پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بورس اوراق بهادار تهران پس از هفت روز معاملاتی منفی به مدار صعود بازگشت. بازار سهام در حالی کار خود را در مدار منفی آغاز کرد که در میانه راه با انجام معامله‌های مثبت در گروه‌های بانک‌ و خودرو دوباره به مدار مثبت بازگشت. شاخص‌های بازار سهام اگرچه سبزپوش شدند، اما بازار همچنان برای تداوم حرکت پایدار خود نیازمند تقویت حجم و ارزش معاملات است. در روزهای گذشته با توجه به عدم اطمینان به آینده بازار سهام میل به نوسان‌گیری کوتاه‌مدت در میان سهامداران افزایش یافته است اما دیروز همزمان با انتشار برخی‌ خبرهای مثبت از خودروسازان و همچنین مناسب شدن قیمت سهام برخی بانک‌ها برای ورود مجدد نوسان‌گیران در مدار مثبت قرار گرفت.

345675u8685

بورس تهران در شرایطی به دلیل نگاه کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران، کنترل تورم در شرایط رکودی و محقق نشدن انتظارات سهامداران روند منفی به خود گرفته است اما با پایان یافتن فصل مجامع و اجرایی شدن مفاد توافق‌نامه به همراه شنیده شدن خبرهایی از نامه دولت برای حمایت از بازار سهام جو عمومی تالار حافظ مثبت شد و انتظار می‌رود سیر صعودی در روزهای آتی در بورس ادامه داشته باشد.

دادوستد ۱۲‌هزار‌میلیاردی بورس در ۴ ماه گذشته

نگاهی به کارنامه بورس اوراق بهادار از ابتدای سال تا پایان تیرماه نشان می‌دهد در 79 روز معاملاتی تعداد 68‌میلیارد و 19‌میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 128‌هزار و 380‌میلیارد ریال دادوستد شده است. این میزان سهام توسط یک‌میلیون و 221‌هزار و 133 سرمایه‌گذار در 4‌میلیون و 668‌هزار و 686 نوبت طی چهار ماه گذشته مورد معامله قرار گرفته است. همچنین در این مدت تعداد 9‌میلیون و 261‌هزار و 170 برگه اوراق مشارکت به ارزش 9‌هزار و 283‌میلیارد ریال دست به دست شده است و شاخص بورس نیز که نخستین روز معاملاتی سال‌جاری را از ارتفاع 62‌هزار و 532 واحد آغاز کرده بود در پایان تیرماه و پس از چهار ماه روند پرفراز و نشیب، با ثبت رشد 5112 واحدی در ارتفاع 67‌هزار و 644 واحد قرار گرفت.

خریدهای سنگین حقوقی در گروه بانک

روند حاکم بر گروه بانک و موسسات اعتباری صعودی و مثبت بود به طوری كه پست بانک ایران، بانک اقتصاد نوین و بانک خاورمیانه تنها نمادهای منفی گروه در پایان معاملات بودند.
با معامله 44‌میلیون سهم، بانک صادرات ایران پرحجم‌ترین نماد معاملاتی گروه بود. با توجه به اینكه گروه بانك در بازه‌های منفی بازگشایی و اصلاح قیمت داشتند و حجم‌های خرید سنگین حقوقی در اكثر نمادها، پیش‌بینی می‌شود این روند مثبت ادامه یابد.

روند صعودی گروه خودرو

در گروه خودرو و ساخت قطعات، معاملات روندی صعودی و مثبت داشتند به طوری كه در پایان معاملات اكثر نمادها در بازه مثبت قرار گرفتند. با معامله 42.6‌میلیون سهم، پارس خودرو پرحجم‌ترین معاملات گروه را به خود اختصاص داد. همچنین یك ساعت پس از آغاز معاملات، شاهد تشكیل صف خرید در نماد سایپا دیزل بودیم و پس از معامله 20.8‌میلیون سهم، این نماد با صف فروش معاملات را به پایان رساند. رونق قیمت سهام خودرویی‌ها در حالی اتفاق افتاده است که رکود بازارخودرو و کاهش تقاضای خرید باعث شد تا بعد ازگذشت چند سال، قیمت برخی خودروها به کمتر از قیمت کارخانه برسد. همچنین در شرایطی که هیچ خبری از انعقاد قرارداد جدید خودروسازان ایرانی با شرکت فرانسوی پژو منتشر نشده است، کارشناسان پژو در ایران خودرو مستقر شدند. شرکت سایپا دیزل از گروه خودروسازی سایپا هم توانست در چهار ماه ابتدایی سال جاری با تولید 887 دستگاه خودروی تجاری سنگین به رشد 22.5‌درصدی برسد.

اعمال 17‌درصدی افزایش قیمت سیمان از 15‌مرداد

در گروه حمل‌و‌نقل به جز حمل‌و‌نقل توکا و حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج فارس كه معاملات آنها در كف قیمت روزانه انجام گرفت، سایر نمادهای گروه در بازه مثبت و صعودی معامله شدند. با معامله 3‌میلیون سهم، توکاریل پر حجم‌ترین نماد معاملاتی گروه بود.

پیرامون گروه سیمان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: افزایش 17‌درصدی قیمت سیمان، 15‌مرداد در کارخانجات سیمان اعمال می‌شود. عبدالرضا شیخان، درباره علت اعمال نشدن افزایش 17‌درصدی قیمت سیمان بعد از ماه رمضان، افزود: علت طولانی شدن این زمان ایجاد مدیریت تولید و تحویل در قیمت‌های سیمان در کل کشور است.

وی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از بازار سیمان در شش ماهه دوم سال 94 چیست؟ افزود: با تخصیص منابع جدید در زیرساخت‌ها رونق بازار سیمان پیش‌بینی می‌شود. در گروه محصولات شیمیایی اكثر نمادها در بازه منفی معامله شدند. با معامله 8‌میلیون سهم، گروه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. گروه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان باوجود روزهای گذشته حمایت چندانی از سوی حقوقی نداشت و معاملات را در بازه منفی به پایان رساند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/j6IMaOA4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه