پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بانک ملت شاخص را به خون کشید

8 سال پیش ( 1394/5/21 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

در جلسه معاملاتی دوشنبه، بیش از 390‌میلیون برگه سهم در بورس اوراق بهادار تهران تغییر مالکیت یافته و طی این معاملات شاخص کل این بازار 70.39‌واحد کاهش را تجربه کرد. ارزش معاملات این بازار با رشد بیش از 40‌درصدی نسبت به روز پیشین خود در رقم 105‌میلیارد تومان به ثبت رسید. با گشایش بازار، تقاضایی نسبی امور شاخص را برعهده گرفته و آن را در جهت صعود قرار داد. پس از گذشت یک ساعت، تب و تاب خرید از بین رفته و جای خود را به روندی نزولی و با شیب کم شاخص کل داد. 30دقیقه پایانی بازار باز هم پر‌حادثه بود. در این بازه زمانی، شاخص کل بیش از 100‌واحد نزول را تجربه کرد تا رنگ سبز شاخص در پایان بازار به قرمز تبدیل شود.

در پایان این جلسه معاملاتی، شاخص کل به رقم 65903.1‌واحد رسید و ارزش معاملات با رشدی چشمگیر نسبت به جلسه گذشته به رقم 3.75‌میلیون تومان برای هر معامله رسید. فرابورس ایران نیز در تمام روز از رفتار بازار بورس پیروی کرده و تنها در 30دقیقه پایانی به رنگ قرمز در نیامد. در این جلسه، شاخص کل این بازار با 1.4‌واحد رشد به رقم 774.1‌‌واحد رسید.

بازگشایی «بانک ملت» پس از 20 روز، آن هم با فشار عرضه، یکی از دلایل مهمی بود که رنگ سبز روز دوشنبه را به قرمز کشانید. پس از بازگشایی «وبملت» انگشت اتهام به سوی «صباتامین» گرفته شد و این حقوقی به‌عنوان فروشنده اصلی این نماد در بازگشایی معرفی شد. این در حالی بود که کد اصلی این حقوقی در سمت خریداران روز دوشنبه این نماد قرار داشت. فروشنده حقوقی این نماد در جمع سهامداران زیر یک درصد بود و اطلاع دقیقی از هویت وی به دست نیامد؛ اما شنیده‌ها حاکی از تاثیرگذاری شدید «مهر اقتصاد» در بازگشایی این نماد است. نکته بسیار مهم در مورد معاملات دو روز کاری اخیر برابری ارزش خریدوفروش کدهای حقیقی است. ادامه این رویه به روشن بودن آینده نزدیک بازار سرمایه کمک به سزایی می‌کند.

برای جلسه معاملاتی پیش رو دو سناریو کاملا متفاوت وجود دارد. در سناریو نخست که احتمال وقوع بیشتری دارد، با آغاز معاملات شاهد عرضه نسبی در بازار خواهیم بود؛ با گذشت زمان برابری تقاضا و عرضه و پس از آن برتری تقاضا می‌تواند رخدادی منطقی تلقی شود. دلیل اصلی وقوع این سناریو وجود پسماند عرضه در جلسه معاملاتی گذشته و حضور قیمت‌ها در کف نسبی بوده که این دو موضوع رفتاری که در بالا ذکر شد را برای بازار به وجود می‌آورند. رقم خوردن این اتفاقات می‌تواند کمک بسزایی به صعودی شدن بازار کند. سناریو دوم حضور قوی تقاضا در گشایش بازار است که با گذشت زمان این تقاضا جای خود را به عرضه خواهد داد. دلیل اصلی رخداد این سناریو، دخالت دستوری بعضی از حقوقی‌ها در بازار و عدم آمادگی بازار برای سپری کردن یک روز کاملا سبز است. وقوع این وقایع می‌تواند تا مدت زیادی رشد بازار را به تعویق بیندازد. در شرایط کنونی بازار، با خرید سهم‌هایی که با کف‌های نسبی قوی خود فاصله چندانی ندارند یکی از استراتژی‌هایی‌ است که می‌تواند ریسک معامله‌گر را محدود کند.

* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/eUjBVu9H
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه