به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصاد آنلاین، سعید موتمنی، رئیس پیشین اتحادیه دارندگان نمایشگاه ها و فروشندگان خودروی تهران در تشریح آخرین وضعیت بازار خودرو گفت: رویدادهای یک ماه گذشته در کشور بازار خودرو را هم از تاثیرات خود بی نصیب نگذاشته و موضوعاتی مانند تغییر دولت و نوسانات ارزی بر وضعیت بازار خودرو دخیل بوده و سبب شده قیمت انواع خودرو در بازار از ۱۰ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان کاهش داشته باشد.
وی افزود: بازار همچنان در رکود است و شمار معاملات قابل توجه نیست، واقعیت این است که خریدار هنوز هم بلاتکلیف است؛ وضعیت اقتصادی کشور شفاف نیست و این امر سبب شده بازار خودرو نیز مانند بسیاری از بازارها رکود مطلق را تجربه کند.
رئیس پیشین اتحادیه دارندگان نمایشگاه های خودرو در ادامه از تاثیر ورود خودروهای وارداتی به بازار گفت و توضیح داد: خودروهای وارداتی تاثیر خود را بر قیمت خودرو های خارجی گذاشته اند، به طور مثال النترا و کرولا یک سال پیش وارد شدند و در آن زمان بیش از ۴ میلیارد تومان قیمت داشتند اما حالا قیمت آنها به کانال ۳ میلیارد تومان نزول کرده است. با این حال بازار برای رسیدن به تعادل نیاز به عرضه بیشتر چه از محل واردات و چه از محل تولید دارد و همچنان شکاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه چشمگیر است، این شکاف باید به ۵ درصد تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: دولت در سال ۱۴۰۱، متعهد شد ۳۰هزار خودرو وارد کند اما شمار خودروهای وارداتی حدود نصف این رقم است، اگر کل تعداد وعده داده شده برای واردات عملی شود علاوه بر قیمت خودروهای وارداتی قیمت انواع خودروهای داخلی و چینی نیز افت می کند و حتی ممکن است قیمت خودروها در بازار به زیر قیمت آنها در کارخانه برسد چنانچه پیش تر محصولات مدیران خودرو همواره در بازار ۱۰۰میلیون تومان تا ۱۵۰ میلیون تومان زیر قیمت کارخانه فروخته می شد اما محدودیت در عرضه سبب شده که قیمت این اقلام در بازار سیر صعودی بگیرد.
موتمنی تصریح کرد: خودرو در ایران همچنان کالایی سرمایه ای است، شاهد درستی این گفته هم استقبالی است که از ثبت نام پیش فروش ایران خودرو در روزهای گذشته صورت گرفت و سیل عظیم افرادی که سرمایه خود را بلوکه کردند تا شانس خود را در این قرعه کشی بیازمایند.
وی در پاسخ به این پرسش که فرضیه ریزش قیمت خودرو در نیمه دوم سال جاری تا چه اندازه می تواند درست باشد اظهار کرد: قیمت ها وقتی می ریزد که خودرو که از قالب کالای سرمایه ای خارج و به کالای مصرفی تبدیل شود و شمار متقاضیان پیش خرید خودرو از میلیون ها نفر به صدها نفر کاهش پیدا کند. وقتی قیمت خودرو در کارخانه و بازار فاصله بیش از ۱۰درصدی نداشته باشد حتی نوسانات ارزی هم قیمت خودرو را از خود متاثر نمی کنند.