اولویت بخشی به بهبود کیفیت روابط درون تشکیلات تجاری با همکاران و همچنین روابط بیرونی با مشتریان موجبات موفقیت و شکوفایی اقتصادی شرکتهای تجاری را فراهم میآورد.
ایده
مدیران شرکتها و موسسات تجاری عموما این جمله را که مردم بزرگترین سرمایه ما هستند مکررا به زبان میآورند بدون آنکه بدانند این جمله در عمل چه معنایی دارد. اپتیما یک شرکت مشاورهای در زمینه مهارتهای مدیریتی در لندن است که به اشخاص و سازمانها کمک میکند تا شیوههایی را که برمبنای آن تشکیلات تجاری خود را اداره میکنند بهبود ببخشند.
تمرکز اپتیما روی ساختن روابط تجاری موفق و کارآمد است که این موضوع سبب متفاوت بودن این شرکت با دیگر فعالان این عرصه شده است. در همین راستا موفقیت شرکت اپتیما و درخواست برای استفاده از خدمات این شرکت بیانگر میزان اثرگذاری و ارزش ایدهای است که این شرکت ارائه میکند. فراتر از آن، از این شرکت بهعنوان بهترین مکان برای کار و انجام معاملات تجاری یاد میشود.
ساخت و ایجاد ارتباطات تجاری بهعنوان یک هدف بسیار دشوار ارزیابی میشود چرا که برای ایجاد ارتباطات تجاری موفق نیازمند روابطی باز، سازنده و مستحکم درونی و بیرونی در یک تشکیلات تجاری هستیم. اگر مردم بزرگترین سرمایه یک شرکت تجاری محسوب میشوند، بنابراین باید با ساخت و ایجاد روابط تجاری مستحکم و سازنده با آنها سعی کنیم بیشترین بهره ممکن را از این سرمایه ببریم.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
چگونه میتوان یک رابطه تجاری موفق ایجاد کرد؟ پاسخ این سوال را در دوران کودکی به بیشتر ما آموختهاند اما به نظر میرسد با افزایش سن این پاسخ را فراموش کردهایم. تعداد زیادی از قوانین ساده وجود دارند که میتوانند به شما در این زمینه کمک کنند؛ در زیر به تعدادی از آنها اشاره میکنیم:
* گرم و صمیمانه نشان دادن رابطه. سعی کنید تا روابطی باز، سازنده، کارآمد و جذاب داشته باشید و بدانید که تنها یک رابطه دوستانه کافی نیست.
* اعتماد به نفس داشته باشید. چالشپذیر، قوی، معتبر ومطمئن باشید و سعی کنید تا همه چیز را در کنترل خود داشته باشید.
* رفتاری قاطعانه از خود به نمایش بگذارید. درنظر داشته باشید تا ترکیب مناسبی از چالش و پشتیبانی ایجاد کنید.
* سخنان دیگران را بشنوید. واقع گرا باشید، به سخنان دیگران گوش فرادهید و از این طریق به دنبال یک منفعت دوجانبه باشید.
* ایجاد اعتماد کنید. سختکوش و سازگار باشید. با صداقت و اخلاص عمل کنید:
به وعدهها و سخنانتان عمل کنید و با دیگران همانطور رفتار کنید که مایلید با شما به آن صورت رفتار شود. دریابید و درک کنید که با چه کسی سروکار دارید، وقتی را برای فهمیدن این موضوع که دیگران چگونه کار میکنند و چه چیزی به آنها انگیزه میدهد اختصاص دهید. سعی کنید درک صحیحی از وضعیت خودتان داشته باشید. اعتماد به نفس و اعتقاد به مسیری که طی میکنید برای ساخت یک رابطه تجاری سازنده و پویا ضروری است. متعهد بوده و برای روابط متقابل ارزش قائل باشید. برای ایجاد اعتماد نیازمند تعهد، مسئولیت پذیری و احتیاط هستید.
دریابید که چرا مردم به شما احترام میگذارند. عناصری را که به شما انگیزه میدهند بیابید و اهدافتان را فراموش نکنید. فراموش نکنید که اعتماد بسیار شکننده بوده و نسبت به زمان حساس است. ایجاد و توسعه اعتماد در روابط میان افراد و شرکتها فرآیندی زمان براست. رو راست و صادق باشید و برنامههایی را که در ذهن دارید پنهان نکنید. شور و شوق خود را پنهان نکنید.