پنجشنبه, ۸ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
گزارش«فرصت امروز» از مدیریت مشاغل آزاد

مردمداری بازاری ها از کجا ناشی می شود؟

9 سال پیش ( 1394/7/21 )
پدیدآورنده : سهراب علی‌اكبری  

در گذشته بسیاری از افرادی كه مشغول كار آزاد یا همان بازاری خودمان می‌شدند، از تحصیلات عالی برخوردار نبودند، اما می‌توانستند بعد از مدتی به‌ صورت مستقل فعالیت خود را آغاز كنند. حالا وضعیت زندگی هركدام از این افراد بسیار خوب است و به قول معروف توپ هم داغان‌شان نمی‌كند. شاید این تصور پیش بیاید كه هر كسی وارد بازار شود، می‌تواند راه این افراد را برود و وضعیت مالی‌ خود را ارتقا دهد، اما کار آزاد آنقدرها هم که به نظر می‌رسد آسان نیست و زیر و بم‌های فراوانی دارد که كمتر به آن توجه شده است.
کسانی که در مشاغل آزاد فعالیت می‌کنند، می‌توانند با استفاده از قدرت مدیریت خود بعد از مدتی معین خود را از فرش به عرش برسانند، اما افرادی كه این مهم را نادیده بگیرند خلاف این اتفاق برایشان رخ خواهد داد. معمولا هزینه‌هایی که مدیران مشاغل آزاد بابت اشتباهات کوچک باید بپردازند، بسیار بزرگ است و آنها ناچارند ریسک ضررهای کلان احتمالی را به جان بخرند. با این حال امکان پیشرفت در این عرصه بسیار زیاد است و با کمی پشتکار و دقت‌نظر می‌توان از یک کارگر ساده بازار به یک بازاری با درآمد بالا تبدیل شد.

افرادی كه به‌عنوان شاگرد وارد بازار می‌شوند و همه كاری در یك مغازه انجام می‌دهند، می‌دانند كه تا ابد قرار است مشغول به آن كار باشند و شاگردی كنند. برخلاف تصور افراد این قانون بازار است كه باید از پایین به بالا حركت كرد و هیچ كسی گذشته خود را فراموش نمی‌كند. به همین دلیل برخورد با افراد بازاری بسیار لذت‌بخش‌تر از سایر افراد جامعه است، چرا که همیشه گذشته خود را در نظر دارند و به برخورد مناسب با افراد فارغ از جایگاه اجتماعی و ویژگی‌های شخصیتی‌شان اهمیت می‌دهند. شاید هم دلیل این موضوع درآمدی باشد كه با خوش اخلاقی و مردمداری به دست می‌آورند و برای اضافه كردن آن به مشتری‌مداری بیشتر و همچنین اعطای تخفیف می‌پردازند.

management of free professions1

تاسیس دانشگاه بازار آزاد
شاید در آینده نه چندان دور شاهد تاسیس دانشگاه مدیریت تجربی در كشور باشیم؛ مسئله‌ای که جای خالی آن در میان اصناف كشور به‌شدت احساس می‌شود. افراد شاغل در حوزه‌های مختلف ممكن است دارای تحصیلات دانشگاهی نباشند، اما باید  روی بازار كنترل بسیاری داشته باشند و بدانند كدام محصول در كدام زمان سال مورد تقاضاست. این فرآیند نشات گرفته از قدرتی به نام مدیریت است كه همه فعالانی كه در بازار فعالیت می‌کنند به آن اشراف كامل دارند. ممكن است برخی افراد بگویند كه تجربه در مشاغل بازاری كافی است، اما توجه داشته باشید كه فقط یک تجربه تلخ ممكن است مسیر زندگی شما را تغییر دهد. از طرفی شرایط حاکم بر بازار است که حكم می‌كند چه محصولی را ارائه دهید و کدام را از بازار بیرون بکشید.

بنابراین تجربه در این زمینه حرف اول را می‌زند و اگر در کار نباشد، باید كاسه و كوزه خود را جمع كنید و به سراغ شغل دیگری بروید. در كشورهای پیشرفته این موضوع عملی شده و حتی شاهد این هستیم كه مقام‌های عالی كشورها فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند و بیشتر مدیریت و كارایی آنها به چشم می‌آید، اما در داخل كشور موضوع توانایی كمتر دیده می‌شود و بحث مدرك به‌صورت برجسته دارای اهمیت فراوان است. جالب است بدانید حتی در پارلمان‌های كشورهای پیشرفته زمینه فعالیت افراد مورد توجه قرار می‌گیرد نه اینكه فرد دارای چه تحصیلاتی است، اما در مجلس ما حداقل مدرک لازم برای ورود نمایندگان فوق لیسانس است. حال این سوال مطرح می‌شود که با وجود این همه كارشناس مدیریت، این همه مشكلات اقتصادی در جامعه چه می‌کند.

از این شاخه به آن شاخه پریدن ممنوع
گذشته از اهمیت کسب تجربه برای بقا در کسب‌و‌کارهای بازاری، برای اینكه در یك شغل بتوانید به ‌صورت حرفه‌ای عمل كنید باید مدت زمان فعالیت خود را به كار كردن در یك شغل اختصاص دهید و از این شاخه به آن شاخه پریدن تنها شما را از هدف‌تان دور می‌كند. برخی افراد با افتخار می‌گویند كه در همه حوزه‌ها فعالیت داشته‌اند، اما واقعیت این است كه آنها نمی‌توانند در آینده به مدیران خوبی تبدیل شوند. افرادی كه در سن كار یعنی در سن بالای 18 سال قرار دارند، سه سال زمان دارند تا شغل خود را انتخاب كنند و در این سه سال هر چه نیرو دارند باید به كار گیرند تا بهترین شغل را برگزینند.

اگر وارد بازار آزاد می‌شوید و قصد ندارید كه وارد دانشگاه شوید باید دقت داشته باشید كه زحمت‌ زیادی نسبت به سایر افراد بكشید. به طور معمول افرادی كه دارای تحصیلات دانشگاهی هستند نسبت به افرادی كه دانشگاه نرفته‌اند، از قدرت مدیریت بالاتری برخوردارند. البته اینكه در چه دانشگاهی درس می‌خوانید هم بسیار حائز اهمیت است. در این بخش هم می‌توانید از تجربه و دانش مدیریتی خود استفاده كنید و دانشگاه را از نگاه کاربردی بودن آموزش‌ها در کسب‌و‌کارتان بررسی كنید، نه از دید ارزش مدرك.

بازاریابی را یاد بگیرید
اگر می‌خواهید به‌ عنوان یک بازاری موفقیت کسب کنید، باید اصول بازاریابی را فرا ‌بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم در کنار کسب تجربه از طریق فعالیت در بازار، در یک شرکت به ‌عنوان بازاریاب فعالیت کنید تا اصول برخورد با مشتری را یاد بگیرید. سعی كنید بازاریاب خوبی باشید تا زمانی كه مدیریت یك مجموعه را برعهده می‌گیرید بتوانید راهكارهای مناسبی برای پیشرفت و رسیدن به هدف‌تان به بازاریاب واحد خود ارائه دهید. برخی بر این باورند كه بازاریاب تنها برای شركت‌های بزرگ و نامدار است، اما جالب است بدانید بسیاری از افرادی كه در مغازه‌های كوچك فعال هستند هم از بازاریاب بهره‌ می‌برند.  تفاوت ماجرا اینجاست که ممكن است در یك مغازه كوچك فروشنده نقش بازاریاب را ایفا كند و مشتری را به طرف مغازه بكشاند، اما در شركت‌ها و واحدهای تجاری بزرگ چند كارمند تنها در نقش بازاریاب استخدام ‌شوند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XKflETxI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتامحاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه