پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازگشت بازار سهام به شرایط گذشته

8 سال پیش ( 1394/9/2 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

بازار نامطلوب نخستین روز کاری آذرماه با سبز شدن رنگ شاخص کل به پایان رسید. در این جلسه، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران با 34.9 واحد رشد به رقم 62923.9 واحد رسید و بدین ترتیب بازار به شرایط چند هفته گذشته خود بازگشت. با آغاز معاملات در جلسه گذشته، شاخص چند دقیقه‌ای را در روند صعودی سپری کرده و پس از آن نزولی شد. این نزول از قله ابتدای زمان معاملات، حدود 100 واحد از ارتفاع شاخص کل کاست و آن را به رقم 62821.3 واحد رسانید. به نظر می‌رسد بازگشایی نماد «فارس» در 30 دقیقه نهایی زمان معاملات، تنها به دلیل جبران نزول شاخص کل باشد.با بازگشایی «فارس» و انجام شدن معاملات نسبتا پر‌حجم این نماد، شاخص کل صعودی شده و به رقم پایانی خود رسید.

ارزش کل معاملات این جلسه بازار بورس در حدود 64.2 میلیارد تومان بود که در قیاس با روز پیشین خود، کاهشی 20 درصدی را به همراه داشت. تعداد معاملات این جلسه نیز با 15 درصد کاهش نسبت به روز پیشین خود در رقم 24569 به ثبت رسید. بدین ترتیب، ارزش میانگین هر معامله در این جلسه در حدود 2.3 میلیون تومان محاسبه می‌شود که کاهشی جزئی نسبت به جلسه پیش خود داشت. بازار فرابورس ایران در این جلسه نیز به کاهش شاخص کل خود پرداخت. در این جلسه شاخص کل این بازار به 0.7 واحد نزول به رقم 700.8‌واحد رسید.

اکنون در آستانه دو ساله شدن رکود بازار سرمایه قرار گرفته‌ایم و تنها یک ماه با اتمام این دو سال فاصله داریم. از این جهت نگاهی اجمالی به این بازه زمانی خالی از لطف نخواهد بود. با رقم خوردن یکشنبه سیاه در دی‌ماه 92 و نزولی شدن شاخص کل بعضی از صداها از موقتی بودن نزول صحبت می‌کردند و سعی بر آن داشتند سرمایه مردم را در بازار نگه دارند. اینکه آن صداها چرا از این موضع برآمدند می‌تواند دو پاسخ متفاوت داشته باشد: عدم اطلاع یا به دلیل خیانت در اعتماد به امانت گذاشته در اختیار ایشان. به هر دلیل بازار هر روز نزول کرده و پول مردم هر روز ارزشش را از دست داد. انفعال جمع زیادی از معامله‌گران و رعایت نکردن حد ضرر توسط ایشان باعث شد این رکود مضاعف شده و روباه‌های بازار به ضیافت بنشینند.

فرازهای گاه و بی‌گاه در این نزول بلندمدت و مؤثر، برهانی قوی بر این موضوع بوده و مسئله را به اندازه کافی واضح نشان می‌دهد. از این‌رو، می‌توان بیان کرد یکی از مشکلات حال حاضر بازار سرمایه، عدم اعتماد معامله‌گران گریخته از بازار و عدم توانایی معامله‌گران حاضر بازار است. این رویه چرخه‌ای مریض محسوب می‌شود و تضمین می‌کند بدون به دست آمدن چشم‌اندازی مناسب از آینده هیچ تغییری در شرایط بازار اعمال نشود.

در بازار جلسه معاملاتی پیش‌رو انتظار می‌رود با گشایش بازار شاخص کل صعودی شده و پس از گذشت مدت زمانی کمتر از یک ساعت، این شاخص وارد روند نزولی معمول خود شود. بدین ترتیب انتظار می‌رود شاخص کل پیش از ورود به کانال 63000 واحد تغییر روند داده و این رویه تا یک ساعت پایانی بازار ادامه یابد.می‌توان انتظار داشت در یک ساعت نهایی بازار، بار دیگر شاهد صعودی شدن شاخص کل باشیم و این موضوع می‌تواند این شاخص را به آستانه کانال 63000 واحد برساند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2yDVqRKv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه