پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نماگر بازار سهام در حالی محدوده 61هزار و 603 واحدی را به خود دید که این رقم فاصله چندانی با مرز 61هزار و 532 واحدی شاخص کل در 26 اسفند ماه سال 93 یعنی روز بازگشایی نماد معاملاتی پنج شرکت پالایشی ندارد. در شرایط فوق بازار سهام این روزها شاهد ادامه روند منفی بوده و سیاست‌های دولت در جهت کنترل تورم در اقتصاد موجب ادامه سیر نزولی شاخص کل شده است. در عین حال بسیاری از سهامداران معتقدند با توجه به روند منفی فعلی در بازار سهام در نیمه دوم سال نیز سیر نزولی ادامه خواهد داشت و نباید دراین شرایط توقع بهبود عملکرد در بورس را داشته باشیم.

2453632525364764747845

از سوی دیگر گرایش مطلق نقدینگی‌ها برای حضور در بانک و کسب سود از طریق سپرده‌های بانکی و عدم گردش مناسب پول در چرخه اقتصادی باعث شده تا همچنان این امر مانع از رونق اقتصادی باشد چنان که سایه رکود بر بالای سر صنایع داخلی و از جمله شرکت‌های بورسی روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.

عزم راسخی برای کاهش نرخ سود وجود ندارد

ترس از وقوع بحران ورشکستگی بانک‌ها در صورت بازپس‌گیری وجوه باعث شده تا دولتمردان برای کاهش نرخ سود بانکی دست به ریسک نزنند. از طرفی با ریزش‌های شدید قیمت‌ها در بورس تهران سهامداران زیادی شاهد از دست رفتن سرمایه‌های خود در بازار سهام هستند. ریزش شدید حجم معاملات و همچنین افت ارزش بازار سهام نشان‌دهنده وضعیت هشدار در بورس است. این شرایط در حالی رقم می‌خورد که بورس کوچک‌ترین واکنشی به اخبار سیاسی نشان نمی‌دهد. این وضعیت موجب شده است تا اکثر سهامداران تا بهبود شرایط از بازار سهام خارج شوند.

پایداری ابهامات اقتصادی بورس را وارد فاز زیان کرد

با فاصله گرفتن شاخص کل بورس از ارقام ابتدایی سال، میانگین بازدهی چنددرصدی سهامداران از بین رفته و بورس تهران وارد فاز زیان شده است. این زیان در معاملات روز گذشته با ریزش 701 واحدی و رسیدن شاخص کل به نیمه 61 هزار واحدی افزایش پیدا کرد. عقبگرد شاخص بورس به کانال 61 هزار واحدی در حالی در معاملات روزهای پایانی شهریور ماه اتفاق می‌افتد که همچنان ابهاماتی مانند نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، ابهامات شرکت‌های پالایشگاهی، نرخ بالای بهره بانکی، کاهش قیمت نفت، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تعرفه خودرو، بودجه انقباظی و کمبود نقدینگی بر بورس کشور سایه انداخته است. روز یکشنبه همانند روزهای گذشته حقیقی‌ها فروشنده بودند و ارزش بازار سهام تا سطح 263 هزار میلیارد تومان افت کرد.

عرضه صف خرید سرمایه‌گذاری مسکن پردیس

در گروه بانک همسو با روند بازار سهام، معاملات نزولی و منفی انجام گرفت و با توجه به روند کلی بورس طی هفته‌های اخیر و عدم اطمینان سرمایه‌گذاران، بازهم شاهد نزول قیمت‌ها بودیم. هرچند شدت ریزش قیمت در گروه بانک در حد سایر گروه‌ها نبود و بانک انصار و بانک خاورمیانه نمادهایی هستند که معاملات را با صف فروش به پایان رساندند. شرکت اعتباری کوثر مرکزی و بانک کارآفرین تنها نمادهای مثبت گروه در پایان معاملات بودند و با معامله 59 میلیون سهم که 90 درصد خرید آن نیز توسط حقوقی‌ها انجام گرفت، بانک صادرات ایران پرحجم‌ترین نماد بود. در گروه خودرو معاملات با روند نزولی شدیدی روبه‌رو بود، به‌طوری‌که اکثر نمادها از اوایل بازار با صف فروش همراه شدند و معاملات را با صف‌های فروش به پایان رساندند. مهندسی روان فن‌آور نیز تنها نماد مثبت گروه بود. با معامله 28میلیون سهم، پارس‌خودرو بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. نمادهای گروه انبوه‌سازی نیز همسو با روند بازار منفی معامله شدند. سخت آژند، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس و توریستی و رفاهی‌ آبادگران ایران نمادهایی با پایانی مثبت در این گروه بودند. همچنین معاملات گروه پرحجم بود، به‌طوری‌که با معامله 19.8میلیون سهم، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس پرحجم‌ترین نماد گروه بود و سرمایه‌گذاری شاهد نیز با حجم بیش از 4میلیون سهم، معامله شد. در همان دقایق اولیه بازار صف خرید سرمایه‌گذاری مسکن پردیس عرضه شد و این سهم تا بازه منفی فروریخت.

امکان تعدیل منفی شرکت‌های‌پالایشی

در گروه حمل‌و‌نقل روند نزولی و معاملات منفی بر تمام نمادها حاکم بود و اکثر نمادها نیز با صف فروش روز معاملاتی را به پایان رساندند. در گروه محصولات شیمیایی و در پایان معاملات به‌جز پتروشیمی مارون و صنایع شیمیایی سینا، سایر نمادهای گروه در بازه منفی قرار گرفتند و با معامله 25.5میلیون سهم، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین حجم معاملات را داشت که از اواسط بازار با صف فروش همراه شد و در دقایق پایانی شاهد کم حجم شدن صف فروش سهم بودیم.

در گروه فرآورده‌های نفتی، تمام نمادها منفی و اکثرا با صف فروش همراه بودند و نفت سپاهان تنها نماد مثبت گروه در پایان معاملات بود. شنیده‌ها از از گروه پالایشی حکایت از شرایط نامناسب بنیادی شرکت‌ها و عدم دستیابی به فروش و مفروضات بودجه دارد که در صورت‌های مالی آینده شرکت‌ها به نمایش خواهد آمد که در صورت عدم بهبود قیمت نفت، می‌تواند به تعدیل منفی شرکت‌ها منجر شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/SbunoWFC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه