کسانی که در حوزه فروش لوازم صوتی و تصویری فعالیت میکنند، میدانند که کار در یک فروشگاه صوتی و تصویری با سایر فروشگاههای مشابه تفاوتهای اساسی دارد. اینجا این طور نیست که یک محصول در فروشگاه باشد و منتظر مشتری بمانید تا بیاید و از شما خرید کند. در این شغل پیدا کردن مشتریان ثابت و وفاداری آنها حرف اول و آخر را میزند. میتوان گفت فعالیت در این شغل پرزحمت و 24 ساعته است. هزینههایی هم که برای تبلیغات این حوزه پرداخت میشود تمامی ندارد و این کار باید بهصورت مداوم انجام شود. با خواندن این گزارش از ریزه کاریهای شغل فروش لوازم صوتی و تصویری با خبر خواهید شد...
چهارچشمی مراقب تغییرات بازار باشید
دنیای فناوری هر روز شاهد محصولات جدید دیجیتالی و همچنین صوتی و تصویری است. در حال حاضر فاصله زمانی میان محصولات به بازار آمده با محصول معرفی شده کوتاه شده است، به همین دلیل همه نوع محصول برای سلیقههای مختلف در بازار موجود است. این موضوع باعث میشود تا برای تداوم فعالیت همیشه یک چشمتان به موجودی انبار باشد و یک چشمتان هم به مرکز تهیه محصولات جدید تا در صورت ورود به بازار آنها را در مغازه خود به نمایش بگذارید.
مهمترین اصل برای یک فروشنده فعال در این حوزه، برخورد مناسب و آرام است. شاید فروشگاه شما آنقدر بزرگ نباشد که نیازی به استخدام فروشنده مجزا داشته باشید، اما این اصل باید از سوی خودتان عملی شود. اگر هم دارای فروشگاه بزرگی هستید هر یک از فروشندههایتان را توجیه کنید که با حوصله به تقاضای مشتری رسیدگی کنند. در این میان در زمانی که مشتری با فروشنده مشغول گپ زدن است، نباید دخالتی از سوی شما صورت گیرد و باید از راه دور نظارهگر باشید. اگر کاری با فروشنده دارید وی را بهصورت مستقیم مورد خطاب قرار ندهید. در بازار آزاد مشتری بهعنوان یک صابون لغزنده تلقی میشود و ممکن است همین کار شما مشتری را از مغازه خارج کند و ترجیح دهد به دلیل اینکه فروشنده وی را رها کرده خرید خود را از فروشگاه دیگری انجام دهد.
تفکیک خیر، ادغام آری
برخلاف مشاغل دیگر که باید محصولات خود را برای نمایش دادن تفکیک کنید محصولات صوتی و تصویری را باید کنار هم بگذارید و یک ادغام و طراحی منحصر به فرد انجام دهید. همچنین باید از میز تلویزیونهای ال سی دی استفاده کنید تا مشتری بتواند محصول مورد نظر را بهصورت پکیج مشاهده کند.
سینما خانگیها را بهصورت مدلدار در کنار تلویزیون قرار دهید تا بیشتر خودشان را نشان دهند. برای ترکیب محصولات حتما محصولات یک برند را در کنار هم بگذارید تا جلوه بیشتری پیدا کنند. البته میتوانید با طراحیهای ساده و کم هزینه کاری را انجام دهید که سایر فروشگاههای صوتی و تصویری از آن اطلاعی ندارند و چنین کاری تاکنون دیده نشده است. یک کاناپه و یک میز پذیرایی را در جلوی تلویزیون قرار دهید. همچنین میتوانید برای هر یک از محصولاتی که در داخل مغازه هستند چنین طراحیای را داشته باشید و به تفکیک اجناس، دیزاینهای گوناگون در نظر بگیرید. البته این کار باید با در نظر گرفتن تمام جزییات باشد. میتوانید گوشهای از مغازه را مانند یک اتاق پذیرایی طراحی کنید و از دکور پرده و مبل استفاده کنید تا تلویزیون و سینمای خانگی که کنار آن میگذارید نمایانتر شود.
دیوارههای مغازه را میتوانید با تلویزیون مزین کنید تا به این ترتیب زمانی که مشتری وارد مغازه میشود با یک چاردیواری مملو از تلویزیون روبهرو شود و بتواند انتخاب راحتتری داشته باشد. میز خود را در انتهای مغازه بگذارید تا موقع حساب و کتاب مشتری بتواند راحت صحبت کند و چانهزنیهای احتمالی به دور از شلوغی مغازه اتفاق بیفتد.
تبلیغاتی که تمامی ندارد
همانطور که اشاره شد، تبلیغات در این حوزه به دلیل گستره محصولات دیجیتالی تمامی ندارد و باید هر روز خودتان را به روز کنید تا مشتریان دست خالی از مغازه بیرون نروند. در گذشته فعالیت در این شغل سادهتر از الان بود به این دلیل که مدلهای موجود در بازار زیاد نبود و همه محصولات در دسترس بود اما اکنون فروشگاهها باید حواسشان به محصولات روز باشد، در غیراین صورت مشتریان کمی به مغازهشان مراجعه خواهد کرد.
برخی از ماههای سال و برخی مناسبتها فروش لوازم صوتی و تصویری افزایش مییابد. روزهایی مانند روزهای پایانی سال که بسیاری از افراد به فکر نو کردن لوازم خانگی منزل خود هستند و برخی روزها مانند ایام برگزاری جام جهانی فوتبال که تب خرید تلویزیون و سینمای خانگی داغ میشود. در این زمانها باید تبلیغات مغازه خود را حداقل به دو برابر افزایش دهید تا سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهید. همچنین در این روزها باید به موجودی انبار هم توجه ویژهای داشته باشید تا نیاز مشتری را به طور کامل رفع کنید. اما باز هم باید توجه داشت که لوازم صوتی و تصویری وسایلی نیستند که هر روز در خانوادهها تعویض شود و هیچ تضمینی وجود ندارد افرادی که قصد تعویض داشته باشند حتما بخواهند از آن فروشگاه قبلی خرید کنند. پس باید حسابی به مشتری احترام بگذارید. بهعنوان مثال هر یک سال یک بار با مشتری تماس بگیرید و جوایز یا تخفیفهای کوچکی برایشان در نظر بگیرید. این کار باعث میشود تا از ذهن آنها خارج نشوید و به اقوام و آشنایانی که میخواهند محصولات این حوزه را تهیه کنند شما را پیشنهاد دهند. حتما مشتریان خود را به یک فنجان چای و یک گپ چند دقیقهای دعوت کنید تا حین خرید، خستگی از تنشان بیرون بیاید.