پنجشنبه, ۱ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Thu, 22 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز
رییس‌جمهور روحانی:

باید سوءظن‌ها را کنار بگذاریم

9 سال پیش ( 1393/11/20 )
 

حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که صبح دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: کتاب کلید است و باید همه قفل‌های زندگی را بگشاید و ابهام‌ها را باز و ظلمت‌ها را به نور و روشنایی تبدیل سازد‌. روحانی با مخاطب قرار دادن اصحاب قلم و با بیان اینکه شما باید بیندیشید که چگونه نقد کنیم، گفت: نقد کردن، شیوه می‌خواهد و امسال در میان این کتاب‌ها، یک کتاب در زمینه شیوه نقادی بود و ‌ای کاش در کنار این کتاب‌ها، جایزه سال نوجوان و جوان را هم قرار می‌دادیم که بهترین کتاب را در طول یک سال خوانده و ‌ای کاش جایزه‌ای را هم برای نقادان سال گذشته قرار می‌دادیم‌.

او نقد را وسیله حرکت نامید و گفت: نقد در فضای آزاد و امن امکانپذیر خواهد بود‌. نقد را باید یاد بگیریم‌. اینکه دو نفر چگونه راه می‌روند، نقد کردن نیست، اینکه قدم را به کجا برمی‌دارند، این مهم است‌. اما اگر نقد کنیم که تند راه رفت، کند راه رفت، دو نفره رفتند، سه نفره رفتند؛ نقد نیست‌. ما باید نقد کنیم که کجا رفتند و به چه سمت حرکت کردند و این برای ما مهم است‌. اینکه بگوییم کفش‌اش، چه و رنگ لباسش چگونه بود‌. باید یک مقدار هم به جواهر و جوهر بپردازیم‌. به جای پرداختن به این همه اعراض، به ماهیت و وجود مسئله بپردازیم‌. این شما فرهیختگان و اهل قلم هستید که باید کتاب و مقاله بنویسید، نقد را تحلیل و راه نقد را بیاموزید‌. حتی شما باید به ما بگویید که چگونه بر کتاب نظارت شود، نه اینکه ما به شما بگوییم‌. چرا که در تمام حوزه‌ها، متخصصان آن حوزه بهتر از دولت نظر می‌دهند و ما باید این را باور و تردید نکنیم که اصحاب قلم و اصحاب کتاب بهتر از یک وزارتخانه در حوزه خودش نظر خواهند داد‌.

رییس‌جمهور با بیان اینکه اندیشمندان، صاحبنظران، تحصیلکردگان و کتاب‌خوانده‌ها، معادن این کشور هستند، گفت: مگر به کوچک‌ترین بهانه می‌شود معادن طلا را بست‌. ما باید اشکال را با زبان نرم بگوییم، چرا سوء‌ظن پیدا می‌کنیم؟ چرا سرمایه‌ها را به خاطر یک نقص کوچک، تعطیل می‌کنیم‌. در حوزه هنر، اصحاب هنر بهتر می‌توانند سخن بگویند و از هنر نقادی کنند‌. چرا ما با آنها مشورت نمی‌کنیم؟ این چه ظلمی است که بر توسعه، دانش و علم و هنر کشور می‌کنیم؟ ما باید راه را باز کنیم و سوء ظن‌ها را کنار بگذاریم‌.

رییس‌جمهور همچنین ضمن انتقاد از قانون ممیزی، گفت: من نمی‌گویم که ممیزی باشد یا نباشد، اما نمی‌شود ۱۰۰ اصل برای آن درست کنیم‌. برای ممیزی، در نهایت دو تا سه یا چهار اصل باید قرار دهید؛ اخلاق، قداست، ارزش‌ها و امنیت و مصالح ملی باید از اصل‌های آن باشد‌. اما نمی‌شود ۱۰۰ تا خط قرمز گذاشت؛ خط قرمز یا مثلث است یا مربع و در نهایت ذوزنقه، دیگر ما هزار ضلعی نداریم‌. رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز هزاران هزار رسانه وجود دارد، گفت: آنقدر ما نباید مته به خشخاش بگذاریم و تهدید کنیم و شما بزرگان بگویید که ما چگونه بر امور فرهنگی نظارت کنیم؟ قانونی که ریشه‌اش نظرات صاحب‌نظران باشد، استحکام بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه صاحبان قلم و اهل کتاب باید با نوشته‌های‌شان، امید را بیشتر و راه تدبیر را به دولت نشان دهد، خاطرنشان کرد: صاحبان قلم باید وحدت را در سراسر کشور، بیشتر و تنش را در جهان کمتر و کمتر کنند و همزیستی مسالمت‌آمیز برای جهان به ارمغان آورند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kvKf4ntN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه