پرسش: مدیر یک شرکت IT هستم که نرمافزارها و اپلیکشینهای متنوعی را به بازار عرضه میکند؛ به تازگی قصد داریم اپلیکیشنهایی را برای شهرهای مختلف کشور تولید کنیم؛ از نظر شما برای عرضه بهتر در بازار و استقبال بیشتر مخاطبان چگونه میتوان از مقوله قومیت استفادههای مناسبی را انجام داد؟
پاسخ کارشناس: به صورت کلی افزایش تولید محصولات شبیه به یکدیگر و برابری کیفیت این محصولات در بازار باعث شده که سازمانهای مختلف از ابزارهای مختلف بازاریابی استفاده و به شناخت دقیقتری از مشتریان دست پیدا کنند. برخی دیگر از سازمانهای معتبر در راستای برقراری ارتباط عاطفی مناسب با مخاطبان از زبان، گویش، فرهنگ و. . . آنها استفاده میکنند و به شناخت بهتری از آنها دست پیدا میکنند.
یکی از ابزارهای بازاریابی توجه به بازاریابی قومیتی است که برخی از سازمانها به این موضوع توجه ویژهای دارند؛ سازمان شما نیز میتواند در راستای این موضوع سرمایهگذاریهای جدی را انجام دهد؛ بهعنوان نمونه با استفاده از مقوله قومیت اپلیکیشنها و نرمافزارهای مختلفی را تولید کنید که هر یک از این اپلیکیشنهای برای قوم خاصی در ایران مدنظر قرار گیرد؛ با توجه به این موضوع که در حال حاضر کشور ایران از اقوام مختلفی شکل گرفته است، توجه سازمانهای ایرانی به این موضوع میتواند با سودآوری مناسبی از جانب مخاطبان مواجه شود؛ بهعنوان نمونه، براساس آمارهای موجود 35 درصد کشور را آذری زبانها تشکیل دادهاند؛ این آمار نشان میدهد که سازمانها میتوانند با سرمایهگذاری در این بخش به سودآوری مناسبی دست پیدا کنند.
سازمان شما میتواند حتی در تبلیغات نیز از زبان محلی شهرها استفاده کند و این موضوع همزادپنداری سازمان با مخاطبان را ایجاد میکند اما باید به این موضوع توجه ویژهای داشت که برخی از قومیتها تمایل به دریافت تبلیغات و پیامهای مختلف به زبان محلی را ندارند؛ به همین دلیل پیشنهاد میشود سازمان شما تحقیقات بازاری را در این حوزه انجام دهد که متوجه شوید که کدام یک از اقوام ایران تمایل بیشتری به این موضوع دارند.