانه داشته‌اند، از سویی مسکن و بیمه کمترین بازدهی را در پنج سال گذشته به سهامداران خود داده‌اند‌. از نظر ریسک نیز شاخص کل، صنعت بانک، مخابرات و محصولات شیمیایی بسیار کم‌ریسک بوده‌اند و در عوض گروه قند، غذا و ماشین‌آلات برقی در رده پر‌ریسک‌ترین صنایع بورسی قرار دارند‌.

طبق نتایج این تحقیق، در پنج سال گذشته بهترین صنعت گروه پتروشیمی و شیمیایی است. نکته جالب توجه اینکه صنعت محصولات شیمیایی تنها صنعتی است که نسبت بازده به ریسک آن حتی از شاخص کل بالاتر است. سپس گروه فرآورده‌های نفتی و لاستیک نسبت به ریسکی که داشته‌اند، بازدهی به نسبت بالایی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند‌.

 

کــمــتـریـن نـسـبت «بازدهی‌به‌ریسک» هم متعلق به صنعت کوچک بیمه است که نشان‌دهنده این موضوع است که در این صنعت ریسک بالا و بازدهی کمی داریم‌. گروه خودرو و مسکن بعد از بیمه در رتبه بعدی قرار دارند‌. نگاه کلی به نتایج ارائه شده در جدول‌های بالا نشان می‌دهد، وقتی بازدهی را بر ریسک تقسیم می‌کنیم، در بسیاری از صنایع به محدوده تعادلی 0.4 می‌رسیم. به عبارتی این دو معیار در این صنایع به تعادل رسیده‌اند که این امر حاکی از هوشمندی بازار بورس اوراق بهادار کشورمان است.

بررسی بازدهی و ریسک صنایع مختلف بورس در سال گذشته

بعد از ریزش بازار بورس عوامل متعددی در بازار پدید آمده‌اند که روند سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند‌. تصمیم‌های متفاوت دولت جدید، ریزش نفت، خوراک پتروشیمی‌ها، هدفمندی یارانه‌ها و‌... در کنار ریزش بازار موجب شده‌اند که صنایع بورسی به‌نوعی بازبینی دوباره شوند‌. در تحلیل زیر، میزان ریسک و بازدهی صنایع مختلف بورسی از 14 دی ماه 1392 (زمان ریزش بازار) تاکنون بررسی شده است‌. داده‌های جدید نتایج بسیار متفاوتی را نسبت به داده‌های قدیمی‌تر می‌دهد.

همان‌گونه که در جدول شماره 2 مشاهده می‌شود، در بازه زمانی مورد نظر صنعت رایانه، لاستیک و ماشین‌آلات و تجهیزات در مقابل ریزش شاخص که حدود 22درصد بوده نه تنها ریزشی نداشته بلکه در مجموع به ترتیب رشد 15درصد، 16درصد و 11درصد را نیز تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر صنعت قندو‌شکر با ریزش 40درصدی و کاشی و سرامیک با ریزش 39درصدی بیشترین ریزش را در بین صنایع داشته‌اند‌. (در جدول فوق البته داده‌ها به‌صورت هفتگی است)

در محاسبات مربوط به ریسک صنایع رایانه، لاستیک و ماشین‌آلات در دوره مورد‌نظر جزو صنایع کم‌ریسک به‌شمار می‌آیند. از طرفی صنایع کاشی و سرامیک، فلزات اساسی، قند و شکر جزو صنایع پر‌ریسک به حساب می‌آیند. طبق نتایج تحقیق در یک سال گذشته بهترین صنعت ‌رایانه، لاستیک و تجهیزات است. قندی‌ها، فلزی‌ها و کاشی‌ها نیز پایین‌ترین رتبه را در یک سال اخیر داشته‌اند‌.

این تحلیل نشان می‌دهد، برخی از صنایع با اتفاقات جدیدی که رخ داده مزیت خود را از دست داده‌اند، به‌عنوان مثال ریزش قیمت نفت و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها آنها را از رتبه یک به شش تنزیل داده است، بررسی دوره‌ای فرآیند فوق در بازه‌های زمانی مختلف می‌تواند رویه‌ای مشخص را برای سرمایه‌گذاران در هر سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت تعیین کند و سرمایه‌گذاران نیز از فرآیند فوق برای مدیریت عایدی خود در طول زمان استفاده کنند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jlebmCD4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه