پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

انتظار گسترش رنگ سبز در بازار

8 سال پیش ( 1394/6/31 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

آخرین روز کاری شهریورماه سال‌جاری برای بازار سرمایه کشور با رنگ سبز همراه بود. با آغاز معاملات در جلسه روز گذشته، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران در مسیر صعودی قرار گرفته و این رویه را در یک ساعت نخست معاملات حفظ کرد. پس از آن و با کاهش تقاضا در بازار شاخص کل، یک‌سوم میانی زمان معاملات را به نوسان پرداخت تا بار دیگر توان خود را برای صعود متمرکز سازد. در یک‌سوم پایانی زمان معاملات شاخص کل بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفته و این موضوع شاخص کل را به رقم 61576.8 واحد رسانید. در این جلسه معاملاتی، شاخص کل افزایش ارتفاعی 0.41 درصدی و معادل 248.81 واحد را تجربه کرد که در دو ماه کاری اخیر بی‌سابقه بود.

234351424235341425252525

ارزش کل معاملات بازار بورس در این جلسه معاملاتی حدود 285.3 میلیارد تومان گزارش شد که در مقایسه با روز پیشین خود، افزایشی 60درصدی را به همراه داشت. تعداد معاملات این جلسه با کاهشی 20 درصدی نسبت به روز پیشین خود در رقم 26932 به ثبت رسید تا بدین ترتیب ارزش میانگین هر معامله در پایان این جلسه در حدود 10.5 میلیون تومان محاسبه شود. بازار فرابورس ایران نیز به تقلید از بازار بورس در جهت صعود قرار گرفته و طی این جلسه، شاهد گسترش رنگ سبز در این بازار نیز بودیم. در پایان جلسه معاملاتی گذشته، شاخص کل این بازار با 9.4 واحد رشد به رقم 681.5 واحد رسید.

باوجود هم‌ارزی ارزش خریدوفروش کدهای حقیقی در جلسه گذشته، سهم کوچک‌شان از کل معاملات و مداخله شدید حقوقی‌ها در جریان معاملات، یکی از قراین مهم عدم اطمینان در تغییر جهت کلی بازار است. به عبارت دیگر، در شرایطی اینچنینی و پس از نزولی با این ابعاد، انتظار می‌رود کدهای حقیقی درصد بیشتری از خرید را به نام خود ثبت کنند، عدم تحقق این مهم در جلسه گذشته سندی نسبتا معتبر در عدم قطعیت صعودی شدن بازار به شمار می‌رود. از طرفی دیگر، نکته بسیار مثبتی در مورد معاملات روزهای اخیر وجود دارد که امید شرایط بهتر را به معامله‌گران می‌دهد. در جریان معاملات سه روز پایانی شهریورماه، ارزش میانگین هر معامله رو به افزایش بود و این موضوع از شدت گرفتن تقاضا در برابر عرضه‌های شدید خبر می‌دهد. با توجه به نزولی بودن بازار تا نیمه‌های روز دوشنبه، این افزایش ارزش میانگین را می‌توان قرینه‌ای برای پایان روند نزولی پنداشت.

با توجه به آنچه گفته شد منطقی‌ترین سناریو برای جلسه معاملاتی پیش‌رو می‌تواند هم‌جهت بودن شاخص کل در ابتدا و انتهای بازار باشد. به عبارتی ساده‌تر، اگر در گشایش بازار شاخص کل روندی صعودی یا نزولی به خود بگیرد، این روند را تا پایان این جلسه معاملاتی حفظ خواهد کرد. در بین دو سناریو صعود و نزول برای روز جاری، صعود به‌مراتب منطقی‌تر به نظر می‌رسد؛ بنابراین انتظار می‌رود با آغاز معاملات تقاضا بار دیگر در میدان حاضر شده و رنگ سبز در بازار گسترش یابد. در میانه‌های بازار می‌توان انتظار داشت عرضه قدرت بگیرد، اما در پایان تقاضا می‌تواند بار دیگر بر فشار عرضه فائق آید.

* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fWcFk972
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه