بنگاه های کوچک و متوسط در برابر صنایع بزرگ قرار می گیرند و نسبت به این صنایع مزایای بسیاری دارند، ازجمله ارزش افزوده، نوآوری، اشتغال آفرینی و انعطاف پذیری بیشتر. بنگاه های کوچک و متوسط به اختصار SME نامیده می شود. البته تعریف صنایع کوچک و متوسط در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و تابع شرایط اقتصادی و صنعتی حاکم است.
برخی از معیارهایی که برای تعیین نوع صنایع کوچک، متوسط و بزرگ به کار می روند عبارتند از: تعداد کارکنان، سرمایه، دارایی کل، حجم فروش و ظرفیت تولید. در این میان رایج ترین معیار، تعداد کارکنان است که این نیز از کشوری به کشور دیگر متفاوت تعیین می شود.
هر تماس کوچکی که کسب و کار شما با دنیای بیرون برقرار می کند، همان بازاریابی است. این تماس کوچک، فرصت های زیاد بازاریابی است که به پول نیاز ندارد. بازاریابی هنر عوض کردن عقاید مردم است و به هیچ عنوان یک اتفاق نیست بلکه یک فرآیند است. بازاریابی یک فرآیند مستمر است و به هیچ وجه به شانس و اقبال ربطی ندارد.
بازاریابی پارتیزانی یا چریكی که یکی از روش های تأثیرگذار و کم هزینه تماس با دنیای بیرون است، اولین بار توسط جی كنراد لوینسون در سال 1982 در آمریكا مطرح شد. با اینكه این مدل برای بنگاه های كوچك ارائه شد، ولی از آن سال به بعد اكثر شركت های مشهور و به نام آمریكایی همگی اصول و اقدامات بازاریابی پارتیزانی را به مرحله اجرا گذاشتند.
اكثر بنگاه های كوچكی كه این مدل از بازاریابی را به اجرا درآورده اند به نتایج مثبتی دست یافته اند. یکی از مزایای بازاریابی چریکی این است که نیاز به هزینه زیادی در بازاریابی تان ندارید و در واقع به نوعی وابسته به خلاقیت و نوآوری است که حرف اول را می زند. برای کسب و کارهای نوپا بازاریابی چریکی بسیار مهم و دستیابی به روش های خلاق بسیار کمک کننده است. چون امروزه رقابت زیرکانه تر، پیچیده تر و حتی خشن تر از سابق شده است.
بازاریابی چریکی می خواهد که شما ابعاد مختلف بازار خودتان را بشناسید، تجربه کنید و سپس از تاکتیک های آزمایش شده استفاده کنید. مطالعات و موفقیت های انجام شده در این زمینه آنقدر زیاد است كه عملاً بنگاه های كوچك را در كشورهای خارجی بر آن می دارد تا به سمت این مدل سوق پیدا كنند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد كه متأسفانه مطالعات پژوهشی خیلی كمی درباره بازاریابی پارتیزانی در ایران انجام شده و تعداد آن شاید به چند مقاله و تعداد معدودی ترجمه كتاب ختم شود.
در بازاریابی چریکی اگر اطلاعات دقیقی از مشتریان احتمالی خود نداشته باشید، هرگونه هزینه ای را که در بازاریابی صرف می کنید، دور ریخته اید. همچنین در این بازاریابی تأکید بر تمرکز روی بازار هدف کوچک است. وقتی شما بازار هدف تان را درست و دقیق انتخاب کنید، بدون شک بقیه مراحل بازاریابی همانند انتخاب رسانه تبلیغاتی، انتخاب پیام و سایر مراحل بازاریابی شما آسان تر و کم هزینه تر خواهد بود. خلاقیت یکی از مهم ترین قسمت های بازاریابی چریکی است. تا اینجا همه چیز به خوبی پیش رفت.
اطلاعات مشتریان احتمالی خود را جمع آوری و بازار هدف تان را نیز تا آنجا که ممکن است کوچک کرده اید. از این به بعد باید به این فکر کنید که چگونه پیام خود را به خلاقانه ترین روش به مشتریان احتمالی خود منتقل سازید.