هر شرکتی برای استخدام نیروی انسانی مورد نیاز خود مصاحبهها و روشهایی برای شناسایی افراد توانا دارد که اغلب با استفاده از روشهای معمول پر کردن فرم و در نهایت گرفتن یک آزمون یا نمونه کار آزمایشی دست به استخدام میزند.
اما به کارگیری خلاقیت در این بخش از شرکتها میتواند منجر به استخدام نیروهای توانمندتر شود تا از هزینههای آزمون و خطا در بخش نیروی انسانی کاسته شود، البته همین خلاقیت اگر بجا و درست نباشد هم میتواند تأثیر عکس گذاشته و نیروهای غیرمتخصص را به شرکت بیاورد.
به گزارش «فرصت امروز»، ژاپن که بهعنوان یکی از کشورهای پیشرو در به کارگیری خلاقیت و نوآوری شناخته میشود در سال 2015 با 40شرکت نوآور در زمینههای مختلف رتبه اول را در لیست 100شرکت نوآور دنیا از آن خود کرد.
مدیران شرکتها در این کشور همواره در بحث توجه به نیروی انسانی شاغل در سازمانها ایدههای جالبی خلق میکنند و برای جذب بهتر افراد و بالا بردن بهرهوری آنها ایدههای متنوعی میدهند، مثلاً چندی پیش یک شرکت ژاپنی که خدمات اینترنتی ارائه میکند، برای افزایش بهرهوری خود 9 گربه را استخدام کرده بود و مأموریت گربهها این است که با سرگرم کردن کارمندها، سطح استرس کاری آنها را کاهش دهند، این مدیران خلاق این بار هم خلاقیت جالبی برای جذب نیروی انسانی در شرکتها ابداع کردهاند.
تصور کنید برای استخدام در شرکتی بزرگ با هر نوع فعالیتی از شما خواسته شود تا با چند نفر بازی کنید و برنده بازی در شرکت استخدام میشود، بله نشستن پشت میز بازی و برد بازی، مساوی با استخدام در این شرکتها است.
این روش از سال 2012برای نخستین بار در ژاپن به کار گرفته شد و امروز تعداد زیادی از شرکتها برای پذیرش نیروی کار از این روش استفاده میکنند. بازیکنان این بازیها برای استخدام اغلب افراد تازه فارغالتحصیل شده دانشگاهها هستند که تجربه کاری در رزومه خود ندارند و تنها باید با استفاده از مهارت و استراتژی خود در بردن بازی جذب شرکت شوند.
مهمترین بازی مورد استفاده در این روش بازی ماژول است که برنده شدن در این بازی نیازمند داشتن استراتژی خاص، سرعت عمل و تمرکز بالاست. در یک دوره این بازی 52نفر در گروههای چهار نفره بازی میکنند و در نهایت هشت نفر به استخدام شرکت در میآیند.