پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

گسترش روز افزون فضای مجازی در کشور و علاقه مبرمی که به تولید‌محتوای فارسی با توجه به جوان بودن جامعه احساس می‌شود؛ طی چند سال اخیر رشد قارچ‌گونه شرکت‌های داخلی را که در زمینه میزبانی وب فعالیت دارند، به همراه داشته است. آمار‌ها و ارقام بیانگر آنند که در چند سال گذشته با افزایش تحریم‌ها و مجاب‌شدن دستگاه‌ها و نهاد‌های حکومتی به انتقال هاستینگ خود به داخل کشور باعث رونق این بازار نسبت به گذشته بوده است. 

در حال حاضر، طبق آمار‌های اعلامی نزدیک به صد درصد اطلاعات سایت‌ها و پورتال‌های نهاد‌های حکومتی در داخل کشور میزبانی می‌شود اما بخش‌خصوصی بهره چندانی از این نقل و انتقالات نبرده است.  هرچند با توجه به تصمیم مسئولان مبنی بر انتقال سایت‌های دولتی به داخل و نیز به دنبال افزایش نرخ ارز تعداد سایت‌های ایرانی که در خارج از کشور به‌ویژه امریکا و کانادا که در طول سال‌های گذشته بیشترین سهم میزبانی سایت‌های ایرانی را داشته‌اند، کاهش یافته و تعداد سایت‌های میزبانی شده در ایران به تدریج افزایش یافته و به 33 درصد رسیده، اما آمار‌ها نشان‌دهنده آن است که سهم کشورهای خارجی از نگهداری اطلاعات فارسی در حال افزایش است. 

طبق گفته کارشناسان، با افزایش تحریم‌ها دیتاسنترهای آلمانی سهم خود را از بازار ایران افزایش داده‌اند. به نحوی که در حال حاضر، دیتاسنترهای مستقر در این کشور نزدیک به 25 درصد از بیشترین سهم را در میزبانی سایت‌های پر‌بازدید ایرانی در خارج از کشور به خود اختصاص داده‌ است. این درحالی‌است که امریکا با 17 درصد در رتبه دوم و کانادا با 14درصد در رتبه سوم میزبانی سایت‌های پرمراجعه ایرانی قرار دارند. 

به گفته کارشناسان، مهم‌ترین علت این روند حجم ترافیک بالای مورد نیاز سایت‌های پربیننده و در نتیجه عدم امکان رقابت دیتاسنترهای ایرانی است که از پهنای‌باند بسیار گران در مقایسه با دیتاسنترهای خارجی استفاده می‌کنند. 

در مورد قیمت خدمات دیتاسنتر، هر چند، در چند سال اخیر فاصله قیمت‌های خدمات دیتاسنترهای داخلی با خارجی کمتر شده، اما هنوز به دلیل وجود اختلاف‌قیمت بسیاری از سایت‌های پرمراجعه که ترافیک بالایی دارند، انگیزه کافی برای انتقال به داخل کشور پیدا نکرده‌اند. 

محرابیان، مدیر عامل یکی از شرکت‌های میزبانی وب درباره مشکلات میزبانی در داخل کشور به «فرصت امروز» گفت: به نظر من میزبانی داخل ایران از بستر مناسبی برخوردار نیست، البته برخی مشکلات نسبت به چند سال پیش بهبود یافته، اما هنوز هم زیرساختی که بتواند تمام نیاز کشور را در این زمینه برطرف کند، وجود ندارد. 

وی افزود: انتقال میزبانی سایت‌ها به داخل کشور ویژگی‌های خوبی را به همراه دارد که از مهم‌ترین آنها بحث امنیت اطلاعات است. 

مدیر عامل شرکت سان ایران، میزان حمایت‌های دولتی از این بخش را بسیار ناچیز دانست و افزود: ما به‌عنوان بخش خصوصی تا به حال حمایتی از سازمان‌ها ندیده‌ایم و حتی در بعضی مواقع شاهد عدم‌حمایت نیز بوده‌ایم. محرابیان ادامه داد: ما از مسئولان این انتظار را داریم که فقط چند شرکت بزرگ را حمایت نکنند و شرکت‌های نوظهور و کوچک‌تر را هم به همان میزان مورد حمایت قرار دهند تا بتوانند روی پای خود بایستند که این کار می‌تواند برای خود دولت درآمدزایی داشته باشد. 

وی افزود: کار هاستینگ در ابتدای امر سرمایه‌چندانی نیاز ندارد، اما من به کسانی که قصد دارند در این زمینه فعالیت خود را شروع کنند، پیشنهاد می‌کنم با آشنایی کامل و تجربه به این عرصه وارد شوند. 

این فعال حوزه هاستینگ درباره ظرفیت نیروی کار کشور در این زمینه گفت: ما در ایران نیروهای خوبی داریم، اما متاسفانه در کشور آموزش کافی حتی در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزشی وجود ندارد و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند باید برای جذب نیرو آموزش‌هایی را از سطح صفر برای کارآموزان خود در نظر بگیرند تا بتوانند از این نیرو‌های جوان استفاده کنند. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rlk2m9PX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه