پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

انتظار فراگیر شدن رنگ قرمز در بازار

9 سال پیش ( 1394/4/8 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

رنگ قرمز بازار در دومین روز معاملاتی هفته نه‌تنها قابل پیش‌بینی بود، بلکه منطقی نیز بود. طی جلسه معاملاتی روز گذشته، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران 0.79 درصد از ارتفاع خود را از دست داد و بدین ترتیب به رقم پایانی خود در دوشنبه هفته گذشته بازگشت. با گشایش بازار در روز یکشنبه، شاهد عرضه نسبی در برابر تقاضا بودیم و بدین ترتیب شاخص کل در دو ساعت بیش از 320 واحد از ارتفاع خود را از دست داد. پس از آن، کاهش عرضه با افزایش تقاضا همراه شد تا کاهش شاخص در یک ساعت بعدی به 55 واحد محدود شود.

در نهایت، 30دقیقه پایانی بازار عرصه عرضه و سرکشی تقاضا بود و شاخص کل بیش از 140 واحد دیگر از ارتفاع خود را از دست داد. بدین ترتیب در نیم ساعت آخر بازار سرعت کاهش شاخص کل رشدی معادل 80 درصد نسبت به دو ساعت نخست بازار را تجربه کرد. ارزش معاملات این جلسه بازار بورس 80.5 میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته کاهشی در حدود 20 درصد را تجربه می‌کرد. همچنین تعداد معاملات در این روز با کاهشی حدودا 20 درصدی نسبت به روز پیشین خود در رقم 35046 به ثبت رسیدتا ارزش میانگین هر معامله نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشته باشد. بازار فرابورس ایران نیز در این روز از نزول مستثنا نبود و شاخص کل آن بیش از 10 واحد از ارتفاع خود را از دست داد. طی جلسه روز گذشته، شاخص کل این بازار با ثبت ارزش معاملاتی حدود 72 میلیارد تومان به رقم 724.4 واحد رسید.

جلسه معاملاتی روز گذشته با کمبود شدید تقاضا آغاز شد؛ طی 150 دقیقه نخست بازار، ارزش میانگین هر معامله در مسیر نزولی قرار داشت و این رقم تا حدود 1.7 میلیون تومان برای هر معامله پایین آمد. پس از آن با افزایش نسبی تقاضا و رونق گرفتن معاملات در قسمت قرمز تابلو، شاهد افزایش ارزش معاملات و افزایش ارزش میانگین هر معامله بودیم. این موضوع در شرایطی رخ داد که در 150 دقیقه نخست بازار ارزش معاملات در حدود 40میلیارد تومان بود؛ اما در پایان بازار این رقم به 80 میلیارد تومان و ارزش میانگین هر معامله به 2.3 میلیون تومان رسید. این موضوع مبین شدت گرفتن تقاضا در این بازه زمانی است. به عبارت دیگر، در یک ساعت پایانی بازار ریسک‌پذیری خریداران 35 درصد افزایش یافت و همین موضوع باعث افزایش معاملات و کاهش شدید شاخص در 30 دقیقه پایانی بازار شد.

در جلسه معاملاتی پیش‌رو انتظار می‌رود بازار با عرضه نسبی گشوده شود. به بیانی دیگر، با گشایش بازار می‌توان انتظار داشت شاهد عمومیت گرفتن رنگ قرمز در سطح بازار باشیم. با گذشت زمان می‌توان انتظار داشت از شدت این رنگ قرمز کاسته شده و شاخص کل از حرکت نزولی باز ایستد. پیش نیاز اساسی این رخداد ارزش معاملاتی حدود 30میلیارد تومان برای یک ساعت نخست بازار است؛ این ارزش معاملات باید با تعداد معاملاتی کمتر از 10000 محقق شود. با رخداد این سناریو شاهد نوسانات قوی در اکثر نمادها خواهیم بود و در بازار سه‌شنبه بار دیگر شاهد خریدهای هیجانی خواهیم بود. سناریو منطقی دیگری که برای روز جاری امکان رخداد زیادی دارد، رفتار مشابه بازار با روز گذشته است. به بیانی دیگر، در جلسه معاملاتی روز جاری می‌توان انتظار داشت بازار با عرضه نسبی گشوده شده و با تقاضای نسبی مواجه شود اما در این رو در رویی بار دیگر عرضه تقاضا را سرکوب خواهد کرد.

* کارشناس بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/p4YWPRuo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه