شرکت سایپا آذین بزرگترین تولیدکننده صندلی و رودری خودرو در ایران است. این شرکت طبق گزارشات پیشبینی و عملکرد 9 ماهه خود زیان هر سهم را از (239)ریال به (192) ریال کاهش داد که علت آن برخلاف ظاهر، کاهش در سود عملیاتی و فروش زمین نظر آباد شرکت است. همچنین شرکت طی عملکرد 9 ماهه خود از بابت هر سهم (304) ریال زیان محقق کرده است که شرکت در توجیه فزونی زیان 9 ماهه نسبت به پیشبینی کل سال را افزایش در تولید و فروش سه ماهه پایانی سال عنوان کرده است.
میزان تولید و فروش شرکت دقیقا منطبق برMRP سایپا است و شرکت باتوجه به این امر در اکثر مواقع موجودی محصولی در انبارها نگهداری نمیکند، همچنین مقدار تولید و فروش شرکت در 9 ماهه سال، 71 درصد محقق شده است و ترکیب تولید آن 81درصد محصولات خانواده پراید و 19 درصد وانت نیسان و تیبا است. یکی از نکات منفی این شرکت زیان انباشته قابلتوجه شرکت است که طی سال جاری افزون بر 80 درصد سرمایه شرکت خواهد شد و این شرکت را هم در زمره شرکتهای مشمول ماده 141قانون تجارت قرار داده است.
نکته قابل توجه در مورد سهامدار عمده شرکت (سایپا) این است که این خودروساز علاقهای شدید به نشان دادن سود در گزارشات پایان سال خود دارد لذا از سیاستهای کلان این خودروساز منتقل نمودن زیان به شرکتهای قطعه ساز است، که در روند گزارشات چند سال اخیر نشان میدهد زیان تلفیقی گروه افزون بر زیان شرکت اصلی شده که نمود آن در گزارشات سال جاری و مبالغ آن کاملا مشهود است.
درنهایت با توجه به زیان انباشته سنگین شرکت و عدم دستیابی به سود عملیاتی طی سال جاری و همچنین سیاستهای کلان سهامدار عمده و فزونی ارزش بازار شرکت نسبت به ارزش ذاتی به اعتقاد نگارنده دلیلی بنیادی برای اقبال به این نماد مشاهده نمیشود شاید تنها نکته مثبت این قطعه ساز افزایش سرمایه از بابت تجدید ارزیابی زمین کارخانه شرکت در آینده نزدیک باشد که موجب اقبال براین نماد شده است.
* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه