احتمالا بسیاری از شما باشخصیت «ساول گودمن» از سریال محبوب «بریکینگ بد» آشنایی دارید؛ وکیلی جنایی که نامش با تبلیغات تلویزیونی سطح پایین، مجلات زرد و البته مجرمان گرهخورده است. بد نیست این را هم بدانید که نام گودمن به معنای «مرد خوب» ساختگی و نوعی بازی با کلمات برای جلبتوجه بیشتر مشتری است. پس از موفقیت سریال «بریکینگ بد» طولی نکشید که دستاندرکاران آن، سریالی بانام «بهتره با ساول تماس بگیری» را درباره این شخصیت مقابل دوربین بردند. در این گزارش میخواهیم به عملکرد بازاریابی این شخصیت در سریال «بهتره با ساول تماس بگیری» نگاهی بیندازیم.
اهمیت ظاهر
«باید موفق به نظر برسیم تا واقعا موفق شویم.» جیمز مکگیلبرخی از مشاغل مانند پزشکان یونیفرم خاصی دارند. وقتی وارد مطب یک پزشک میشوید، انتظار دارید در آنطرف میز شخصی با ظاهری مناسب و روپوش مخصوص پزشکان نشسته باشد و شما را راهنمایی کند. پزشکی را تصور کنید که بهجای روپوش سفید، پیراهنی با طرح گلهای درشت و گرمکن به تن کرده است؛ چه احساسی به شما دست میدهد؟ آیا به او اعتماد میکنید؟
هرچند تمام مشاغل شانس داشتن چنین یونیفرمی را ندارند اما اگر میخواهید در قالب یک فرد موفق به فعالیت حرفهای خود ادامه دهید و با دیگر افراد در زمینه شغلیتان همکاری داشته باشید، ساختن چنین یونیفرمی الزامی است. همانطور که ساول گودمن پس از دریافت اولین دستمزدش کتوشلواری خوشدوخت، درست مشابه وکیل موفق و شناختهشده شهر، برای خود تهیه کرد. سعی کنید در این زمینه از قواعد از پیش تعیینشده کمک بگیرید.
در مورد رنگ و جنسپارچه نوآوری به خرج ندهید و این کار را به طراحان بسپارید. اهمیت کفش، ساعت و اکسسوریهای مناسب دیگر را فراموش نکنید. به هماهنگی میان رنگ لباسهایتان توجه کنید. از رنگهایی استفاده کنید که حس اعتماد و حرفهای بودن را به مشتری القا میکنند.
در انتخاب کلمات عاقلانه عمل کنید
«یک شعبدهباز هیچوقت رازهایش را فاش نمیکند.» جیمز مکگیل یک وکیل خوب همیشه میداند چه چیزهایی را بگوید، چه زمان هیچ حرفی نزند و البته برای موکلینش رازنگهدار باشد. این قضیه در مورد وبسایت شما و شبکههای اجتماعی که در آن حضور دارید نیز صدق میکند. اطلاعاتی را که میخواهید در اختیار مخاطبانتان بگذارید بهیکباره فاش نکنید. با مقدمهچینی این کار را انجام دهید؛ برای نمونه فرض کنید فروشگاه پوشاک شما در تاریخ ۱۵ آذر از محصولات جدید زمستانی خود رونمایی میکند.
مسئول تبلیغات سایتتان ابتدا عکسی از یک برج ۱۵ طبقه یا حتی دکمه طبقه ۱۵ آسانسور با زیرنویس مرتبط باخبر به اشتراک میگذارد و مخاطبان را تشویق میکند که نظر خود را بگویند. عکس بعدی میتواند درباره لباسهای زمستانی یا حتی برفبازی باشد و در آخر بعد از مدت کوتاهی که اجازه دادید مخاطبانتان حدسهای خود را بزنند خبر کلکسیون زمستانه برندتان را افشا میکنید. انتشار چنین عکسهایی در شبکههای اجتماعی یا وبسایتتان برای برانگیختن حس کنجکاوی مشتری سودمند خواهد بود و باعث پیگیری بیشتر مخاطبان میشود.
ارتباط مؤثر با مخاطبانتان را فراموش نکنید
«در لیست شمارهگیری سریع تلفن شما، من نفر اول هستم.» جیمز مکگیل جیمز مک گیل (همان وکیلی که نامش را به ساول گودمن تغییر داد) به دنبال پیدا کردن مشتری دست به هر کاری میزند. هیچ فرصتی را برای یادآوری «همیشه در دسترس بودن» تلف نمیکند. مشتریان هر ساعتی از شبانهروز میتوانند با او تماس بگیرند. برای داشتن تجارتی موفق باید چنین حسی را در مخاطبان خود ایجاد کنید.
مشتریان باید بدانند بهوقت نیاز، شما برای پاسخگویی در کنار آنها خواهید بود. اطلاعات تماستان باید کاملاً شفاف باشد. بهترین راه برای شروع، استفاده مداوم از شبکههای اجتماعی و ایمیل است. هرگز قدرت استفاده بهینه از این ابزارها را دستکم نگیرید. رفع ابهام یا دادن اطلاعات با استفاده از اینترنت بهمراتب سادهتر از مراجعه حضوری و تماس تلفنی است و قطعا مخاطبان بیشتری را در برمیگیرد.
ارزش خود را اثبات کنید
«اعتمادبهنفس خوب است اگر با دلیل باشد بهتر.» چارلز مکگیل یکی از نصیحتهای کاربردی برادر جیمز مک گیل این است که اعتمادبهنفس خوب است، چهبهتر که با دلایل تکذیب ناپذیر همراه شود. سعی کنید در کاری که انجام میدهید آنقدر تبحر و دانش داشته باشید تا مشتریان همواره به دنبال خدمات شما باشند. خدمات پیشین خود را به مشتریان نشان دهید. اگر برای انجام کاری درزمینه شغلیتان گواهینامه یا رضایتنامه دریافت کردهاید آن را در معرض دید مشتریان قرار دهید.
به مشتریان نشان دهید که چقدر در انجام کارتان مصمم و پیگیر هستید تا این حس اعتمادبهنفس در آنها نیز القا شود. دریکی از قسمتهای این سریال میبینیم که جیمز مک گیل برای پیدا کردن مدرکی که بتواند تخطی خانه سالمندان را اثبات کند، چندین روز را صرف جستوجو در زبالهها به دنبال پیدا کردن هزاران تکه کاغذ پاره شده مدارک و چسباندن آنها به یکدیگر میکند.
تکالیفتان را انجام دهید
«اگر قرار است مجرم باشی مثل یک مجرم فکر کن.» مایک ارمنتراوت دانش، قدرت است؛ مهم نیست که در چه زمینهای فعالیت میکنید، سعی کنید در زمینههای مرتبط با شغلتان تجربه کسب کنید؛ برای نمونه اگر تجارت آنلاین دارید بد نیست اطلاعات خود را در زمینه شبکههای اجتماعی مختلف بالا ببرید. اگر بتوانید توانایی خود را در زمینه گرافیک و تبلیغات و حتی طراحی سایت بالا ببرید، نهتنها به تجارتتان کمک خواهید کرد، بلکه برای پسانداز شخصیتان مفید خواهد بود. روزی را تصور کنید که برای تجارت جدیدتان دیگر نیازی به طراح سایت یا گرافیک ندارید چون تجربه خود شما در این زمینه کفایت میکند.
وقتی جیمز مک گیل کار خود را بهعنوان یک وکیل شروع کرد، هرگز نمیخواست بهعنوان وکیل خلافکارها تلقی شود. او سعی کرد کار خود را بر اساس اخلاق و قانون پیش ببرد ولی تجربه قبلی او بهعنوان یک خلافکار به او نشان داد که در این زمینه موفقتر خواهد بود. او این قشر را بهتر میشناخت، پس بهتر میتوانست با آنها کنار بیاید. نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. در زمینهای که استعداد و بینش قبلی دارید به دنبال پیشرفت و توسعه کارتان باشید.