نمایشگاه پوشاک ایران در حالی در بهمن ماه برگزار میشود که با تعویق یکماهه، زمان برگزاری آن همزمان با نمایشگاه پوشاک ترکیه در تهران خواهد بود. به گزارش ایسنا، دومین نمایشگاه بینالمللی تخصصی پوشاک ایران که در ابتدا قرار بود در آذر ماه امسال برگزار شود، با تعویق یک ماهه از 12 تا 15 بهمن در سالن خلیجفارس نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار خواهد شد که به نوعی مهمترین رویداد صنعت پوشاک کشور به شمار میرود.
در همین راستا نمایشگاه پوشاک ترکیه در تهران قرار است از اول تا چهارم فوریه سال جاری یعنی 12 تا 15 بهمن ماه در نمایشگاه بینالمللی برگزار شود. آیسون یلماز، مدیر برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در محل دائمی برگزاری نمایشگاههای بینالمللی تهران گفته که غرفهها در زمینی به وسعت 2375 متر مربع برگزار خواهد شد که نزدیک به نیمی از وسعت نمایشگاه تهران است.
البته این موضوع اعتراض برخی از تولیدکنندگان نساجی ایران را نیز در پی داشته، تا جایی که برخی از آنها که از برندهای خوب ایرانی به شمار میروند، از حضور در این نمایشگاه انصراف دادهاند. سعید حسینزاده، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی ایران در گفتوگو با ایسنا با انتقاد از مسئولان به دلیل عمل نکردن به قولهایی که برای امکانات، تبلیغات و تسهیلات داده بودند، گفت: چند روزی است که تبلیغات گستردهای روی نمایشگاه ترکیه آغاز شده، در صورتی که ما هیچگونه فعالیتی نداشتهایم.
وی با بیان اینکه این امر موجب کوچک شدن صنعت پوشاک ما میشود، اظهار کرد: آنها در برگزاری نمایشگاه هدفمند عمل میکنند، اما باوجود اینکه قرار بود به واسطه جابجایی نمایشگاه، مسئولان تسهیلات و امکاناتی را در اختیار ما بگذارند و برای ما تبلیغات کنند، فعالیت خاصی صورت نگرفته است. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی ایران افزود: با تغییر زمان برگزاری نمایشگاه برخی از برندهای خوب ایران از شرکت در نمایشگاه انصراف دادند، زیرا بهمن ماه اصلا فرصت مناسبی برای برگزاری نمایشگاه پوشاک نیست و تولیدکنندگان عمدتا درگیر برنامههای شب عید خود هستند.
حسینزاده ادامه داد: برندهایی هم که برای برگزاری نمایشگاه ایستادند، با حجم عظیم تبلیغات ترکیه مواجه شدهاند و این موضوع به پوشاک ما ضربه میزند. ما روز گذشته در این زمینه جلسهای داشتیم و نامه اعتراضی نیز نوشتیم که مسئولان دستکم به قولهای خود عمل کنند. برگزاری همزمان نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه از یک سو و قرارداد ترجیحی تجارت ایران و ترکیه در زمینه نساجی و پوشاک از سوی دیگر این روزها حساسیت فعالان این صنعت را بیشازپیش برانگیخته است.
ایران براساس تجارت ترجیحی خود با کشور ترکیه تعرفه واردات پوشاک از این کشور را 40 درصد کاهش داد و به 160 درصد رساند که این امر هم انتقاد تولیدکنندگان نساجی ایران را به همراه داشت. به هر حال به نظر میرسد، برگزاری همزمان این دو نمایشگاه با این سطح تبلیغات، توجه مردم را بیشتر به سمت نمایشگاه ترکها برده و این موضوع تضعیف صنعت نساجی کشور را که یکی از مهمترین صنایع ایران محسوب میشود، به همراه خواهد داشت.