دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
معافیت از دریافت مجوز برای صادرات گوگرد پتروشیمی‌ها

بازار داخلی گوگرد اشباع شد

8 سال پیش ( 1394/5/10 )
پدیدآورنده : الهه ابراهیمی  

تولید گوگرد نه‌تنها در ایران بلکه در خاورمیانه و حتی در جهان رو به افزایش است، به‌طوری که براساس برآورده‌های صورت گرفته در چند سال آینده سالانه 40 میلیون تن گوگرد در دنیا تولید خواهد شد، مسئولان نفتی نیز برای کسب بازار بیشتر به منظور اقتصادی کردن صادرات، معافیت از دریافت مجوز صادرات گوگرد را برای پتروشیمی‌ها صادر کردند که این موضوع از دید فعالان بیانگر اشباع بازار داخلی گوگرد است. عمده‌ تولیدکننده گوگرد شرکت ملی گاز است که کاربردهای متعددی در کشاورزی، صنایع کاغذ و لاستیک، مصالح ساختمانی، باترهای گوگردی، ‌اسیدسولفوریک و دی سولفیدکربن دارد. البته استحصال گوگرد از نفت نیز صورت می‌گیرد.

6576859957960

به تازگی سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که شرکت‌های پتروشیمی تولید‌کننده گوگرد از مجوز صادرات معاف شدند. همچنین معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت رسما اعلام کرد از این پس شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده گوگرد برای صادرات کالای مذکور نیاز به دریافت مجوز از دیگر مراجع و نهادهای ذی‌ربط ندارند. در حال حاضر تنها دو پتروشیمی رازی و خارک تولیدکننده گوگرد هستند که در مقایسه با سایر واحدهای تولیدکننده گوگرد همچون پالایشگاه‌های نفت تبریز، اصفهان، تهران، شیراز، بندرعبارس، اراک و آبادان تولید بیشتری دارند.

البته پالایشگاه گازی پارس جنوبی، خانگیران، ایلام و بیدبلند نیز واحدهای تولید گوگرد دارند که با توجه به توسعه پارس جنوبی انتظار می‌رود که میزان تولید واحدهای پالایشگاهی افزایش یابد، به‌طوری که این واحدها یک میلیون تن گوگرد در سال تولید کنند. ایران سالانه 2 میلیون تن تولید گوگرد دارد. در منطقه خاورمیانه کشورهای عربستان، قطر و امارات متحده عربی بیش از ایران تولید گوگرد دارند، با این وجود قرار است براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال 2017، تولید گوگرد ایران به 2/2میلیون تن در سال افزایش یابد.

البته براساس اطلاعات موجود، پتروشیمی‌های رازی و جزیره خارک بیشترین سهم را در تولید گوگرد به خود اختصاص داده‌اند که پالایشگاه گازی خانگیران در رتبه‌ بعدی قرار دارد. حال با تصمیمات صورت گرفته پتروشیمی‌های تولیدکننده گوگرد برای صادرات به دریافت مجوز نیاز ندارند، اما سایر واحدها همچنان نیاز به مجوز صادرات دارند. محمدباقر دخیلی، مدیرعامل پالایشگاه نفت تبریز با اشاره به اینکه معافیت مجوز صادرات برای پتروشیمی‌ها در راستای بهبود سودآوری است، به «فرصت امروز» می‌گوید: «بیشترین تولید گوگرد در جنوب کشور است و به نظر من ارائه این امتیاز تنها به دلیل اقتصادی کردن صادرات گوگرد است.»

وی با بیان اینکه پالایشگاه نفت تبریز تولیدات کمتری نسبت به پتروشیمی‌های رازی و خارک دارد‌، می‌افزاید: «تولیدات ما در داخل استفاده می‌شود، زیرا اولویت مصرف داخلی است و اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که ظرفیت تولیداتمان را بالا ببریم با بررسی هزینه و فایده ودر صورت اقتصادی بودن برای صادرات نیز تلاش کردیم و درخواست صادرات خواهیم کرد.» به گفته دخیلی، مجوز جدیدی برای تولید بیشتر و حتی صادرات به پالایشگاه نفت تبریز ارائه نشده است.

مهدی اسپندیاری، رییس کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی درباره معافیت دریافت مجوز صادرات برای پتروشیمی‌‌ها، به «فرصت امروز» می‌گوید: «در برهه‌ای به دلیل نیاز داخل، صادرات گوگرد محدود شد و هر واحد تولیدکننده برای صادرات به مجوز نیاز داشت، حال به دلیل افزایش تولید و تامین نیاز داخل امکان صادرات فراهم شده است و با لغو مجوز زمینه افزایش صادرات برای پتروشیمی‌ها فراهم شده است.»وی می‌افزاید: «با لغو تحریم‌ها و آمد و شد شرکت‌های خارجی مختلف انتظار می‌رود که فضای خرید گوگرد در کنار سایر مشتقات پتروشیمی‌ افزایش یابد و با مازاد تولید گوگرد لازم بود که این مجوز صادر شود البته به‌جز پتروشیمی‌ها، تولید گوگرد خانگیران نیز بالا است.»

اسپندیاری این اقدام صورت گرفته را برای افزایش صادرات گوگرد مثبت تلقی می‌کند و معتقد است باید شرایط برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی فراهم شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/pXc3qAlF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه