پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ادامه ابهامات اقتصادی و بی‌انگیزگی در فضای تالار شیشه‌ای موجب شد تا در دومین روز معاملاتی هفته نیز مانند روزها و ماه‌های گذشته فضای سردی در تالار شیشه‌ای حاکم شده و قیمت سهام شرکت‌ها با افت مواجه و در نهایت موجب کاهش حجم و ارزش معاملات شود. به نظر می‌رسد بازار سهام دچار یک نوع بی‌واکنشی یا شاید دیرواکنشی شده و هیچ تصمیمی نمی‌تواند تغییر عمده‌ای در این بازار ایجاد کند. چنان‌که پیش از این که نرخ سود بانکی کاهش یافته بود، برخی از تحلیلگران بازار سهام انتظار داشتند که با کاهش نرخ سود بانکی، وضعیت بازار سهام هم بهبود یابد و افت‌های مداوم شاخص کل بورس متوقف شود اما این انتظار محقق نشد. بررسی آمارهای بورس نشان می‌دهد شاخص کل به عنوان دماسنج بازار سرمایه در اردیبهشت‌ماه امسال که مصوبه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی برای اولین بار اجرایی شد، با کاهشی 3هزار و ۳۱۴ واحدی همراه شده است و در آخرین روز این ماه روی عدد ۶۳ هزار و ۷۰۳ واحد قرار گرفت و شاخص با ادامه افت‌هایی که داشته در حال حاضر به ۶۱هزار واحد نزول کرده است.

4121242121245223636336464

آنچه مشخص است مصوبه کاهش نرخ سود بانکی تأثیری بر بورس ندارد و افت‌های شاخص و کاهش ارزش سهام شرکت‌های بورسی همچنان ادامه‌دار است. گرچه باید دید واکنش بازار سهام نسبت به نامه 4‌وزیر به رئیس‌جمهور که روز گذشته منتشر شد، چگونه خواهدبود(متن نامه در صفحه یک منتشر شده است). عدم اعتماد فعالان بورس عمده‌ترین مشکل بازار سهام است و موجب شده بازار سهام منفعلانه عمل کند و حتی واکنشی به مسائل سیاسی هم نشان نمی‌دهد.

کمبود نقدینگی و عدم توجه سرمایه‌گذاران به بورس

در گروه بانک با توجه به کمبود نقدینگی و عدم توجه سهامداران به بازار بورس طی هفته‌های اخیر، معاملات گروه با روندی نزولی و منفی آغاز شد. گرچه حرکت مثبت گروه بانک از اواسط بازار شروع شد اما این گروه در اواخر بازار روندی صعودی در پیش گرفت هرچند تمام نمادها به‌جز بانک حکمت ایرانیان و بانک ملت معاملات را در بازه منفی به اتمام رساندند.

به‌طورکلی معاملات گروه بانک کم‌حجم بود به‌طوری‌که با معامله تنها 16 میلیون سهم، بانک ملت بیشترین حجم معاملات را داشت. در گروه خودرو و در اوایل بازار نمادها منفی بودند اما کم‌کم روندی مثبت بر گروه حاکم شد و نمادهای پربیننده گروه یکی پس از دیگری وارد بازه مثبت شدند و حتی پارس‌خودرو، آهنگری تراکتورسازی ایران و سایپاآذین تا صف خرید هم رفتند، البته قیمت‌های پایانی اکثر نمادهای گروه خودرو در بازه منفی باقی ماند. با معامله 39 میلیون سهم پارس‌خودرو بیشترین حجم معاملات گروه را داشت.

افت 22 درصدی پیش‌بینی سود سیمان شرق

نمادهای گروه انبوه‌سازی همسو با روند بازار سهام، معاملات منفی آغاز کردند و سپس روندی مثبت و صعودی در پیش گرفتند. سرمایه‌گذاری مسکن پردیس که به زیر قیمت عرضه اولیه خود نزول کرده بود، روز گذشته نیز این روند را ادامه داد و با 519 تومان معاملات را به اتمام رساند. شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان طی گزارشی حسابرسی شده سود هر سهم سال ۹۵ را با ۴۳ درصد رشد نسبت به سال قبل مبلغ ۱۹۹ ریال اعلام کرد.

گفتنی است این افزایش سودآوری ناشی از افزایش حجم مقداری و ریالی فروش، شامل پروژه‌های تجاری و مسکونی و همچنین شناسایی فروش برخی از موجودی املاک و مستغلات اعلام شده است. در گروه سیمان ادامه روند کم‌حجم و منفی را شاهد بودیم. تقریبا می‌توان گفت هیچ سرمایه‌گذاری رغبت ورود به سهم‌های سیمانی را ندارد. نماد سیمان شرق در اولین پیش‌بینی سود هر سهم نسبت به دوره قبل ۲۲ درصد افت داشته است و دلیل آن کاهش ۱۶درصدی درآمد سرمایه‌گذاری‌های غیر عملیاتی است.

معاملات متزلزل در گروه قندی

در گروه بیمه، نماد بیمه دانا پس از شش روز متوالی معامله منفی، روندی صعودی داشت و از اواسط بازار با صف خرید مواجه شد. مدیرعامل بیمه دانا با تشریح صورت‌های مالی شش ماهه اول، از تحقق پرتفوی ۷۵۰ میلیارد تومانی و حفظ رتبه در صنعت بیمه کشور خبر داد و وصول مطالبات معوق را یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها در نیمه دوم سال دانست. در گروه محصولات غذایی، پگاه فارس‌شفاف‌سازی کرد و در این گزارش، در عملکرد سه ماهه اول از 426 ریال سود پیش‌بینی شده 23 درصد معادل 100ریال را پوشش داد. 20 میلیون سهم شیر پاستوریزه پگاه فارس با 2450 ریال، عرضه اولیه شد که با توجه به اینکه این سهم با قیمتی بیشتر از قیمت پیش‌بینی شده عرضه شد، پیش‌بینی می‌شود که صف خرید آن مدت زیادی پا برجا نخواهد بود.

در گروه قند و شکر شایعه توقف نمادهای قندی توسط سازمان بورس به علت سفته‌بازی در این گروه، معاملات این گروه را با روندی نزولی همراه کرد. روز گذشته نیز به‌جز قند قزوین، قند اصفهان و قند شیرین خراسان که صف خرید بودند، سایر نمادها منفی معامله شدند و تقریبا تمام نمادهای منفی گروه با صف فروش مواجه شدند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dCzJBg84
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه