اگر کمی درباره موفقترین مدیران و ویژگیهایی که از خود نشان دادهاند، فکر کنید، میبینید که ویژگیهایی مانند نوآوری، داشتن چشمانداز، نبوغ، خلاقیت و پشتکار و در آخر غرور در آنها خودنمایی میکند. کسانی که به استعدادهایشان برای ایجاد موفقیتهای تازه و متفاوت باور ندارند، چندان پیشرفت نخواهند کرد. قطعاً داستانهای زیادی از غولهای غرور در میان بسیاری از مدیران موفق وجود دارد. اما در موفقترین کسبوکارها، به وجود آوردن نسل بعدی محصولات یا یافتن راهحلهای دستیابی به موفقیت بیشتر از داشتن یک مدیر مغرور اهمیت دارد. هر ایده بزرگی به «بهترین تیم» نیاز دارد، یا اینکه باید افراد مناسبی در کنار هم جمع شوند تا به سازمان و مشتریهایش سرویسدهی کنند.
داشتن تیمی از بهترین افراد برای بنا نهادن هر سازمانی که دارای ارزشهای ویژهای است، امری حیاتی است. چه این سازمان یک شرکت تثبیت شده با هزاران نیروی کار باشد یا یک نام تجاری جدید با هسته کوچکی از استعدادها. در حقیقت، این تیم عامل اصلی موفقیت یا شکست یک کسبوکار است. راز کسبوکارهای موفق این است: «نخست تیم، بعد خودم». بهترین تیمهای کاری زمانی شکل میگیرند که هر یک از اعضای آن خود را متعهد کنند که بهترین باشند، همراه با مدیری که اولویتهایش براساس ارزشهای سازمان بنا نهاده شده است. بهترین بودن تعهد مداومی است که یک مدیر، سازمان و تیم کاریاش را در اولویت نسبت به خود قرار میدهد.
برای مدیرانی که قصد دارند تمرکز ارزشمحور را به شرکت خود القا کنند، چند راهنمایی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
اعتماد به نفس داشته باشید
مدیران ارزشمحور داشتن اعتماد به نفس درست را تشخیص میدهند. به اینکه چه چیزی را میدانند و نمیدانند، آگاهند. اعتماد به نفس درست این اجازه را به شما میدهد که خاص بودن جایگاهتان را درک کنید تا جایی که با اطمینان و صحت با مشتریانتان معامله کنید.
با فروتنی رفتار کنید
یک مدیر ارزشمحور به فروتنی واقعی نیاز دارد و باید اهمیت هریک از کارکنانش را درک کند و هیچیک از آنها را مهمتر از دیگری نداند. بهعنوان مثال مدیر ارزشمحور خود را خدمتگزار نشان میدهد، به این معنا که در خدمت تیم باشد و با همکاری اعضا، خودشان را وقف اهداف سازمان کنند.
روی اهداف متمرکز شوید
وقتی که تیم کاریتان کوچک است، سازگاری با ارزشهای سازمان بسیار اهمیت دارد. اگر حتی یک نفر همتراز با بقیه نباشد، تأثیر منفی آن بسیار آشکار خواهد بود. در یک تیم ارزشمحور هم هر یک از اعضا خودشان و غرورشان را کنار میگذارند و فقط به اهداف تیم میاندیشند و در خدمت تیم هستند.
ارتباط برقرار کنید
ساختن تیمی که با ارزشهای سازمان همردیف باشد، مستلزم برقراری ارتباط مداوم و ثابت است. این ارتباط ثابت با استخدام کارکنان شروع و در نتیجه با حضور آنها در سازمان ادامهدار میشود. هیچ سیستم کاملی برای به اجرا درآوردن فرهنگ مناسب و همردیف شدن کارمند استخدامشده با بقیه وجود ندارد و اغلب زمانی که فردی برای کاری انتخاب میشود و تحت فشار انجام آن کار قرار میگیرد، این حقیقت آشکار میشود که چقدر با ارزشهای آن سازمان یا شرکتی که برایش مشغول به کار شده است، همتزار است و در عین حال این ارزشها را در کلمات و اعمالش نشان خواهد داد.
نگرش «اول تیم، بعد خودم» برای کسبوکارهای نوپا در جهت پیشرفت در مراحل اولیه رشد شرکت، نگرشی الزامی است. هنگام راهاندازی شرکت هریک از کارکنان باید هرکاری را که برای رشد یک کسبوکار نوپا لازم است انجام دهند، مثلاً فردی که در بخش مالی یا مهندسی سازمان مشغول فعالیت است، هنگام نیاز باید در بستهبندی سفارش مشتریها همکاری کند. این غرور است که افراد را با مناصب و عناوینشان میآمیزد و باعث میشود که تصمیم بگیرند چه کاری انجام دهند یا ندهند. ارائه راهحلهای نوآورانه برای سرویسدهی بهتر به مشتریان ایدههای خوب میخواهد اما بهترین راه برای اینکه این ایده را به سرمایهگذاری پایدار تبدیل کنید همان شعار «اول تیم، بعد خودم» است.