شنبه, ۳ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sat, 23 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی احتمال بن شدن تیک تاک و ضررهای مالی آن

آیا تیک تاک کار دست کارآفرینان خواهد داد؟

2 ماه پیش ( 1403/6/8 )

تیک تاک پلتفرمی است که در طول سال های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است. بسیاری از کاربران دیگر به جای اینستاگرام یا یوتیوب سراغ این اپ چینی را می ‎گیرند. البته واکنش سایر پلتفرم ها نیز به این سادگی نبوده است و در عوض آنها نیز سعی کرده اند تا جای ممکن فضای رقابتی را حفظ کنند. در این میان تفاوت اصلی تیک تاک تولید آن از سوی یک شرکت چینی است. خب کمتر کسی انتظار دارد در دنیای کاملا آمریکایی شبکه های اجتماعی یک گزینه جذاب از شرق آسیا مشاهده کند. این دقیقا اتفاقی است که موجب تعجب بسیاری از کارشناس ها در ابتدای ظهور تیک تاک شده بود. 

ماجرا از این قرار است که تیک تاک نسخه جهانی اپی مشابه در چین است. این یعنی در چین خبری از تیک تاک به شکلی که همه ما با آن آشنا هستیم، نیست. در عوض یک نسخه داخلی برای این کشور طراحی شده است. البته اسم تیک تاک به غیر از ویدئوهای جذاب با انواع پرونده های حقوقی و همچنین احتمال بن شدن در آمریکا و اروپا نیز گره خورده است. درست به همین خاطر خیلی از کارآفرینان در طول سال های اخیر با شک و تردید فراوان در این پلتفرم دست به تولید محتوا زده اند. این مسئله ای است که می تواند در بلندمدت اثرات عجیب و غریبی بر روی کار کسب و کارها داشته باشد. 

وقتی شما دائما با تهدید از دست دادن موقعیت تان در تیک تاک رو به رو هستید، ناچار به سرمایه گذاری بر روی پلتفرم های دیگر نیز خواهید بود. خب این دقیقا همان کاری است که خیلی از اینفلوئنسرها و همچنین بازاریاب ها انجام داده اند. از آنجایی که تهدیدات امنیتی تیک تاک کاملا جدی است، خیلی از کارشناس های امنیت سایبری مسدودشدن این اپ در سراسر دنیا را گزینه ای حتمی می دانند. البته در این میان تیک تاک نیز برخی تغییرات جزئی در نحوه فعالیتش ایجاد کرده است، اما بعید است تهدید موردنظر خیلی تغییر کند.

ما در این مقاله قصد داریم تیک تاک را به مثابه یک پلتفرم عالی برای بازاریابی و فعالیت کسب و کارها زیر ذره بین ببریم. در واقع بخش ابتدایی مقاله به بررسی مزایا و ویژگی های منحصر به فرد این پلتفرم برای کسب و کارها اختصاص دارد. در بخش بعد سعی می کنیم برخی از اثرات بن شدن تیک تاک در کشورهای مختلف را ارزیابی کنیم. در واقع سعی می کنیم ضررهای ناشی از این اتفاق را به دقیق ترین شکل ممکن محاسبه نماییم. این امر به شما فرصت خوبی برای درک بهتر اوضاع خواهد داد. به علاوه، اثرگذاری تیک تاک بر روی اقتصاد جهانی را نیز نشان می دهد. خب اجازه دهید دیگر برویم سراغ اصل ماجرا.

تیک تاک: سوغاتی از چین!

تیک تاک: سوغاتی از چین!

نکته جالبی که درباره تیک تاک وجود دارد، حق امتیاز 60 درصدی کسب و کارهای آمریکایی از آن است. این یعنی 60 درصد سهام و مالکیت این اپ جذاب در اختیار برندهای آمریکایی قرار دارد. خب با این حساب نباید دیگر مشکلی از بابت امنیت سایبری وجود داشته باشد. البته در این میان یک نکته کوچک اوضاع را به هم ریخته است؛ چراکه دولت چین نیز در میان سهامداران این اپ مشاهده می شود. درست به همین خاطر سال 202 ترامپ اصرار داشت وضعیت مالکیت این اپ باید به طور کامل تغییر کند. 

