جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

محسن رنانی در نشست تخصصی «تحلیل بافتار پیچیده و شش لایه رکودی در ایران و امکان سنجی خروج از رکود تا پایان 96» در اتاق ایران به تشریح عوامل زیرساختی در ایجاد رکود و راهکارهای خروج از آن پرداخت؛ دغدغه ای که به گفته این استاد دانشگاه ذهن همه اقتصاددانان را اشغال کرده است. رنانی در توضیح لایه های مختلف رکود چهار عامل را داخلی و دو عامل دیگر را خارجی دانست.

بخش خصوصی قدرتش را برای تغییر باور ندارد

رنانی عدم تعادل در عملکردها، عدم تناسب یا توازن در ساختارها، عدم توافق در سازوکارها و عدم تعادل در اطلاعات را از عوامل داخلی و اصلی ایجاد رکود در اقتصاد کشور عنوان کرد. او همچنین کاهش قیمت نفت و رکود جهانی را از عوامل خارجی تأثیر گذار بر رکود اقتصادی ایران دانست. این اقتصاددان پس از تشریح شرایط اقتصادی و وضعیت بنگاه ها تحت تأثیر این عوامل، راهکاری هایی برای خروج از این وضعیت پیشنهاد داد. او حل این مسئله را نه تنها به دست دولت که با همیاری و بسیج نظام سیاسی و دولت امکان پذیر دانست. رنانی این حرکت را به نوعی قیام تشبیه کرد و گفت: خروج از رکود تنها با قیام از سوی بخش خصوصی، دولت و نظام سیاسی عملی خواهد شد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال «فرصت امروز» مبنی بر اینکه بخش خصوصی برای این قیام از چه ابزاری باید استفاده کند، ابتدا به برخی مشکلات بخش خصوصی اشاره کرد و پاسخ داد: بخش خصوصی هم مانند دولتی ها از برخی بیماری ها رنج می برد، در این بخش هم گفت وگوی هدفمندی شکل نگرفته و اختلال ارتباطی وجود دارد. رنانی گفت: در نگرفتن این گفت وگو باعث شده که این بخش قدرتش را برای تغییر باور نکرده و اقدامات هدفمندی نمی کند. تاکنون دولت دوبار بسته خروج از رکود داده است درحالی که بخش خصوصی باید این بسته را به دولت پیشنهاد بدهد.

به گفته رنانی، گفت وگوی جدی در میان بخش خصوصی آن طور شکل نگرفته به طوری که مقامات هم تمکین کنند، درحالی که بخش خصوصی باید به دولت نقشه راه بدهد. او در ادامه پاسخش به سوال «فرصت امروز» گفت: بخش خصوصی باید بتواند خواسته اش را به وزیر بدهد و همراهی اش را با دولت به پاسخ دادن به مطالباتش مشروط کند، مگر دولت بتواند مجابش کند که خواسته اش درست نیست.

رنانی گفت: متأسفانه من در اتاق استان های مختلف کمتر انسجام، همکاری و گفت وگو دیده ام در حالی که با این رفتارها بخش خصوصی می تواند خواسته های اصلی اش را شناسایی کرده و دولت را برای آنها تحت فشار قرار دهد. این اقتصاددان رفاقت را به جای رقابت در زمان بحران در بخش خصوصی ضروری دانست و با انتقاد از بی توجهی به این رفتارخطاب به فعالان این بخش گفت: شما نباید در زمان رکود با هم رقابت کنید چون می بازید، رقابت را برای بعد از بحران بگذارید. رنانی برای توضیح بیشتر به وضعیت فعالان سنگ اشاره ای کرد و گفت: این بخش 6 هزار فعال داشته که درحال حاضر نزدیک به 4 هزار بنگاه نیمه تعطیل یا تعطیل هستند، درحالی که با این ظرفیت می توانستند یک اتاق در وزارتخانه داشته باشند، اما عدم همراهی و رقابت در زمان بحران بسیاری از آنها را به تعطیلی کشاند.

رنانی به جایگاه اتاق در ارائه نظرات مشورتی اشاره کرد و گفت: در قانون به شما این اجازه داده شده، بخش خصوصی باید خودش را دریابد و خودش را ارتقا دهد. این بخش باید توانایی های اقتصادی اش را یک کاسه کرده، رقابت ها را کم کرده و رفاقت ها را زیاد کند. رنانی در پاسخ به دیگر سوال «فرصت امروز» در این خصوص که عوامل ایجاد رکود بسیار نهادینه هستند و آیا حل آنها در کوتاه مدت یا میان مدت امکان پذیر است، گفت: حل رکود به شرط ایجاد افق روشن در اقتصاد و سیاست در کوتاه مدت امکان پذیر است، اما رکود ساختاری و نهادی زمان طولانی نیاز دارد. این اقتصاددان به بخش خصوصی پیشنهاد داد یک صندوق نجات ایجاد کنند تا بتوانند در زمان بحران ها از بنگاه هایی که قابلیت دارند، حمایت کنند. به گزارش «فرصت امروز» محسن رنانی، اقتصاددان و استاد دانشگاه بعدازظهر روز گذشته در اتاق ایران در زمینه رکود، رشد و تأثیرات مخرب رکود سخنرانی کرد و به سوالات فعالان اقتصادی پاسخ داد. مشروح این نشست را در روزهای آینده در روزنامه «فرصت امروز» بخوانید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yLjuqxXY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه