جمعه, ۹ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Fri, 30 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز
در همایش الزامات اقتصاد مقاومتی مطرح شد

انضباط مدیریتی، شاه‌ کلید اقتصاد دانش‌ بنیان

8 سال پیش ( 1394/10/15 )
 

در همایش سراسری اقتصاد مقاومتی، انضباط مدیریتی با تاکید بر تحول مدیریتی مدنظر قرار گرفت و عنوان شد: مدیریت مبتنی بر هزینه باید بر مدیریت مبتنی بر دانش و عمل متحول شود. به گزارش ایسنا، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این همایش با اشاره به ذخیره‌ نشدن 100‌میلیارد دلار درآمد‌ نفتی سال‌های گذشته گفت: برای بهره‌برداری و ذخیره‌سازی درست احتیاج به علم و دانش داریم و با نگرش دانش‌بنیان و مدیریت دراز‌مدت می‌توانیم در رفع مشکلات کاهش قیمت نفت، کاهش درآمد ملی و مشکل ناکافی بودن درآمد‌های مالیاتی برای مخارج فائق آییم.

واعظ مهدوی همچنین با اعلام اینکه تنش‌های منطقه‌ای و بی‌ثباتی سیاسی در جهان امروز ضرورت اقتصاد مقاومتی را افزایش می‌دهد، ادامه داد: در این همایش سیاست‌های پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان در پیاده‌سازی، سازماندهی نظام علمی و فناوری و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان با پایبندی به تصمیم‌گیری علمی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

435735734743734734573458353535734234234

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اظهار اینکه احتراز از سلایق و تصمیمات خلق‌الساعه از الزامات حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی است، اظهار کرد: ایران دومین منابع بزرگ دنیا به ارزش جاری 45‌هزار و 300‌هزار دلار بعد از روسیه را داراست، از این‌رو سعی در ارتقاء و تدوین یک برنامه برای رشد مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان و گفتمان‌سازی مفهوم اقتصاد مقاومتی به نظام تصمیم‌گیری است و به سازمان مدیریت برمی‌گردد.

در بخش دیگری از این همایش چیت‌چیان، وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت توجه به تحقیق و توسعه در خصوص اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی روح و ماهیت اقتصاد کشور است و معتقدم در خصوص تحقیق و توسعه باید سه نهاد دولت، دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان در تعامل، همکاری و حمایت قدم بردارند.

وی در خصوص فعالیت‌های وزارت نیرو در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: اهداف کلان وزارت نیرو با محوریت برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، توسعه زیرساخت‌های تولید و انتقال برق و تلاش برای تامین برقی‌بودن، همچنین توسعه صادرات برق و مبادلات منطقه‌ای نیز مورد توجه قرار گرفته است و در خصوص طرح‌های تحقیقاتی 26 طرح توسعه‌ای فناوری سیستم‌های انتقال برق با ظرفیت بالا به تصویب رسیده است.

همچنین سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس شورای اسلامی نیز در این همایش با اشاره به انضباط مدیریتی و تاکید بر تحول مدیریتی کشور گفت: مدیریت مبتنی بر هزینه باید بر مدیریت مبتنی بر دانش و عمل متحول شود که یکی از دستاوردهای آن متناسب‌سازی حجم دولت، دستگاه‌های اجرایی با وظایف کاملا حاکمیتی و واگذاری امور بین‌حاکمیتی که اقتصاد دانش‌بنیان یا اقتصادمقاومتی همان مردمی کردن اقتصاد تلقی خواهد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی باید تصدی دولت در امور کاهش پیدا کند و مردم متولی رشد و توسعه و دانش و علم باشند. ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه 572 هزار‌میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی از 846‌هزار‌میلیارد تومان بودجه است، گفت: گستردگی حجم دولت و دستگاه‌های اجرایی و بالا بودن هزینه‌های شرکت‌های دولتی قطعا نمی‌تواند اقتصاد مقاومتی را اجرا کند. البته نسبت به هزینه‌ شرکت‌های دولتی به بودجه در سال 1394 کاهش یافته و از 597 هزار‌میلیارد تومان سهم شرکت‌های دولتی از بودجه به 572 هزار‌میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی بودجه سال 1394 توانسته 45 هزار‌میلیارد تومان از بودجه عمومی را کاهش دهد که این فرصتی برای اصلاح رفتارها و تغییر ریل حرکت برای کاهش هزینه‌های جاری و قطع وابستگی‌های هزینه‌های اداری کشور به درآمدهای نفتی است. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین عامل بزرگ شدن حجم دولت را درآمد نفتی دانست و افزود: رانت ناشی از درآمد نفت فرصت بزرگ‌ شدن حجم دولت را به وجود می‌آورد و منجر به خودمختاری دولت‌ها در تولید و مدیریت اقتصاد کشور می‌شود. از این‌رو با ورود رانت نفتی و رانت حاصل از منابع طبیعی در اداره کشور، صاحبان تولید به جای حرکت به سمت تولید رو به سوی منابع خالق رانت درآمدهای نفتی می‌شود.

ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه دیروز کشور با 100‌میلیون دلار درآمد نفتی اداره می‌شده و امروز با 18‌میلیون دلار اداره می‌شود، اظهار کرد: بیشترین آسیبی که کشور از افزایش درآمد نفتی و کاهش درآمد نفتی داشته است امروز بدون تردید در زمان افزایش درآمدهای نفتی بوده است. امیدواریم با فشاری که از کاهش درآمد‌های نفتی امروزه به اقتصاد کشور وارد آمده است، با ارتقای سطح دانش و تصمیمات اتخاذی مدیران ارشد اجرایی، حرکتی پرشتاب به سمت اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LJymMRCn
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه