لوگوها نوعی توضیح مختصر از یک برند هستند. لوگو یک نماد بصری بوده و شامل تمامی اطلاعات و دانستههای یک فرد نسبت به برندی خاص است. این موضوع بیانگر آن است که یک برند نمیتواند برای ایجاد هویت و معرفی آن به دیگران تنها بر لوگوی خود متکی باشد. نظر و برداشت هر یک از مشتریان نسبت به یک برند ناشی از تجربه شخصی از آن برند است.قیمت، کیفیت، اعتبار، شخصیت، رفتار افرادی که در شرکت و سازمان مربوط به آن برند فعالیت میکنند، ازجمله معیارهای تأثیرگذار در نظر و برداشت مشتریان به شمار میرود.
لوگوها باعث صرفه جویی در وقت میشوند. هنگامی که ما یک برند را شناسایی میکنیم بلافاصله به دانستههای خود رجوع کرده و با توجه به تجربیاتی که از گذشته در رابطه با آن برند داریم تصمیمگیری میکنیم. هنگامی که برای نخستینبار با یک برند مواجه میشویم، طراحی لوگوی آن به ما در تصمیمگیری اینکه آیا تمایلی به افزایش دانش خود درباره آن لوگو داریم یا خیر کمک میکند.
طراحی و برخورداری از لوگو برای یک برند ضروری نیست. اما چنانچه مایل به شناخته شدن در میان مشتریان هستید، خصوصاً هنگامی که شرکت شما بهصورت بینالمللی فعالیت کرده و با مخاطبانی از زبانهای مختلف مواجه است، طراحی یک لوگو میتواند بسیار مفید باشد.
ایده
برادران مکدونالد، ریچارد و موریس نخستین رستوران خود را در سال 1940 میلادی تأسیس کردند. در سال 1953 ریچارد طراحی نخستین رستوران فستفودشان در شهرهای فونیکس و آریزونا را با احداث دو طاق زرد در انتهای ساختمان تغییر داد. (این تغییر برخلاف نظر معماران صورت گرفت) چنانچه از زاویه صحیح و مناسب به آن نگاه کنید این دو طاق حرف M را برای شما تداعی میکنند. این دو طاق بعدها به طاقهای طلایی مشهور شدند. مکدونالد پس از احداث این طاقها از این نماد به جای حرف M در لوگوی خود و روی تمامی بستهبندیها و تابلوها و ابزارهای بازاریابی خود استفاده کرد.
این روزها کمتر از طاقهای قوسی استفاده شده در ساختمانهای رستوران مکدونالد در آریزونا و فونیکس در ساختمانهای دیگر مکدونالد استفاده میشود، اما این طاقهای قوسی که حرف M را برای بیننده تداعی میکنند همچنان در لوگوی این شرکت باقی ماندهاند. در حال حاضر نشان تجاری مکدونالد همان طاقهای قوسیشکل زردرنگ است که نشاندهنده حرف M است. نکته جالب توجه در رابطه با لوگوی مکدونالد آن است که این شرکت به همان M زردرنگ بسنده کرده و دیگر خبری از نام مکدونالد در نشان تجاری این شرکت نیست. چنانچه شما رستورانهای مکدونالد را برای صرف غذا انتخاب کنید، میتوانید با دیدن لوگوی آن در هر نقطه از جهان، از کیفیت، قیمت و پاکیزگی آن رستوران اطمینان داشته باشید. بسیاری از توریستها به هنگام گشت وگذار در سرزمینهای بیگانه با دیدن لوگوی مکدونالد احساس آرامش کرده و خیالشان از بابت غذایی استاندارد و مطبوع راحت میشود. 70سال از تأسیس مکدونالد میگذرد و این شرکت توانسته است طی این مدت طولانی پیشزمینه و سابقه مثبتی برای خود ایجاد کرده و به یکی از مشهورترین برندهای جهان بدل شود. این موضوع سبب شده تا مکدونالد و شیوه فعالیت آن بهعنوان یک الگو در زمینه تداوم و حفظ برند مطرح شود. ایجاد تغییرات کوچک به منظور بهروزرسانی برند مکدونالد در دهههای گذشته و توسعه این برند از جمله روشهایی است که دیگران سعی در الگوبرداری از آن دارند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
• طاقهای طلایی استفاده شده در رستورانهای مکدونالد تنها به دلیل طراحی متمایزشان مورد توجه قرار گرفت. این دو طاق که حرف M را تداعی میکنند از رنگ روشن و طرحی ساده بهره میبرند. به نظر شما هنگامی که از چنین طرحی برای برندتان استفاده کنید نام آن درحالیکه دو متر ارتفاع دارد چگونه به نظر میرسد؟
• چنانچه قصد طراحی لوگویی را داشته باشید که از فاصله دور نیز قابل رویت باشد، نیاز به برنامهریزی و کسب مجوز دارید. چنانچه کسبوکار شما در یک خیابان بزرگ، طولانی و تاریخی قرار گرفته است این ایده برای شما مناسب نخواهد بود. مکدونالد لوگوی خود را مطابق با قوانین و مقررات محلی طراحی کرده است اما همچنان لوگوی این شرکت قابل دید و تشخیص است. بهویژه در منطقه همپستد در لندن به منظور هماهنگی با ساختمانهای اطراف کل ویترین رستوران از نو طراحی شد. مثال بعدی طراحی رستوران مکدونالد در منطقه سدونا در آریزونا است که به رنگ فیروزهای درآمده است.
• چنانچه فعالیت کسبوکار شما بینالمللی است، لوگوی شما باید معنای موردنظرتان را انتقال دهد. در رابطه با لوگوی موردنظرتان با متخصصان محلی و مردم عادی مشورت کرده و آنان را متقاعد کنید که نماد مورد استفاده شما یک نشان کاملاً متفاوت و عجیب نیست.