جمعه, ۵ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

سخنگوی دولت در مورد موضوع هسته‌ای و برجام گفت: با وجود اینکه بخش‌هایی از گزارش مدیرکل آژانس برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست و پاسخش هم داده شد، اما در مجموع این گزارش صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران را تأیید کرد. محمدباقر نوبخت توضیح داد: از این جهت این گزارش بسیار مهم است که ما اجرای برجام را به مختومه شدن پرونده پی.ام.دی در آژانس منوط کرده‌ایم. وی خاطرنشان کرد: با بسته شدن پرونده ایران باید کارهایی در داخل کشور آغاز شود و آن محدود کردن برخی موارد است که ما متعهد به انجام آن شدیم و همچنین اقداماتی که 1+5 باید انجام دهد و البته تلاش ما این است زودتر اقدامات‌مان را انجام دهیم تا تحریم‌ها برطرف شود.

7957946946946846946956057057057

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی برخی رسانه‌ها نسبت به انتشار برنامه ششم توسعه گفت: پیش‌نویس برنامه ششم در اختیار هیچ دستگاهی قرار نگرفته تا اظهارنظری صورت گیرد. محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی با رسانه‌ها افزود: آنچه رسانه‌ها به آن استناد کردند تعداد معدودی احکام بوده است. وی اضافه کرد: در فرآیند تهیه و تنظیم لایحه برنامه ششم، سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و سیاست اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گرفته است.

نوبخت گفت: پس از بررسی نظر دستگاه‌های اجرایی در شوراهای ذی‌ربط موضوعات جمع‌بندی شده برای لایحه برنامه در شورای تلفیق به‌عنوان یک پیش‌نویس تهیه تا به هیات دولت برای تصویب ارجاع شود. وی افزود: در این پیش‌نویس بخشی از احکام که نیازمند تصویب و تأیید مجلس شورای اسلامی است جدا شده و بخش دیگری از احکام که نیازمند تصویب هیأت وزیران است تصویب شود. سخنگوی دولت با اشاره به برخی اخبار منتشر‌شده نسبت به پیش‌نویس برنامه ششم گفت: اگر انتقادی به دولت دارند توجه کنند که این انتقاد آنها به سیاست‌های ابلاغی است اما ما قصد خرد کردن یکدیگر را نداریم و باید مطالب را اصلاح کنیم.

نوبخت با بیان اینکه ایجاد اضطراب در جامعه درست نیست، افزود: اینکه گفته شد دولت در برنامه ششم استخدامی ندارد، درست نیست چراکه در همین سال‌جاری دولت دو بار نیرو استخدام کرد. وی ادامه داد: بعد از تکمیل شدن لایحه برنامه موظف هستیم که از مدل خود دفاع کنیم و در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تصمیمات مجلس نمایندگان آمریکا ضدایرانی است

نوبخت اظهار داشت: نکته دیگر اتفاقات و تصمیماتی است که در مجلس نمایندگان آمریکا انجام می‌شود. این تصمیمات از نظر ما ضدایرانی است و کارشناسان ما اکنون در حال مطالعه هستند و مطمئنا اقدام متقابل را انجام می‌دهند. وی گفت: ما می‌دانیم که یک سعی بلیغ توسط مجلس نمایندگان آمریکا انجام شد تا برجام اجرایی نشود و رقبای دولت فعلی آمریکا اکنون در مجلس برای برهم زدن این برنامه (برجام) در حال تلاش هستند. سخنگوی دولت افزود: ما این کار را اقدام طرف مقابل خود نمی‌دانیم چراکه این نمایندگان از ابتدا نیز مخالف برجام بودند.

یکشنبه آینده درباره نرخ دلار و ریال تصمیم‌گیری می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پاسخ به سوالی درباره نرخ دلار در بودجه نیز اظهار کرد: این موضوع آثار اقتصادی و اجتماعی دارد و نرخ برابری ریال و دلار یکی از شاخص‌های ثبات برای کشور است. نوبخت افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گزینه‌های مختلف را به دولت پیشنهاد کرده و در جلسه یکشنبه هفته آینده رأی‌گیری و نهایی خواهد شد.

اصلاح نظام اداری برای افزایش بهره‌وری

وی همچنین در پاسخ سوالی درمورد بازنگری دولت نسبت به نظام اداری در برنامه ششم گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی براساس سیاست کلی اقتصاد مقاومتی بنا دارد نظام اداری در جهت افزایش کارایی اصلاح شود. وی افزود: در سال‌های ۹۵ تا ۹۹ انتظار داریم اتفاق مثبتی در نظام اداری در جهت افزایش بهره‌وری بیفتد.

ادغام وزارتخانه‌ها به تصمیم جمعی هیأت وزیران بستگی دارد

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه شاید برخی از ادغام وزارتخانه‌ها ناراضی باشند، گفت: این امری طبیعی است چراکه شاید به وضع موجود عادت کرده‌اند اما حسب تشخیص ممکن است برخی وظایف به دستگاه‌های دیگر منتقل شود. نوبخت اظهارداشت: البته این مسئله به تصمیم جمعی که در هیأت وزیران گرفته خواهد شد، بستگی دارد.

ضرورت نگاهی واقع‌بینانه به بازنشستگی

وی در پاسخ به اینکه وضعیت صندوق بازنشستگی در برنامه ششم توسعه چگونه خواهد بود؟ گفت: متأسفانه به جهت افزایش بدهی‌های دولت به صندوق‌ها و عدم کارایی لازم، دارایی‌های صندوق‌ها با مشکل مواجه است به‌طوری‌که دولت از خزانه عمومی برای پرداخت حقوق بازنشستگان کمک می‌گیرد. سخنگوی دولت گفت: یکی از دلایل آسیب‌شناسی این مسئله این است که صندوق‌ها از سویی تعهداتی را پذیرفته‌اند درحالی‌که منابع آنها را ندارند و از سوی دیگر افرادی که به جمع بازنشستگان می‌پیوندند و صندوق باید حقوق به آنها پرداخت کند حقوق آنان از کسوراتی است که از شاغلان کم می‌شود و اگر تعداد بازنشستگان افزایش یابد تعداد افراد شاغل و کسوراتی که از آنها کسر می‌شود با یکدیگر متعادل نخواهد بود.

نوبخت ادامه داد: با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه جامع‌نگر و مسئله‌محور است اگر در این زمینه مشکل مرتفع نشود با بحران مواجه خواهیم شد و مسئله نابرابری درآمد و هزینه در صندوق‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. سخنگوی دولت گفت: اگر گفته شود سن بازنشستگی چهل و چند سال است شاید این مسئله قابل تحمل نباشد به جای اینکه از فردی که دانشی را آموخته است در این سن کم به خیل بازنشستگان بپیوندد و دولت نتواند از تجربیات آن بهره‌مند شود و این به نفع کشور نیست و باید به مسئله بازنشستگی نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه دولت یارانه تولید را پرداخت خواهد کرد، افزود: یارانه تولید طبق قانون باید از محل افزایش قیمت‌ها پرداخت شود و دولت مقتضی می‌داند قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد و اگر این افزایش صورت گیرد مباحثی درخصوص توزیع یارانه مطرح خواهد شد که این یارانه بین همه خانوارها یا به خانوارهای هدف تقسیم شود که نیازمند هستند. نوبخت افزود: گزینه‌های مختلفی وجود دارد ولی با توجه به اینکه در سیاست اقتصاد مقاومتی به خانوارهای نیازمند و تولید معطوف شده، به همین جهت در سال‌جاری این یارانه به 75 میلیون خانوار به‌صورت نقدی و در مواردی غیرنقدی به برخی خانوارها اختصاص داده شد.

وی اضافه کرد: همچنین بیش از 1300 میلیارد تومان برای کمک به تولید پرداخت شده و براساس اجرای بسته کوتاه‌مدت اقتصادی مقرر شده تا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای حمایت از تولید از ابزارهای مالی استفاده کند. سخنگوی دولت همچنین گفت: جلسه فوق‌العاده دولت تشکیل شد و احکام پیشنهادی وزارتخانه‌ها برای الحاق به لایحه بودجه 95 جمع‌بندی شد لذا فقط یک جلسه برای بستن سقف بودجه سال آینده داریم. رأی‌گیری نهایی بودجه نیز روز یکشنبه آینده انجام می‌شود.

بسته خروج از رکود موقتی است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: بسته خروج از رکود موقتی و تا پایان سال است چراکه برنامه‌ها برای رکود و رشد اقتصادی از شروع سال جدید (95) برنامه ششم است. نوبخت با بیان اینکه اکنون رشد اقتصادی ما در شش‌ماهه نخست سال یک درصد است، اظهار داشت: در اقداماتی که انجام شد از دو ابزار مالی مخارج دولت و اهرم‌های پولی، بسته‌ای برای خروج از رکود طراحی و اجرا شد. همچنین ارائه کارت خرید برخی اقلام صورت گرفت که آثار این بسته خروج از رکود در رشد اقتصادی سه‌ماهه سوم قابل ملاحظه خواهد بود.

لایحه بودجه و برنامه ششم دی‌ماه به مجلس می‌رود

سخنگوی دولت همچنین خاطرنشان کرد: احکام خاص برنامه ششم نیز به مجلس ارائه خواهد شد و مبنا از ابتدا بر این بوده تا وقت کمتری از مجلس گرفته شود. با این اوصاف، دولت تلاش می‌کند لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه را یکجا به مجلس ارائه کند تا این تصور پیش نیاید که دولت مایل نیست مجلس کار رسیدگی برنامه ششم را آغاز کند. نوبخت ادامه داد: با احتساب روزهای تعطیل، نمایندگان برای انتخابات مجلس و مجلس نیز برای رسیدگی به بودجه وقت محدودی دارد، بنابراین به‌راحتی می‌تواند بعد از انتخابات نیز به هر دو لوایح رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی 290 نماینده دارد و هیچ پیشنهادی نیست که همه نمایندگان به آن رأی بدهند و گاهی 40 الی 50 نفر از نمایندگان پیشنهادی را مطرح می‌کنند که این موضوع را نباید به مثابه تمام مجلس تلقی کنیم. وی ادامه داد: بنا نداریم که به موضوعات حاشیه‌ای بپردازیم، بنابراین همه باید تلاش کنیم تا در جهت حل معضلات و مشکلات مردم قدم برداریم و بی‌جهت حاشیه ایجاد نکنیم و لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه در دی‌ماه سال‌جاری به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد و مجلس شورای اسلامی با امتیازی که لایحه برنامه ششم توسعه را نیز تحویل می‌گیرد، از رسیدگی به آن استقبال خواهد کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/FRJba6cZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه