نوروز در پیش است و کسبوکارها برای بازاریابی محصولاتشان در این برهه اوج فروش از هم سبقت میگیرند. در ایام شب عید در خیابانهای شهر و مراکز خرید که قدم بزنید، ویترینهای رنگارنگ و پرزرق و برقی را میبینید که مشتری را ترغیب به ایستادن و تماشای اجناس میکنند. یکی از ابزارهایی که بسیاری از کسب وکارها آن را نادیده میگیرند، همین ویترین است. مغازهها و کسب وکارهای کوچک میتوانند از ویترین به انحو احسن در جهت بازاریابی و نمایش بهتر محصولشان استفاده کنند.
البته بعضی از بوتیک داران و فعالان عرصه کسبوکار ایران در مناسبتهایی مانند نوروز، فرارسیدن پاییز، کریسمس، روز جهانی عشق، شب یلدا و... به نحو خلاقانهای دکور و ویترین مغازه خود را میآرایند. نمونه خوب این رویکرد، شعب مختلف شهر کتاب است که به مناسبتهای مختلف، ویترین خود را تغییر میدهند. در ادامه گزارش نمونههای خلاقانه بازاریابی از طریق ویترین فروشگاه و مغازههای داخلی و خارجی را گرد هم آوردهایم.
***
ویترین آسانسوری
در بسیاری از طلافروشیهای ایران ویترین آسانسوری طرفداران زیادی دارد. با این ویترین نیازی نیست که هر روز طلاها و مانکنها را بچینید. این ویترین که سازهای ترکیبی از یک گاو صندوق، یک ویترین نمایش متحرک و سیستم الکترومکانیکی آسانسوری است که ویژه فروشگاههای طلافروشی و موزهها طراحی شده است، ضمن تامین امنیت، زمان چیدمان و جمعآوری ویترین را به حداقل رسانده است. تنها تغییری که میتواند در چیدمان این ویترین اعمال شود، تزیین آن در مناسبتهای خاصی است که آمار خریدوفروش طلا و جواهر را بالا میبرد.
ویترین برفی
مغازهای در وین اتریش به مناسبت کریسمس و فرارسیدن زمستان، دکوراسیون مغازهاش را با استفاده از پر به شکل نمای بارش برف و زمستان در آورد. این فروشگاه به عرضه پوشاک زمستانی میپردازد. مانکنهای این مغازه که کاپشن و کلاه بر تن دارند گویی زیر برف ایستادهاند. پرهای موجود ریخته کف این ویترین نیز حس برف نشسته روی زمین را به مشتری که ویترین را میبیند القا میکند.
***
تحریک حس بویایی مخاطب
یک فروشگاه عطرفروشی چندی پیش طی اقدامی خلاقانه ماکت یک بینی بزرگ را بالای عطرهای موجود در کف ویترین قرار داد. این ویترین که حس بویایی مخاطبان را تحریک میکند، در نوع خود جالب توجه است.
***
هفت سین پشت ویترین
بعضی فروشگاههای ایرانی در ایام و مناسبتها بسیار فعالند.نزدیک به کریسمس درخت کاج تزیین شده یا عروسک بابانوئل پشت ویترین میگذارند. بعضی با نزدیک شدن روز عشق قلبهای کاغذی به شیشه میچسبانند و بعضی دیگر نیز کل تعطیلات عید سبزه و هفت سین را مهمان ویترین خود میکنند. مثلا یکی از مغازههای مشهور هفت سینی روی میز پشت ویترین خود چیده و در کنارش هم از کلاههایی استفاده کرده که رویش گلهای بهاری که نماد نو شدن و بهار است، وجود دارد.
***
کفش در کفش
یکی از مغازههای کفش فروشی در اروپا با الهام از تصویر یک کفش زنانه و استفاده از لامپهای درخشان دکور یک کفش بزرگ روشن را خلق کرده که داخلش محصولات فروشگاه گذاشته شده است. در پشت تصویر این کفش بزرگ صفحه کدری گذاشته شده تا به دید بهتر مشتری و جذاب نشان دادن کفشها کمک کند
***
فروشگاه یخی!
کالوین کلین هم ویترین کریسمس امسال خود را فارغ از کلیشههای موجود در فروشگاهها چید. بدین صورت که از شیشههایی برای ویترینش استفاده کرد که گویی یخ بستهاند و تنها پوشاک مورد نظر در وسط ویترین مشخص است. آنها با کدر و یخی جلوه دادن شیشه ویترین علاوه بر القای حس سرما و زمستان خواستند تمرکز نگاه مشتری تنها بر وسط ویترین یعنی بر پوشاک باشد. این شیشهها تنها از رنگ و نمک ساخته شده بودند! لامپهای نواری هم به تک رنگ کردن و روشنایی شیشههای یخ بسته کمک کرد.
***
قلبی به شکل گل
مغازه گل فروشی مشهور Athwork در روز ولنتاین طی خلاقیتی جالب با استفاده از گل پردهای شکلی قلب گونه را به مناسبت روز عشاق خلق کرد. پایین آن نیز گلهای قرمز رنگ و در کنارش مجسمهای با دسته گلی در دست قرار داد. مسلما این نوع بازاریابی ویترینی با نورپردازی جالب و گذاشتن محصول به شکلی خلاق هر فردی را که از جلوی این مغازه گلفروشی رد میشود، جذب خواهد کرد.