پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سهام با پنج واحد افت در ارتفاع 62هزار و 942 واحدی ایستاد. در حالی که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 2. 29 واحد و بازار دوم 62 واحد افت کردند شاخص کل (هم وزن)28 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 24 واحد، شاخص آزاد شناور 114 واحد و شاخص بازار اول 4 واحد رشد کردند. بازار سهام شاهد تلاش برخی نوسان‌گیران برای نقد کردن دارایی‌ در شرکت‌های کوچک به‌ویژه در بازار دوم بورس بود،

23464462362346247624612362346247234

این در حالی بود که شکل‌گیری صف خرید در گروه خودرویی‌ها نتوانست شاخص کل بورس را به کانال ۶۳‌هزار واحدی پرتاب کند. در گروه خودرویی‌ها بعضی اظهارنظرها مبنی بر حل‌وفصل اختلافات میان خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی و تفاهم بر سر سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ایران، به افزایش تقاضا بر عرضه سهام در این گروه منتهی شد، به طوری که در نماد معاملاتی ایران‌خودرو با وجود معامله 8‌میلیون سهمی، این نماد معاملاتی شاهد صف خرید 5‌میلیون سهمی در پایان ساعت رسمی معاملات بازار بود. تقاضای خرید سهام در سایر نمادهای معاملاتی خودرویی‌ها نیز به همین نحو ادامه یافت، به‌طوری‌که در نماد معاملاتی سایپا نیز با وجود معامله 9‌میلیون سهمی، اما صف خرید اندکی در این نماد معاملاتی شکل گرفت.

ادامه بازارگردانی صندوق‌ها و حقوقی‌ها

روز گذشته بازار سهام همچنان شاهد بازارگردانی صندوق‌ها و حقوقی‌های بازار و نیز تداوم معاملات درون‌گروهی در برخی نمادهای معاملاتی بزرگ بود. چنان که در نماد معاملاتی بانک آینده 240‌میلیون سهم، به ارزش بیش از 28‌میلیارد تومان واگذار شد. در نماد معاملاتی ایران‌خودرو بیش از 119‌میلیون سهم، به ارزش 22‌میلیارد تومان از سوی سرمایه‌گذاری سمند به کد شرکت‌های تابعه واگذار شد. در نماد معاملاتی پتروشیمی شیراز نیز 10‌میلیون سهم به ارزش بیش از 3‌میلیارد تومان بازارگردانی شد. بازارگردان بانک صادرات نیز دیروز 6‌میلیون سهم را به ارزش 546‌میلیون تومان، به کد شرکت‌های تابعه تهاتر کرد. در نماد معاملاتی پارس‌خودرو نیز معاملات دو‌طرفه میان کدهای حقیقی و حقوقی به مثبت شدن قیمت سهام همزمان با افزایش تقاضا منتهی شد.

از کاهش قیمت جهانی نفت تا عدم کاهش نرخ سود بانکی

بازار سهام این روزها به‌شدت از کاهش نقدینگی رنج می‌برد و به نظر می‌رسد همچنان بر صبر خود مبنی بر مشخص شدن ابهام‌های کلان این بازار از جمله نرخ خوراک پتروشیمی‌ همچنان پافشاری می‌کند. گرچه اهالی تالار نسبت به آینده اقتصاد و بازار سهام پس از اجرایی شدن برجام خوشبین هستند اما به علت ابهام موجود در تاثیرات اجرایی برجام بر صنایع می‌شود عنوان کرد که بورس در حالت انفعالی قرار گرفته است. کاهش قیمت‌های جهانی و بالا بودن نرخ بهره داخلی دو عامل اصلی کاهش قیمت سهام در دو سال اخیر قلمداد می‌شود که سرمایه‌گذاران را در دوراهی ورود به بورس یا سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها قرار داده است.

همچنین کاهش قیمت جهانی نفت با توجه به اینکه عمده شرکت‌های تولیدی در بورس و فرابورس شرکت‌های پتروشیمی، پالایشی، معدنی، فولادی و هلدینگ‌های این شرکت‌ها هستند، بازار سهام را با چالشی بلند‌مدت مواجه کرده که بیم آن می‌رود این روند ادامه داشته باشد.

ادامه حرکت معکوس بورس و فرابورس

فرابورس ایران همچون هفته‌های گذشته در جهت معکوس بورس حرکت کرد و در روزی که بورس منفی بود، شاخص آیفکس روز مثبتی را به پایان رساند. پیش از این در روزهایی که بورس روند مثبتی طی می‌کرد، فرابورس در فاز منفی بود. بازار فرابورس در دهمین روز آبان‌ماه 1394 با خریدوفروش 336‌میلیون و 940‌هزار ورقه بهادار در 12‌هزار و 303 نوبت به ارزش یک‌هزار و 255‌میلیارد و 240‌میلیون ریال به کار خود خاتمه داد. حجم و ارزش معاملات افزایش نشان داد و بیشترین حجم و ارزش معاملات با دادوستد 30‌میلیون و 870‌هزار ورقه بهادار به ارزش 8‌میلیارد و 30‌میلیون ریال به نام بیمه کوثر ثبت شد؛ ضمن آنکه آیفکس با رشد دو واحدی به رقم 698.83 واحد رسید.

صنایع نسوز توکا و پس از آن سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های شمال شرق شاهرود، تدبیرگران فارس و خوزستان و سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شد. نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، لاوان، سینا، ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و قند شیروان، پربیننده‌ترین نمادهای دیروز فرابورس بودند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ag5h1QxH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه