چند سال اخیر بازیسازان ایرانی توانستهاند پلههای پیشرفت را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند و نام خود را در لیست بازیسازان جهان ثبت کنند و به گفته دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی بیش از 300 شرکت تولیدکننده بازی در کشور وجود دارد که به تولید بازیهای رایانهای مطابق با فرهنگ کشورمان مشغول هستند. اما با این وجود تولیدکنندگان بازیهای دیجیتال با مشکلاتی دستوپنجه نرم میکنند و معتقدند آنطور که باید از این حوزه حمایت نمیشود. رضا میرکریمی، یکی از فعالان حوزه تولید بازی رایانهای میگوید: از بزرگترین مشکلات شرکتهای تولیدکننده بازی متاسفانه جدی گرفته نشدن حق کپیرایت در کشور است که ضربه سنگینی را به تولیدکنندگان وارد میکند.
وی افزود: حدود 10 سال است که از تولید نخستین بازی رایانهای ساخت داخل میگذرد اما با اینکه طی چند سال گذشته شاهد حمایتهای به نسبت خوبی از سوی مسئولان بودهایم ولی کماکان مشکل رعایت حق کپیرایت وجود دارد و بازیهایی که تولید و به بازار راه مییابند بهراحتی کپی شده و با قیمت کم به فروش میرسند.
این کارشناس حوزه بازی دیجیتال درباره چگونگی اجرای حق مولف در این حوزه گفت: کشورهایی که به عضویت قانون کپیرایت در جهان درآمدهاند تولیدکنندگان آنها نگرانی از بابت کپی شدن غیرمجاز تولیدات خود ندارند و میدانند که این مسئله از سوی مقامهای مسئول بهطور جدی پیگیری و برخورد خواهد شد اما در کشور ما از حقوق تولیدکنندگان بهطور جدی حمایت نمیشود و ما انتظار داریم تا حداقل در داخل کشور از حقوقمان دفاع شود.
میرکریمی درباره توان رقابت بازیهای داخلی با خارجیها گفت: به یقین بازیهای ساخت داخل با تولیدات درجه یک شرکتهای بازیسازی جهان فاصله زیادی دارد اما به نظر من این فاصله هر روز کمتر میشود و اگر برنامهنویسان و طراحان ایرانی هم از امکانات و حمایتهای خوبی برخوردار شوند مطمئنا چیزی نخواهد گذشت که به رقیب سرسختی برای تولیدکنندگان مطرح دنیا تبدیل خواهیم شد.
میرکریمی قیمت پایین بازیهای خارجی را یکی دیگر از معضلات بازیسازان خواند و گفت: در بازار ایران به علت اینکه محصولات خارجی بهصورت کپی به بازار عرضه میشوند قیمت بسیار پایینی دارند و همین امر باعث شده تا مشتریان با توجه به گرافیک و طراحی محصولات خارجی و البته قیمتی که در بعضی مواقع از داخلیها هم کمتر است بهسوی خرید این بازیها سوق پیدا کنند.
وی افزود: در خبرهایی که به ما دادهاند گویا در برخی نمایشگاهها بازیهای ایرانی حتی بهصورت رایگان هم به متقاضیان داده میشود که مطمئنا شرکتی که آن محصول را روانه بازار کرده از این عمل مطلع نیست.
حـمـیـد بـاقـری، دیگر تولیدکننده بازیهای رایانهای میگوید: کمبود تجربه، نبود بازار مناسب، نبود ناشر، بازاریابی و فاصله میان تولید بازی تا توزیع آن در بازار از مهمترین مشکلات این حوزه است.
وی ادامه میدهد: تولیدات خارجی در بحث فنی بسیار جدی هستند و همین موضوع باعث بالا رفتن کیفیت میشود. ضمن اینکه ما در بحث تکنولوژی، تکنیک و تجربه ضعیفتر هستیم اما بازیهایی که باتوجه به فرهنگ و تاریخ بومی ساخته میشود به دلیل بار فرهنگی بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد.
باقری در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیرگذاری عدم اجرای قانون کپیرایت بر دسترسی آسان به بازیهای رایانهای خارجی، میگوید: این موضوع ممکن است در سراسر دنیا وجود داشته باشد اما در کشور ما مسائل دیگری در این موضوع تاثیرگذاری بیشتری دارند. بهطور مثال شرکتهای ناشر که ریسک سرمایهگذاری در حوزه بازیسازی را بپذیرند وجود ندارند و همه تنها به دنبال حمایت دولتی هستند.
وی میافزاید: در کشور ما به بازیهای رایانهای بهصورت یک امر اقتصادی نگاه نمیشود، ما تولیدکننده خوب داریم اما ناشری که مخاطب را بشناسد و برای بازی بازاریابی کند، وجود ندارد، از سوی دیگر همه عوامل باعث میشود که تولیدکنندگان بازیهای رایانهای که عمدتا جوانان هستند به دلیل نبود حمایتهای کافی بعد از مدتی دلسرد شوند و با وجود انجامدادن کارهایی قوی میدان را ترک کنند.