اکنون که اصول بازاریابی از طریق ایمیل را آموختهاید، میتوانید به راحتی و بهطور خودکار مشتریان احتمالی و قطعی خود را همراهی کنید. همانطور که قبلا گفتم، من در کسبوکار خود 50 لیست ایمیل را مدیریت میکنم که کلیه امور به صورت خودکار انجام میگیرد.
در هر روز صدها مشترک جدید داریم که به لیستهای گوناگون ملحق میشوند و به طور خودکار از یک لیست (لیست مشتریان احتمالی) به لیست دیگر (لیست مشتریان قطعی) انتقال مییابند.
مهم نیست چه کسبوکاری دارید. شما باید تا حد امکان از ایمیل به صورت خودکار استفاده کنید. بهعنوان مثال، با استفاده از تنظیمات مربوط به ایام تعطیلات در اکانت خود درGmail، میتوان به هر مشتری که به شما ایمیل ارسال میکند، پاسخ داد.
ایمیلی که شما در پاسخ به آنها ارسال میکنید، ممکن است شامل لینکی به یک آفر ویژه یا یک وبلاگ با اطلاعات تکمیلی باشد. تمام این امور از طریی اتوماسیون ایمیل امکانپذیر است. البته پس از ارسال این پاسخ خودکار، باید به هر یک از مشتریان یک پیام شخصی و مجزا ارسال کنید.
اختصار
یک قاعده تجربی مهم در ارسال ایمیل، رعایت مداوم ایجاز و اختصار است؛ حتی اگر یک مقاله، خبرنامه و دیگر اطلاعات مهم و ارزشمند برای به اشتراکگذاری داشته باشید که طولانی باشند، باید همواره ارتباطات ایمیلی خود را کوتاه و خوشایند مخاطب طراحی کنید. بهعنوان مثال، هنگامی که یک پست طولانی در یک وبلاگ مینویسم، به ندرت اتفاق میافتد که کل آن پست را در قالب ایمیل ارسال کنم.
در عوض توصیف کوتاهی از آن مقاله را در قالب چند جمله مینویسم و سپس یک لینک در آن قرار میدهم که اطلاعات تکمیلی را ارائه دهد و آن را به صورت ایمیل ارسال میکنم. در این نوع انتشار پیام، احتمال وقوع شکایات مربوط به spam بسیار کم است و همچنین باعث افزایش ترافیک به سمت وبلاگ من خواهد شد که در این صورت میتوانم اطلاعات مرتبط را بهگونهای جذابتر ارائه دهم. علاوه بر این، من در وبلاگ خود در قسمت comment در پست وبلاگ میتوانم با خوانندگان ارتباط متقابلی را برقرار کنم.
HTML زیباست اما از آن استفاده نکنید
برای ایجاد یک ایمیل زیبا به جای گرافیکهای HTML از ایمیلهای ساده متنی استفاده کنید. سرویسهای مدیریت ایمیل تلاش میکنند دیگر سرویسهای خود را بفروشند (و برخی از آنها را نیز بهصورت رایگان عرضه میکنند) اما من همچنان از پیامهای زیبای HTML استفاده نمیکنم. دلیل عمده آن این است که پیامهای ایمیلی HTML به احتمال زیاد از فیلترهای مربوط به spam عبور نمیکنند و همچنین به سرعت شما را بهعنوان یک کسبوکار معرفی میکند؛ نه یک شخص.
من تلاش میکنم ارتباطات ایمیلی خود را شخصی و دوستانه انجام دهم. میخواهم مشترک من این موضوع را که 100 هزار خواننده دیگر نیز همان پیام را خواندهاند، کاملا فراموش کند. یک پیام متنی ساده همانند ایمیلی که آنها از خویشاوندان خود دریافت میکنند و من میخواهم این پیام از این روش تبعیت کند. اگر بخواهم پیامی تصویری به مشتریان خود ارسال کنم، به راحتی با قرار دادن یک لینک به یک وبسایت تصویری، این کار را انجام میدهم، اما به هیچوجه یک ایمیل تصویری و خیالی را برای آنها ارسال نمیکنم. قبول دارم که این روش برای تمام کسبوکارها کاربرد ندارد، اما نکتهای است که همواره باید در ذهن داشته باشید؛ البته این روش برای من بسیار موثر و کارساز واقع شد.