اوبر به زودی برنامه ای را برای نمایش تبلیغات روی سقف تاکسی های خود شروع می کند که درآمد جدیدی برای رانندگان به همراه خواهد داشت.
به گزارش زومیت، اوبر تصمیم گرفته است واحد کسب و کاری جدیدی راه اندازی کند که هزاران تبلیغ دیجیتال را روی سقف خودروهای طرف قرارداد با این شرکت نمایش می دهد. ادویک (AdWeek) در گزارشی جزییات واحد تبلیغاتی اوبر موسوم به Uber OOH Powered by Adomni را شرح داد که در مرحله ابتدایی است و از آغاز آوریل سال جاری، تبلیغات را روی خودروهای فعال در آتلانتا و دالاس و فینیکس آمریکا نمایش می دهد. باتوجه به زمان انتشار گزارش و خبر، احتمال اینکه با دروغ آوریل روبه رو باشیم، بسیار اندک خواهد بود. به هرحال تصمیم اوبر برای ورود به دنیای تبلیغات (تقریبا) سنتی، جذاب و جالب به نظر می رسد.
رانندگان اوبر و Uber Eats در مرحله ابتدایی، برای نصب بیلبورد دیجیتالی روی سقف خودروهایشان ۳۰۰ دلار و در ادامه، به ازای بیش از ۲۰ ساعت رانندگی با بیلبورد در هر هفته ۱۰۰ دلار دریافت می کنند. نمایشگرها علاوه بر نشان دادن تصاویر ثابت هشت ثانیه ای، ویدئوهای تبلیغاتی نیز نمایش می دهند. ادویک در بخشی از گزارش خود می نویسد هم اکنون برخی از خودروهای فعال در سه منطقه آزمایشی اوبر، به بیلبوردهای تبلیغاتی مجهز هستند. آنها درحال حاضر فقط اعلامیه های عمومی را نمایش می دهند تا به مرور خودروهای جدید هم به برنامه اضافه شوند.
زیرمجموعه Uber OOH (مخففOut Of Home) به دنبال درآمدزایی از جریان تبلیغاتی است که از مدت ها پیش شروع شد، اما اوبر درآمدی از آن کسب نکرد. یکی از استارتآپ های مستقر در سان فرانسیسکو از سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرد و به رانندگان اوبر و لیفت امکان داد روی سقف خودروهایشان، تبلیغات نمایش دهند. استارتآپ مذکور اکنون به نام Firefly در پنج شهر فعالیت می کند. به هرحال، برنامه جدید اوبر باعث می شود غول تاکسی های اینترنتی به جریان درآمدی تازه وارد شود و از آن بهره ببرد.
اوبر که در مه ۲۰۱۹ سهام خود را به صورت عمومی عرضه کرد، از آن زمان دشواری های متعددی برای تبدیل به کسب وکاری سودده پشت سر گذاشت. آنها با ساختارشکنی جهانی در صنعت تاکسیرانی، نیروی کار ارزان قیمت را به کسب وکار خود جذب کردند. البته اوبر هنوز به سودآوری نرسیده است و تنها در یک فصل از سال ۲۰۱۸، خسارت 5 میلیارددلاری گزارش کرده است. آنها در سرویس تحویل غذای خود با خسارت کامل فعالیت می کنند و اخیرا نیز مجبور شده اند ۳۵۰ نفر از نیروهای خود را تعدیل کنند. درنهایت در موقعیتی که هر دلار درآمد اهمیت دارد، توسعه جریان درآمدی جدید اهمیت زیادی خواهد داشت و شاید تبلیغات روی سقف تاکسی ها، اهمیت زیادی برای اوبر پیدا کند.
درحال حاضر، شرکت Adomni روی تاکسی های سنتی در سرتاسر آمریکا تبلیغات نمایش می دهد و برای نشان دادن نحوه نمایش تبلیغات روی سقف خودروهای اوبر، ویدئوهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی منتشر می کند. تبلیغ دهندگان می توانند نمایش تبلیغ را به صورت آنلاین و برای خودروهای در دسترس بخرند. سپس، محتوای تبلیغاتی از طریق اینترنت برای بیلبورد روی خودرو طرف قرارداد ارسال می شود.
برت بیکر، مدیر برنامه جدید تبلیغاتی اوبر، در ایمیلی به رسانه ها درباره استراتژی جدید گفت:
پس از بررسی ایده که تقریبا بیش از یک سال طول کشید، به این نتیجه رسیدیم که اکنون بهترین زمان برای رونمایی شبکه تبلیغاتی جدید است و هیچ شریکی هم بهتر از Adomni نبود. تخصص آنها در کسب وکار نمایش تبلیغات و فروش برنامه ریزی شده تبلیغات ارزش زیادی برای ما دارد.
برنامه جدید اوبر به نوعی شبیه به زنده شدن مفهومی قدیمی به نظر می رسد. اولین تاکسی ها در آمریکا در دهه ۱۹۱۰ متولد شدند و اوبر حدود یک قرن بعد و با ایده اپلیکیشن، در کسب وکار آنها ساختارشکنی کرد. تبلیغاتی که روی تاکسی ها نمایش داده می شدند، از سال ۱۹۹۰ در آمریکا وجود داشتند و ایده جدیدی نیستند. دراین میان، اوبر نمی خواهد از بازار پردرآمد آنها بی بهره بماند.