قبل از اینکه یک محصول را تولید و به بازار عرضه کنید، بهتر است برای زمان منسوخ و کهنه شدن آن کالا برنامهریزی کنید. این به شما کمک میکند مدیریت تغییر در بازار را تحت کنترل خود گرفته و از مزایای آن بهره کافی ببرید.
ایده
ایده برنامهریزی برای کهنگی محصولات را میتوان اینگونه شرح داد: ارائه محصولی جدیدتر و بهتر به بازار پیش از آنکه عرضه این کالای جدید ضروری به نظر برسد و تشویق مشتری و تحریک او به داشتن آن محصول. این تعریف به خوبی اهمیت برنامهریزی را برای بازطراحی محصولات و عرضه آنها به بازار قبل از آنکه کهنه و منسوخ شوند، بیان میکند.
کهنگی یک محصول زمانی است که آن کالا دیگر قابلیت رقابت با دیگر محصولات موجود در بازار را نداشته و مصرفکنندگان استقبالی از آن به عمل نمیآورند، زیرا آن کالا به نوعی از مد افتاده و تاریخ انقضای آن فرارسیده است. معمولا دو نوع کهنگی در محصولات وجود دارد: یکی کهنه شدن طراحی ظاهری یک کالا و دیگری منسوخ شدن عملکرد آن.
این دو نوع کهنگی رابطه مستقیمی با یکدیگر داشته و از هم جدا نیستند. به واسطه برنامهریزی برای زمان منسوخ و کهنهشدن محصولتان شما خواهید توانست ضمن طراحی و عرضه یک محصول جدید به بازار، کارزار تبلیغاتی مناسبی را برای آن طرحریزی کنید. برنامهریزی برای طراحی محصولات جدید هنگام کهنه و منسوخ شدن کالاهای قدیمی به بازار میتواند فرصت خوبی برای افزایش فروش ایجاد کند و موجبات پیش افتادن کسبوکار شما از دیگر رقبای تجاریتان شود.
در واقع اغلب محصولات بالاخره روزی طعم کهنگی و از مد افتادگی را خواهند چشید. در برخی بازارها نظیر بازار مُد و تکنولوژی منسوخ شدن محصولات با سرعت بسیار زیادی اتفاقمیافتد و گویی این موضوع در تار و پود این صنعت تنیده شده است. شرکت اپل که در زمینه تولید محصولات الکترونیکی از جمله شرکتهای پیشرو به شمار میرود، بهترین مثال موجود در مورد این ایده است. این شرکت با توسعه مداوم دستگاههای پخش موسیقی MP3 خود در زمینه طراحی ظاهری و بهبود عملکرد و عرضه آن به بازار نسخه قدیمیتر این دستگاهها را به سرعت منسوخ میکند.
روش شرکت اپل در تولید محصولاتش میتواند استراتژی بسیار مناسبی برای کهنه و منسوخ کردن کالاهای رقبای تجاری باشد. بهعنوان مثال یک شرکت تولید قطعات سختافزاری کامپیوتر با تولید و عرضه یک تراشه یا یک پردازنده جدید به بازار قادر خواهد بود محصولات مشابه آن و همچنین سیستمعاملهای موجود در بازار را منسوخ کند. کهنهشدن محصولات یک واقعیت اجتنابناپذیر است، سعی کنید از آن در جهت منافع خود استفاده کنید.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
از نوسازی پیدرپی و افراطی محصولاتتان خودداری کنید، زیرا این یک سرمایهگذاری پرخطر و غیرضروری است و ممکن است با واکنش منفی مشتریان روبهرو شود. مهندسی و طراحی یک محصول را براساس استراتژی نوسازی کالاهایتان پایهریزی کنید. لزومی ندارد یک محصول وقتی بعد از دو سال به نوسازی و بازطراحی نیاز دارد، به مدت 10 سال به بازار عرضه شود.
چنانچه کالاهایتان را در بازههای زمانی کوتاه نوسازی و بازطراحی میکنید بهتر است خدمات پس از فروش طولانیمدت برای محصولاتتان درنظر بگیرید. این موضوع سبب اطمینان خاطر مشتریان شما خواهد شد و بسیار بعید است که مشتریان شما در مقیاس وسیع از این خدمات استفاده کنند. استراتژی نوسازی و باز طراحی محصولات خود را برای مشتریانتان به طور شفاف و علنی مطرح نکنید، زیرا این موضوع موجب میشود آنها از این روش استقبال نکنند و به خرید کالاهای تولیدی شما رغبت چندانی نداشته باشند.