پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در سومین روز معاملاتی هفته افت ۲۴۱ واحدی موجب عقبگرد شاخص کل بورس به ارتفاع ۶۴ هزار و ۲۲۵ واحدی شد. ابهام‌های موجود در اقتصاد یکی از دلایل اصلی ادامه روند نزولی بورس است که موجب شده سرمایه‌گذاران به بازار سهام اعتماد نداشته باشند و بانک‌ها را به‌عنوان مقصد نهایی سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. با این وجود نزدیک شدن به زمان بررسی برجام در کنگره آمریکا و نیز انتشار خبرهایی مثبت درخصوص تایید احتمالی آن می‌تواند موجب بازگشت جو مثبت به بازار سهام شود. گرچه معاملات روز گذشته بازار سهام همچنان نشان‌دهنده معاملات کم‌حجم و بی‌رونق در فضایی توأم با رکود است.

طی معاملات روز گذشته، گروه ساختمانی‌ها با مناسب شدن قیمت بر درآمد (P/E) سهام، با تحرک نوسان‌گیران بازار سهام همراه شد. در این گروه با وجود عرضه حقوقی‌ها اما جذابیت قیمت سهام، خریداران حقیقی را به خود جذب کرد. در نماد معاملاتی، خدمات انفورماتیک نیز با وجود عرضه کم‌حجم حقوقی سهم با حمایت حقیقی همچنان در مدار صعودی است. گروه قندی‌ نیز در شرایط بی‌رونق بازار، لیدر بازار دوم برای نوسان‌گیران کوتاه‌مدت است. در پایان معاملات سه صنعت بانکی، خودرو و انبوه‌سازی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند.

تکاپوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای شناسایی سود

از سوی دیگر در روزهایی که برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به پایان سال مالی خود در شهریورماه امسال نزدیک می‌شوند، تلاش می‌کنند به شناسایی سود سرمایه‌گذاری در پایان دوره عملکردی خود دست پیدا کنند. چنان که طی معاملات روز گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون سهم در نماد معاملاتی بانک اقتصاد نوین، از سوی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، به ارزش بیش از 19 میلیارد و 900 میلیون تومان میان شرکت‌های تابعه آن کد به کد شد. در پتروشیمی مبین اما هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس بیش از 33 میلیون سهم را به ارزش 10 میلیارد و 700 میلیون تومان به کد شرکت‌های تابعه خود کد‌به‌کد کرد.

در بانک تجارت نیز 25 میلیون سهم به ارزش 2 میلیارد و 262 میلیون تومان کد به کد شد. در نماد معاملاتی بانک ملت نیز 15 میلیون سهم به ارزش 3 میلیارد تومان کد به کد شد. در نماد معاملاتی بیمه حافظ نیز بلوک 11 میلیون و 911 هزار سهمی این شرکت واگذار شد. همچنین در سرمایه‌گذاری غدیر 6 میلیون سهم و در شیشه قزوین بیش از 4 میلیون سهم از سوی حقوقی آنها کد به کد شد.

افت 50 درصدی حجم معاملات

تداوم ابهامات در بورس تهران باعث شد در مردادماه حجم معاملات افت 50درصدی نسبت به تیر‌ماه را تجربه کند و شاخص بورس تهران و ارزش بازار سرمایه به ترتیب با افت 4‌و 3‌درصدی روبه‌رو شود. همچنین کاهش قیمت سهام شرکت‌ها زمینه خروج سهامداران را فراهم کرد و باعث شد عده‌ای از سهامداران با مشاهده این وضعیت به‌طور موقت از بورس خداحافظی کرده و تا زمان برگشت رونق، در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند. طبق آمار منتشر شده وضعیت حاکم در بورس تهران موجب شده در دومین ماه تابستان، میل سهامداران حقیقی به فروش بیشتر از تمایل آنها به خرید شود و در گرم‌ترین فصل سال، رکود تالار شیشه‌ای را فرا‌بگیرد. به‌طوری که در مرداد ماه فروش حقیقی‌ها از خرید آنها پیشی گرفت و آنها در مجموع هزار و 73 میلیارد ریال پول از بازار سرمایه خارج کردند که این میزان در مرداد ماه بیشترین میزان خروج پول توسط حقیقی‌ها از ابتدای سال تاکنون است. بر این اساس در پنجمین ماه سال حقیقی‌ها 9 هزار و 986 میلیارد ریال معادل 45درصد نسبت به خرید سهم اقدام کردند و در مقابل 11 هزار و 59 میلیارد ریال معادل 41 درصد فروختند.

این در حالی است که در کنار تمایل حقیقی‌ها به فروش، سهامداران حقوقی واکنش متفاوتی از خود نشان دادند و به سمت خرید سهم متمایل شدند و با کاهش قیمت سهام شرکت‌ها میزان خریدهای خود را افزایش دادند به‌طوری که حقوقی‌های بازار در مرداد ماه 59 درصد خرید کرده و در مقابل 55 درصد فروختند. به این ترتیب اشخاص حقوقی در دومین ماه تابستان حدود 14 هزار و 787 میلیارد ریال خرید کردند و 13 هزار و 713 میلیارد ریال فروختند. همچنین در این ماه به دلیل شرایط حاکم در بورس تعداد خریداران با کاهش 37 درصدی نسبت به تیر ماه مواجه شد و از 316 هزار نفر به کمتر از 200 هزار نفر رسید.

کاهش 4 واحدی شاخص آیفکس

معاملات 9 شهریورماه 1394 فرابورس ایران با خریدوفروش 88 میلیون و 590 هزار ورقه بهادار در 13 هزار و 103 نوبت به ارزش 596 میلیارد و 760 میلیون ریال به پایان رسید. در ساعات اولیه معاملات، شاخص کل فرابورس بالا رفت اما مجددا به وضعیت اولیه برگشت و با کاهش 4 واحدی نسبت به روز قبل روی عدد 730.28 ایستاد. معامله‌گران فرابورسی بیشترین حجم و ارزش معاملات خود را به دادوستد 24 میلیون و 340 هزار سهم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به ارزش 37میلیارد و 550 میلیون ریال اختصاص دادند. این در حالی‌است که بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام قند شیروان و پس از آن قند چهارمحال و شمال شرق شاهرود بود. از سوی دیگر، بیمه میهن، نیرو سرمایه و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/pw2ml9YN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه