یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

وزیر نیرو «بازنشستگی نیروگاه‌های قدیمی» و الزام در «فراهم کردن زمینه انتقال تکنولوژی توربین‌های کلاس F» را به‌صورت همزمان خواستار شد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت‌چیان از بخش خصوصی داخلی خواست تا با خرید توربین، قطعات و تجهیزات نیروگاهی خود از شرکت مپنا، مقدمات 5هزار مگاوات دوم را فراهم کنند و مپنا را یاری کنند تا انتقال تکنولوژی توربین‌های کلاس f به کشور صورت گیرد.

بازنشستگی نیروگاه‌‌های قدیمی و الزام انتقال تکنولوژی توربین‌های کلاس F

او صبح دیروز در آیین امضای تفاهم‌نامه 5هزار مگاوات برق حرارتی بین شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و مپنا گفت: در زمان حاضر ظرفیتی در مپنا ایجاد شده که نه فقط برای شرکت‌های داخلی توربین و قطعات و تجهیزات نیروگاهی تولید می‌کند، بلکه بسیاری از شرکت‌های خارجی نیز قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را به این شرکت سفارش می‌دهند تا در خارج از کشور استفاده شود و این موضوع نشان از بلوغ در صنعت برق و بلوغ در صنعت نیروگاهی کشور است.

وزیر نیرو با بیان این مطلب که در 10سال آینده تا پایان برنامه هفتم توسعه حداقل نیاز به 47 تا 50 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی داریم، افزود: بخشی از نیروگاه‌های قدیمی با عمر بالا و راندمان کم، باید بازنشسته شوند و نیروگاه‌های جدید باید بیش از 50 هزار مگاوات احداث شوند تا به‌جز جایگزینی برای نیروگاه‌های فرسوده، نیاز 50 هزار مگاواتی کشور را نیز پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده تا پایان برنامه ششم توسعه 26 هزارو 500 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود، گفت: در برنامه اقتصاد مقاومتی، 10هزار مگاوات نیروگاه جدید و 7هزار مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی پیش‌بینی شده که 2‌هزار مگاوات آن امسال باید به بهره‌برداری برسد.

چیت‌چیان با بیان اینکه در کنار برنامه افزایش ظرفیت، موضوع کارایی و بازده تولید برق نیز بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: اگر به جای توربین‌های کلاس E از توربین‌های کلاس F استفاده کنیم با قیمت گاز صادراتی در مدت 20 سال، تمام سرمایه‌گذاری اولیه نیروگاه در برابر صرفه‌جویی که از انرژی (گاز) صورت می‌گیرد به ما باز‌گردانده می‌شود و مانند این است که نیروگاه را رایگان ساخته‌ایم.

وی ادامه داد: شرکت مپنا قرار است انتقال تکنولوژی توربین‌های کلاس F را وارد کشور کند و برای این‌کار نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده و قرارداد 10هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی است که قرارداد 5هزار مگاوات آن با دولت منعقد شد و لازم است قرارداد 5هزار مگاوات دیگر نیز با بخش خصوصی منعقد شود.
وزیر نیرو با حمایت جدی دولت از تولید داخل از بخش خصوصی داخلی نیز خواست تا با خرید توربین، قطعات و تجهیزات نیروگاهی خود از شرکت مپنا مقدمات 5هزار مگاوات دوم را فراهم کنند و مپنا را یاری کنند تا انتقال تکنولوژی توربین‌های کلاس f به کشور صورت گیرد.

وی تصریح کرد: برای این‌کار لازم است 22 توربین کلاس f در کشور تولید شود.

چیت‌چیان با بیان اینکه اتکای صرف به نیروگاه‌های بزرگ، کوچک یا تجدیدپذیر خطا است، اظهار داشت: برای توسعه برق کشور، ترکیب مناسبی از انواع نیروگاه‌ها مورد نیاز است تا امنیت عرضه انرژی کشور امکان‌پذیر شود.

وزیرنیرو با اشاره به اصل‌های هفده‌گانه اقتصاد مقاومتی که مدنظر مقام معظم رهبری است و تمامی آن در وزارت نیرو و صنعت آب و برق با جدیت در حال انجام است، به بیان نمونه‌هایی از آن پرداخت و با اشاره به اقتصاد درون‌زا و اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت برق کشور افزود: تولید داخل یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون‌زا و افزایش بهره‌وری که با ساخت واحدهای بخش بخار نیروگاه و توربین‌های کلاس F که موجب بهره‌وری و کاهش شدت انرژی می‌شود، نوعی از اقتصاد دانش بنیان است که باعث خواهد شد کشور از نظر علم و تکنولوژی ارتقا یابد و با بالا رفتن کیفیت‌کار، قابلیت رقابت جهانی و توسعه صادرات نیز افزایش یابد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Cm0hLauD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه