پرسش: مدیر یک شرکت تولیدکننده روغن موتور هستم. در این حوزه رقبای خارجی و داخلی مختلفی فعالیت میکنند و گاهی فروش و ارائه محصول با مشکلاتی همراه میشود. در این باره راهنمایی بفرمایید که برای بازاریابی این محصول از چه شیوههای بازاریابی میتوانم استفاده کنم؟
پاسخ کارشناس: روغن موتور نیز مانند هزاران محصول دیگر از یکسری اصول و قواعد مشترک بازاریابی برای فروش و عرضه در بازار پیروی میکند. اصولی که در تمامی دنیا اجرا میشود و با پیادهسازی آنها کسب وکارهای این حوزه مشتریان خاص خود را پوشش میدهند.علاوه بر این اصول کلی یکسری از اصول بازاریابی مختص محصول مورد نظر وجود دارد که بازاریابان براساس نوع بازار و شرایط جمعیتشناسی و مشتریان نسبت به اجرایی شدن آنها میتوانند اقدام میکنند.
براین اساس بازاریابان این حوزه باید اتفاقات بازاری را که روی این محصول تاثیر میگذارد با دقت رصد کنند. برای مثال فروش و کاهش خودرو در بازار در فروش یا کاهش عرضه روغن موتور تاثیرگذار است یا فروش این محصول در ماههایی که مسافران به شهرهای مختلف سفر میکنند، افزایش مییابد. در نتیجه شناخت بازار و مشتریان محصول مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است و کسبوکارها براساس آن میتوانند راهکارهای خلاقانهای را در پیش بگیرند.
علاوه براین موارد راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که کسب وکارها با اجرای آنها میتوانند بازار مناسبی نیز برای خود مهیا کنند. راهکارهایی مانند: یک؛ توجه ویژه به مراکز تعویضروغنی. درست است که کسب وکارهای حوزه تولیدروغن موتور محصول را برای مشتریان نهایی تولید میکنند ولی در این میان آنها نباید از نفوذ کسانی که مسئول تعویض روغن خودروهای مشتریان هستند، غافل شوند.
چون در اکثر مواقع آنها هستند که به مشتریان نهایی پیشنهاد میدهند که از کدام محصول استفاده کنند، در این باره اجرای شیوههای تخفیفی برای جذب این وسطهها از اهمیت زیادی برخوردار است. بازاریابان در ارائه این تخفیفات میتوانند راهکارهای دیگری نیز اجرا کنند که برای این گروه جذابیت بیشتری داشته باشد. دو: یکی از موضوعاتی که کسب وکارهای این حوزه کمتر به آن توجه میکنند، اختصاص دادن زمان کافی برای اجرای شیوههای خلاقانه بازاریابی و تبلیغات است.
در این حوزه اگر ابتدای سال برای اجرای شیوههای بازاریابی برنامهریزی شود، کسب وکارها به دستاوردهای بهتری دست خواهند یافت. سه: یکی از استراتژیهایی که شرکتهای این حوزه در جهت بازاریابی خود اجرا میکنند، شرکت در رویدادها و همایشهای حوزه فعالیت خود است. در این باره کسبوکارها میتوانند قابلیت محصول خود را بهتر نشان دهند. حضور کسبوکارها در مسابقات اتومبیلرانی نیز به بازاریابی این محصول کمک خواهد کرد. علاوه براین موارد موضوعات دیگری نیز وجود دارد که کسب وکارها با اجرای آنها میتوانند به اهداف تعیین شده خود دست یابند.