مدیرعامل راهآهن با اشاره به ایجاد حملونقل ترکیبی در مسیر آستارا- آذربایجان گفت: موافقتنامه چهارجانبه میان راهآهن و کشتیرانی ایران ـ جمهوری آذربایجان ـ اوکراین - گرجستان به امضا رسیده است. به گزارش مهر، محسن پورسیدآقایی در جلسه هماندیشی با بازرگانان و صاحبان شرکتهای حملونقل بینالمللی گفت: در حال حاضر راهآهن ایران در مرحله پوستاندازی است و ما به دنبال تغییر اصولی و زیربنایی در کشور هستیم و این مهم از طریق توسعه حملونقل مسیر است و در طول این دو سال تلاش کردیم تا به جای توجه به پروژههای زیرساختی نسبت به افزایش بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود اقدام شود.
وی با بیان اینکه توسعه راهآهن توسعه عملکرد راهآهن است نه خطوط آن افزود: سیاست کلی راهآهن اولویت دادن به بهرهبرداری از شبکه و رفع موانع موجود در حوزه حملونقل است و عملکرد دو سال گذشته نشان میدهد که شرکت راهآهن در پی رفع گلوگاهها با دوخطه کردن، بازسازی، راهاندازی سیستمهای ATC و بلاکبندی، احداث کمربندی و همچنین افزایش ایمنی بوده است. مدیرعامل راهآهن تصریح کرد: آثار اولیه اقدامات صورت گرفته برای رفع موانع آن است که در حال حاضر شاهد افزایش قطارهای برنامهای در مسیر ترانزیتی سرخس ـ بندرعباس و همچنین کاهش زمان سیر در این محور هستیم.
وی در ادامه به ایجاد تحول در راهآهنهای سایر کشورها اشاره کرد و گفت: روند توسعه ترانزیت در راهآهنهای کشورهایی مانند گرجستان منجر به بینیازی این راهآهنها به منابع مالی داخلی شده و این مهم به توجه آنها به بازاریابی و توسعه ترانزیت آنها باز میگردد. مدیرعامل راهآهن خاطرنشان کرد: در صورتی که بتوانیم امکانات را بسیج کنیم میتوان پیشبینی کرد در سال آینده به ۳ تا ۴ میلیون تن بار ترانزیت ریلی برسیم.
مدیرعامل راهآهن به برنامهریزی به منظور ایجاد حملونقل ترکیبی در مسیر آستارا- آذربایجان، اشاره کرد و گفت: طبق این برنامهریزی بار از طریق ریل از مقصد بندرعباس به قزوین، سپس از طریق جاده آستارا به آذربایجان و سپس از آنجا به گرجستان جابهجا خواهد شد که در این محور ما دو مسیر دریای سیاه و روسیه را در اختیار داریم و میتوانیم بارهایی از کشور هند را از این مسیر منتقل کنیم.
وی در ادامه انجام موافقتنامه چهارجانبه میان راهآهن و کشتیرانی کشورهای ایران ـ جمهوری آذربایجان ـ اوکراین - گرجستان را مدنظر قرار داد و افزود: در این مورد یک جدول تعیین تعرفه بین این کشورها به امضا رسید و تعرفه ۲ هزار و ۲۰۰ دلار به ازای هر کانتینر در این مسیر توافق شده است. به گفته وی این اتفاق برای نخستین بار رخ داده که بین کشورهای منطقه برای راهاندازی کریدور حملونقل ترکیبی یک تعرفه واحد تعریف شده است.