مطلب مرتبط: آیا تیک تاک جای یوتیوب را خواهد گرفت؟

شرکت بایت دنس (Byte Dance) به عنوان سهامدار تیک تاک یکی از شرکت هایی است که همکاری نزدیکی با دولت چین دارد. درست به همین خاطر خیلی از کارشناس ها نسبت به درز اطلاعات کاربران در این اپ مشکوک هستند. چنین نکته ای به اعمال سیاست های سختگیرانه نسبت به استفاده از این اپ در بسیاری از کشورهای دنیا منجر شده است. البته در این میان وضعیت کارآفرینان کمی متفاوت است. آنها به دلیل محبوبیت تیک تاک حسابی روی آن تمرکز کرده اند. به طوری که حتی شوخی ترک تیک تاک را نیز برنمی تابند. 

بازاریابی و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی کاری نیست که مبتنی بر سلیقه شخصی افراد باشد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از وضعیت متفاوت کسب و کارهاست. خب هر کسب و کاری بسته به اینکه مشتریانش بیشتر در کجا حضور دارند، باید دست به انتخاب پلتفرم مناسب بزند. درباره تیک تاک خبر خوش برای بازاریاب ها علاقه تقریبا تمام کاربران به آن است. این یعنی تیک تاک فقط پلتفرمی مخصوص جوان ها نیست. در عوض تقریبا همه مردم دنیا از آن لذت می برند. 

بازاریاب ها دقیقا به خاطر جذابیت بی نهایت زیاد تیک تاک اقدام به استفاده از آن می کنند. این امر به آنها کمک می کند تا شرایط بسیار خوبی از نقطه نظر تعامل با کاربران داشته باشند. البته در این میان تهدیدهای امنیتی برای کارآفرینان خیلی مهم نیست؛ چراکه تا وقتی بحث خالی شدن حساب بانکی خودشان یا مشتریان در میان نباشد، همه چیز قابل تحمل خواهد بود. در این میان اما دولت ها وضعیت متفاوتی دارند. خب هیچ دولتی دوست ندارد اطلاعات شهروندانش به طور غیرقانونی در اختیار دولتی دیگر قرار گیرد. درست به همین خاطر تیک تاک در طول چند سال اخیر بدل به مسئله ای در حوزه امنیت ملی شده است. 

آخرین تحولی که در رابطه با وضعیت تیک تاک روی داده است، آپدیت جدید طرف چینی نسبت به نگهداری و استفاده از اطلاعات کاربران است. خب این اطلاعیه اگرچه با هدف کاهش نگرانی کاربران و دولت ها منتشر شده است، اما اثرگذاری زیادی نداشته است. هنوز هم بسیاری از کارشناس های امنیت سایبری معتقدند دولت چین دسترسی گسترده ای به اطلاعات کاربران تیک تاک دارد. این مسئله ای بود که نظارت بر نحوه استفاده از اطلاعات کاربران در میان سایر پلتفرم ها را نیز به همراه داشت. 

احتمالا شما هم بازجویی از مدیران متا به خاطر استفاده نادرست از اطلاعات کاربران را به یاد دارید. خب این مسئله در طول سال های اخیر تاثیرات زیادی بر روی نحوه فعالیت برندها داشته است. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همیشه بحث امنیت سایبری باید در کانون توجه کارآفرینان قرار داشته باشد. 

شاید فکر کنید وضعیت پلتفرم های آمریکایی در رابطه با امنیت سایبری بسیار بهتر است، اما خب باید کمی ناامیدتان کنیم. بی شک ماجرا به پیچیدگی تیک تاک نیست، اما در اینجا نیز شاهد استفاده نادرست از اطلاعات کاربران یا حتی فروش آن هستیم. با این حساب وضعیت تیک تاک تقریبا شبیه بقیه پلتفرم هاست. آنچه در این میان موجب ترس دولت های غربی شده، ناآگاهی نسبت به شیوه استفاده از اطلاعات کاربران از سوی یک سازمان دولتی است. خب در مورد سایر پلتفرم ها معمولا اطلاعات کاربران به شرکت های تجاری فروخته می شود. این امر حساسیت زیادی در میان دولتمردان ایجاد نمی کند. با این حال اگر پای یک دولت دیگر در میان باشد، دیگر کسی ساکت نخواهد نشست. 

تیک تاک در عرصه اقتصاد

تیک تاک در عرصه اقتصاد

تیک تاک فقط یک پلتفرم دارای ویدئوهایی سرگرم کننده نیست، در عوض خیلی از کارآفرینان برای توسعه کسب و کارشان روی این پلتفرم حساب ویژه ای باز کرده اند. این مسئله ای است که می تواند برای بسیاری از کارآفرینان دردسرهای زیادی به همراه بیاورد؛ چراکه تیک تاک همیشه در حال دریافت اتهام های تازه در بازار است. 

مطلب مرتبط: چطور ترندهای تیک تاک را پیدا کنیم؟

ما در روزنامه فرصت امروز تیک تاک را به خاطر اهمیت اقتصادی اش مهمان بلندمدت بازارهای غربی می دانیم. به زبان ساده، دولت های غربی به دلیل اهمیت اقتصادی این اپ برای کارآفرینان به این سادگی امکان خلاص شدن از شر آن را ندارند. همانطور که می شود حدس زد، در این رابطه فقط خواست دولت ها در میان نیست. در عوض برندها نیز سهم مهمی از بازار دارند. خب هیچ برندی حاضر نیست سهم فوق العاده خودش از عرصه اقتصادی را به خاطر اختلاف میان دولت ها از بین ببرد. به همین خاطر تصمیم گیری برای دولت های غربی تا حد زیادی سخت شده است. 

براساس گزارش دپارتمان اقتصاد دانشگاه آکسفورد، ارزش مالی تیک تاک فقط در آمریکا نزدیک به 25 میلیارد دلار است. این یعنی کارآفرینان آمریکایی در سال 2023 از طریق تیک تاک به 25 میلیارد دلار سود دسترسی پیدا کرده اند. به همین خاطر کنار گذاشتن این اپ نه تنها اثرات اقتصادی شدیدی به همراه خواهد داشت، بلکه احتمالا موجب افزایش بیکاری از طریق تعطیلی بسیاری از کسب و کارها می شود. 

نکته بالا تصمیم گیری برای دولت ها را بدل به چالشی بی نهایت مهم کرده است. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید تصمیم گیری در رابطه با تیک تاک را به شیوه ای متفاوت پیش ببرید. این امر می تواند برای کارآفرینان حاشیه امنیت خوبی به همراه داشته باشد. خب وقتی ارزش یک شبکه اجتماعی یا به زبان ساده تر گردش مالی اش تا این اندازه بالا باشد، دیگر کاری از دست کسی برنخواهد آمد. خب هیچ دولتی دوست ندارد کانال درآمدزایی کارآفرینان را از بین ببرد، مگر نه؟

چرا بازاریاب ها عاشق تیک تاک هستند؟

چرا بازاریاب ها عاشق تیک تاک هستند؟

سوال کلیدی که در این میان باید بدان جواب دهیم، دلیل علاقه بازاریاب ها به تیک تاک است. خب بسیاری از کارشناس ها معتقدند تیک تاک در ابتدا در حد یک ترند جذاب بود. به همین خاطر بازاریاب ها یا حتی برندها حساب بلندمدتی روی آن نمی کردند. با این حال پس از گذشت مدتی بسیاری از آنها به دنبال تداوم کارشان در تیک تاک بودند. این مسئله دلایل متعددی دارد. ما در این بخش قصد نداریم با یک جواب ساده شما را دست به سر کنیم. در عوض سعی خواهیم کرد پاسخی چندوجهی برای شما آماده کنیم. پس اجازه دهید کم کم برویم سراغ اصل ماجرا.اولین نکته ای که اهمیت زیادی در رابطه با تیک تاک دارد، میانگین حضور کاربران در آن است. براساس گزارش موسسه فوربس، کاربران تیک تاک روزانه 95 دقیقه در این اپ حضور دارند. ایت رقم بسیار بیشتر از سایر گزینه های رایج است. این یعنی کاربران علاقه بسیار زیادی به وقت گذرانی در تیک تاک دارند. خب وقتی کاربران در یک پلتفرم حضور بیشتری داشته باشند، طبیعی است بازاریاب ها نیز بیشتر سراغ آن را بگیرند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریاب ها باید همیشه در کنار مشتریان باشند. این یعنی تیک تاک بهترین گزینه بازاریابی و تولید محتوا محسوب می شود. 

براساس گزارش هاروارد بیزینس نزدیک به 60 درصد از کاربران تیک تاک دست کم یکبار خرید درون برنامه ای به کمک این اپ را امتحان کرده اند. این یعنی کاربران انگیزه بیشتری برای خرید از دل این اپ دارند. این اتفاقی است که درباره گزینه هایی مثل اینستاگرام خیلی کمتر روی می دهد. با این حساب طبیعی است که بازاریاب ها روی بسیار خوشی نسبت به تیک تاک نشان دهند؛ چراکه درست در فضایی هستند که امکان تعامل نزدیک با مخاطب را فراهم می سازد. 

