پنجشنبه, ۴ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی:

اولویت اصلی پتروشیمی، جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است

8 سال پیش ( 1394/7/1 )
 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت ما سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است، گفت: از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم، امنیت بیشتری برای کشور ما فراهم می‌شود، زیرا معمولا کشورهایی که در سایر مناطق سرمایه‌گذاری می‌کنند برای حفظ سرمایه خود با ملاحظه‌تر رفتار می‌کنند.

عــبـاس شـعــری مـقدم درگفت‌وگو با ایرنا، با تشریح سـرمـایه‌گـذاری خارجی در طرح‌های پتروشیمی، اظهار داشت: اولویت بعدی ما مشارکت ایرانی‌ها با خارجی‌هاست که براساس آن لازم است که شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، با شرکت‌های ایرانی، طرح‌های مشترکی را اجرا کنند که سابقه این‌گونه همکاری‌ها در گذشته وجود داشته است.

وی شیوه سوم تامین منابع مالی طرح‌های پتروشیمی را فاینانس اعلام کرد و گفت: هرچند از طریق فاینانس می‌توان منابع ارزی مورد نیاز را تامین کرد، اما برای اجرای آن دشواری‌هایی مانند تضمین‌ها وجود دارد که باید در مورد آن راهکار لازم اتخاذ شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گذشته حدود 50 شرکت تولیدی را در اختیار داشت و محموله‌هایی را که به خارج از کشور صادر می‌کرد، ده‌ها میلیون دلار ارزش داشت که این مسئله اعتبار فراوانی برای آن ایجاد کرده بود.

شعری مقدم خاطرنشان کرد: در زمان مدیریت محمدرضا نعمت‌زاده بر شرکت ملی صنایع پتروشیمی و زمانی که هنوز شرکت‌های زیرمجموعه واگذار نشده بودند، موسسات خارجی به‌راحتی و فقط با امضای وی وام می‌دادند، اما این وضعیت پس از واگذاری‌ها تغییر کرده است. وی گفت: البته به دلیل اینکه پتروشیمی در زمان تحریم خوش حساب بوده و بدهی خود را به‌موقع پرداخت کرده است، موسسات مالی هنوز برای این شرکت اعتبار قائل هستند و حاضر به پرداخت وام به شرکت‌های ایرانی براساس تضمین شرکت ملی صنایع پتروشیمی هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار امیدواری کرد که هلدینگ‌های به‌وجود آمده مثل خلیج فارس، تاپیکو و نفت و گاز پارسیان و شستا بتوانندبا اتحاد و همبستگی نقش گذشته شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در این دوران احیا کنند. شعری مقدم گفت: تشکیل صندوق ارزی توسعه صنعت پتروشیمی نیز راهکار دیگری است که درصدد ایجاد آن هستیم. وی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را به‌عنوان آخرین گزینه تامین منابع مالی طرح‌های پتروشیمی معرفی کرد و گفت: ما باید تلاش کنیم که منابع صندوق توسعه ملی را صرف کارهای مهم‌تر کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به سابقه سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های خارجی درصنعت پتروشیمی ایران، گفت: در ابتدای تشکیل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1343، چند سرمایه‌گذاری مستقیم توسط آمریکایی‌ها انجام شد که براساس آن واحدهای پتروشیمی آبادان، رازی و خارگ احداث شدند. وی ادامه داد: سپس ژاپنی‌ها آمدند و به‌صورت مشارکت 50 - 50 بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی جهان را در بندر امام با عنوان ایران - ژاپن بنیان‌گذاری کردند.

شعری مقدم افزود: اما از آن زمان به بعد و تا تاسیس مشارکت آریاساسول در دولت اصلاحات، اتفاق جدیدی رخ نداد تا اینکه در طول دولت اصلاحات، شرکت ساسول آفریقای جنوبی، اجرای پروژه مجتمع پلیمر آریاساسول را به‌صورت مشارکت 50-50 با ایران پذیرفت که مشارکت موفقی بود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: البته مشارکت‌های دیگری نیز با سعودی‌ها و تایلندی‌ها داشتیم که در این حد موفق نبودند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/P34X5mlc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه