پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

پس از سال‌ها بحران اقتصادی، اقتصاد منطقه یورو در سه‌ماهه اول سال 2016 با رشد سریع روبه‌رو بود. رشد اقتصادی اروپا در بالاترین حد از زمان ایجاد بحران مالی هشت سال پیش قرار دارد. اقتصاد اروپا از هر دو کشور آمریکا و بریتانیا پیشی گرفته است. بی‌ثباتی حاصل از امکان خروج از اتحادیه اروپا و بلاتکلیفی در مورد نتایج همه‌پرسی بیست و سوم ماه ژوئن، کشور انگلیس را با افت رشد اقتصادی روبه‌رو کرده است. بااین‌حال رشد اقتصادی منطقه اروپا در سه‌ماهه اول امسال، نسبت به سه‌ماهه پیش از آن، رشدی دو برابری داشته است. 

اما این افزایش رشد اقتصادی ممکن است تنها یک موفقیت موقتی باشد. اولگا چگاسین، تحلیلگر اقتصادی بانک بارکلیز انگلستان می‌گوید: «به‌نظر نمی‌رسد رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماهه اول سال، در ماه‌های آینده سال ادامه داشته باشد.»

347343458345838352462623462347624724723472345723457823

اتحادیه اروپا هنوز با مشکلاتی چون بدهی‌های زیاد، سود‌های بانکی ضعیف و نرخ بالای بیکاری روبه‌رو است. رشد اقتصادی در بین 19 کشور بلوک ارزی یورو، در سه ماهه اول سال جاری میلادی 0/6 درصد بوده است. این در حالی است که آمار‌ها رشدی 4/0درصدی را پیش‌بینی کرده بودند. برت کولین، کارشناس اقتصادی می‌گوید: «تقویت اقتصاد منطقه یورو بیشتر به دلیل بهبود بازار کار بوده است.»

با آنکه نرخ بیکاری منطقه یورو هنوز در سطح بالایی قرار دارد. با این حال در ماه مارس 0/2درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش داشته و 10/2درصد رسیده است. این نرخ بیکاری پایین‌ترین میزان در چهارسال گذشته بوده است. در میان کشور‌های منطقه اروپا، اسپانیا با کمترین میزان بیکاری روبه‌رو بوده است.

بازگشت تورم منفی

در کنار خبر مثبت رشد اقتصادی، چیزی که نگران‌کننده است آمار جدیدی است که نشان می‌دهد اتحادیه اروپا در ماه آوریل همچنان با نرخ تورم منفی روبه‌رو بوده است. این موضوع بزرگ‌ترین مشکل بانک مرکزی اتحادیه اروپا در شرایطی است که این بانک درصدد بالابردن نرخ قیمت‌هاست. قیمت مصرف‌کننده نسبت به سال گذشته 0/2 درصد افت داشته است. بانک مرکزی اروپا در ماه دسامبر و مارس محرک‌های جدیدی را برای بالا بردن تورم منطقه یورو ارائه کرده بود.

تورم مبنا که عناصر متغیری چون هزینه‌های مواد خوراکی و انرژی را در بر نمی‌گیرد، نیز با افت روبه‌رو بوده است که نگرانی‌ها را از قیمت‌های پایین انرژی و تاثیر آن بر سایر کالا‌ها و خدمات افزایش می‌دهد. پیتر پرائت، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا روز جمعه با دفاع از اقدامات این بانک گفت: «ادامه روند منفی نرخ در آینده سبب بدتر شدن چشم‌انداز تورم می‌شود.» پرائت می‌گوید در شرایط کنونی استفاده از ابزار‌ها و راه‌حل‌های جدید کاری اشتباه است. بانک مرکزی اروپا نگران ادامه روند نزولی قیمت‌ها و تاثیر آن بر اقتصاد است. اگر این روند ادامه پیدا کند، شکستن چرخه نرخ تورم منفی بسیار مشکل خواهد بود. 

نرخ تورم منطقه یورو در ماه سپتامبر سال گذشته، برای نخستین بار در شش ماهه پیش از آن منفی شد و همچنان تغییری در روند آن ایجاد نشده است. یوناس گاریس، اقتصاددان ناتیکزیس در فرانکفورت، پیش از این گقته بود: «ضعف تازه در تورم به نظر یک نوسان موقت ناشی از قیمت نفت است. با توجه به عدم وجود هر گونه فشار تورمی، بانک مرکزی اروپا به احتمال زیاد به تشدید مذاکرات درباره محرک‌های پولی اقدام خواهد کرد.»

بانک مرکزی اروپا در ماه سپتامبر پیش‌بینی کرده بود که نرخ رشد اقتصادی در سال 2016، چیزی حدود 1.7درصد و نرخ تورم 1.1درصد خواهد بود.

منبع: The Globe and Mail

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/9OFiNBg8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه