هنگامی که قرارداد ۷۰ میلیارد یورویی بین وزرای نفت ایران و روسیه به امضا رسید، اعلام شد که در بخشی از این قرارداد مبلغی برای خرید هواپیماهای توپولوف 204 tu در نظر گرفته شده، اما هنوز سازمان هواپیمایی کشوری با آن موافقت نکرده است.
به گزارش ایلنا، 10سال پیش روسها به ناکارآمدی هواپیماهای مسافربری خود پی بردند و بر همین اساس با تغییراتی در سیستم تولید هواپیماهای مسافربری خود تصمیم گرفتند که tu 204 را وارد بازار کنند فرق این هواپیما با دیگر توپولوفها در استفاده از تجهیزات اروپایی و امریکایی بود. سیستم هیدرولیک، سیم کشی و سنسورها تماما از تکنولوژی اروپا و امریکا استفاده شده و فضای داخلی آن نیز هم با دیگر توپولوفها فرق دارد، اما همچنان موتورهای آن روسی است.
یکی از مهمترین ایرادات این هواپیما مصرف سوخت بالای آن است که نسبت به هواپیماهای بوینگ و ایرباس در این کلاس 5/1 برابر بیشتر سوخت مصرف میکند و علت آن هم وزن سنگین این هواپیماست. شرکتهای بویینگ و ایرباس برای سبکتر کردن و پایین آوردن مصرف سوخت هواپیماهای خود از کربن در ساختمان هواپیما استفاده کردهاند، اما به علت اینکه قیمت کربن بالاست و هزینه تولید هواپیما را افزایش میدهد روسها ترجیح دادهاند، از این ماده استفاده نکنند.
به طور کلی، روسها با تولید این هواپیما بازار کشورهای فقیر را هدف گرفتهاند. در این ۱۰ سال که این مدل هواپیما در خط تولید قرار گرفته کشورهای زامبیا، نامیبیا و پاکستان از آن استفاده کردهاند و حتی شرکت هواپیمایی Air flot که شرکت دولتی روسیه است از این هواپیما در خطوط پروازی خود استفاده نمیکند.
این شرکت به علت رقابت شدیدی که با دیگر خطوط هواپیمایی دارد اکثر ناوگان خود را مجهز به بویینگ و ایرباس کرده است و از هواپیماهای مسافربری ساخت روسیه مانند سوخو و توپولوف استفاده نمیکند.
در بازار رقابت امروز که دیگر بحث امنیت هوایی جزو اصول اولیه یک پرواز شده شرکتهای هواپیمایی دنیا تمام فکر و ذکرشان این است که چگونه تسهیلات بیشتری در اختیار مسافران خود قرار دهند.
هواپیمایی امارات در سری جدید هواپیماهای خود فضایی را برای تفریح و صرف نوشیدنی اختصاص داده است، هواپیمایی قطر اقدام به نصب حمام برای مسافران بیزینس کلاس خود کرده است، درحالیکه مهمترین دغدغه هواپیمایی ما این است که هنگام پرواز موتور هواپیما خاموش نشود یا اگر شد چراغ هشدار آن روشن شود.