بازاریاب هایی که فروش پایینی از دل کمپین ها برای برند داشته باشند، دیر یا زود از کارشان کنار گذاشته خواهند شد. این مسئله ای است که می تواند وضعیت یک برند را در بلندمدت به طور قابل ملاحظه ای در خطر قرار دهد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید هر طور شده فروش بالای برندتان را تضمین کنید. در این میان تهدیدهای امنیت سایبری یک شبکه اجتماعی کمتر اهمیت پیدا می کند. کافی است خودتان را جای یک بازاریاب قرار دهید تا متوجه این نکته شوید. 

نکته دیگری که در این میان وجود دارد، اعتماد کاربران به تبلیغات تیک تاک است. این یعنی کاربران زیادی در سراسر دنیا با مشاهده تبلیغات در تیک تاک اقدام به خرید محصولات می کنند. شاید یکی از دلایل این اعتماد بالا حضور دامنه متنوعی از اینفلوئنسرها در تیک تاک باشد. 

درست به همین خاطر بسیاری از بازاریاب ها ترجیح می دهند در تیک تاک حضور داشته و با کمک اینفلوئنسرها اقدام به تولید محتوا کنند. در نهایت نیز خروجی ماجرا اعتماد بیشتر کاربران به کمپین شان خواهد بود. 

براساس گزارش موسسه سرچ انجین ژورنال (Search Engine Journal) 90 درصد از کاربران تیک تاک از آن رضایت کامل دارند. خب این مسئله درباره رضایت کاربران از یک اپ واقعا حیرت انگیز است. در حالی که سایر رقبای تیک تاک حتی رضایت 70 درصدی را نیز در خواب نمی بینند، این پلتفرم چینی همه دل ها را برده است!

مطلب مرتبط: تیک تاک یا یوتیوب: انتخابی برای بازاریاب ها

بازاریاب ها و اهالی دنیای کسب و کار دلایل بسیار زیادی برای علاقه به تیک تاک دارند. شاید یک نکته دیگر خدمات حیرت انگیز این اپ در زمینه ویرایش محتوا و همچنین شخصی سازی باشد. به طوری که انگار شما یک دستیار فداکار در کنارتان دارید تا ایرادات کارتان را قبل از بروز فاجعه از بین ببرد. خب این امر در سایر پلتفرم ها معمولا گزینه ای پولی محسوب می شود که بازاریاب ها را حسابی وحشت زده می کند. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از موقعیت تیک تاک به عنوان یک پلتفرم ارزان قیمت برای بازاریابی است. فکر می کنم حالا دیگر دلیل جذابیت و اهمیت تیک تاک در طول سال های اخیر را متوجه شده باشید، مگر نه؟

کسب و کارهایی که کمتر شناخته شده هستند، معمولا برای بازاریابی و فروش بی دردسر سراغ تیک تاک می روند. این امر کمک شایانی به آنها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف کرده و کارشان را نیز با دردسر کمتری همراه می سازد. خب بقا به عنوان یک کسب و کار تازه کار اصلا امر ساده ای نیست. این اتفاق می تواند اوضاع شما در بازار را حسابی به هم ریخته و حتی کارتان را با مشکلات زیادی همراه سازد؛ چراکه کمتر کسی به یک برند تازه کار اعتماد کافی خواهد داشت. این در حالی است که استفاده از فضای اعتماد برانگیز تیک تاک می تواند برای تان جذابیت زیادی به همراه داشته باشد. 

ما در روزنامه فرصت امروز مسئله جلب اعتماد مخاطب را امری ضروری می دانیم. این مسئله می تواند بهبود اوضاع برای بسیاری از کارآفرینان را به همراه بیاورد. نکته کلیدی ایجاد تعادلی میان تهدیدهای امنیتی این اپ و همچنین تلاش برای بهبود اوضاع به طور اصولی است. وگرنه شاید تمام زحمت های بازاریاب ها در تیک تاک در پی یک تصمیم اشتباه نقش بر آب شود. 

سناریوی افول تیک تاک

سناریوی افول تیک تاک

آیا تیک تاک برای همیشه تا این اندازه محبوب خواهد ماند؟ این سوالی است که خیلی از بازاریاب ها درباره اپ چینی قصه مان دارند. خب یک دیدگاه در این رابطه همان ضرب المثل قدیمی «هیچ چیز تا ابد پایدار نیست» خواهد بود. همان طور که زمانی فیس بوک خیلی روی بورس بود و حالا کسی حتی نگاهش هم نمی کند، تیک تاک نیز ممکن است به چنین شرایطی دچار شود. البته این سناریو خیلی محتمل نیست. 

شاید مهمترین تهدیدی که آینده تیک تاک را متوجه خودش می کند، بن شدن از سوی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی باشد. خب بسیاری از دولت ها اصلا دل خوشی از تیک تاک ندارند. به همین خاطر بعید نیست در پی اقدامی دسته جمعی این اپ را بن کنند. البته یک راه حل دیگر احتمال خرید کامل این اپ از سوی سرمایه گذارهای اروپایی است. به طوری که دیگر مشکلات امنیتی رفع شده و خیال دولت ها بابت آن راحت شود. 

بی شک طرف چینی علاقه ای برای بن شدن ندارد؛ چراکه درآمد حیرت انگیز خودش از بازارهای خارجی را از دست می دهد. در عوض یک ایده جذاب تر معامله میان دو طرف است. به طوری که سهم طرف چینی به مرور زمان کمتر شده و در عین حال حاشیه سودش را حفظ کند. این امر می تواند نتایج بهتری برای دو طرف به همراه داشته باشد. 

باور کنید یا نه، حتی دولت های غربی نیز مایل به بن کردن تیک تاک نیستند. در عوض آنها از این اهرم فشار برای تغییر وضعیت مالکیت آن استفاده می کنند. بنابراین ما شاهد یک بازی بلندمدت در دنیای تجارت خواهیم بود که پیوند نزدیکی با عرصه سیاست پیدا کرده است. در این میان کارآفرینان باید تا جای ممکن از فضای ایده آل تیک تاک استفاده کنند؛ چراکه به این زودی ها قرار نیست اوضاع تغییر کند. پس هرگونه نگرانی در این رابطه کاملا بی مورد به نظر می رسد. این مسئله ای است که می تواند دست کم در کوتاه مدت خیال کارآفرینان را راحت کند. اگر هم در طولانی مدت خبر تازه ای شد، ما همیشه در روزنامه فرصت امروز در کنارتان هستیم تا اوضاع را جمع و جور کنیم.

یادتان باشد، صحبت درباره فضای مناسب تیک تاک هرگز به معنای بی نیازی از سعی و تلاش در این پلتفرم نیست. خب شما بدون تلاش مناسب هیچ شانسی برای موفقیت در این فضا نخواهید داشت. در عوض دردسرهای زیادی پیش روی تان قرار می گیرد. پس نباید نسبت به کیفیت محتوا بی توجه شده یا دل تان را الکی خوش کنید. این مسائل می تواند شرایط شما را به طور قابل ملاحظه ای دشوار ساخته یا حتی به هم بریزد. پس باید آمادگی لازم برای تولید محتوای مناسب با شرایط تیک تاک را داشته باشید، وگرنه بعید نیست سرتان بی کلاه بماند. 

سخن پایانی

 نکات کلیدی درباره تیک تاک

تیک تاک همچنان در دنیای بازاریابی یکه تازی خواهد کرد. به احتمال زیاد کاربرانش نیز در سراسر دنیا بیشتر می شود. با این حال قرار نیست تهدیدهای امنیتی این پلتفرم از سوی دولت ها به سادگی کنار گذاشته شود. در واقع دنیای تجارت بار دیگر قربانی کشمکش های میان قدرت های بزرگ دنیا خواهد شد. البته این رویارویی مستقیم در کوتاه مدت روی نخواهد داد. در عوض بازی طولانی مدتی میان آنها شکل می گیرد. 

مطلب مرتبط: تیک تاک و آینده دنیای بازاریابی

ما در این مقاله سعی کردیم برخی از نکات کلیدی درباره تیک تاک و آینده اش را مورد بحث قرار دهیم. حالا دیگر انتخاب به خودتان بستگی دارد. می توانید از این پلتفرم به سود خودتان استفاده کرده یا کاملا دست نگه دارید. در هر صورت ما کنارتان خواهیم بود تا کسب و کاری موفق تر داشته باشید. مثل همیشه اگر سوالی درباره مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید. 

منابع:

https://learn.g2.com

https://troomi.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/IwgFNO1Y
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه