پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

با نگاهی به معاملات بازار سهام در هفته گذشته و با در نظر گرفتن افت و خیزهای مداوم آن در طول هفته گذشته، آنچه متغیرهای بورسی نشان می دهند، بیانگر بازگشت آرامش به بورس پس از هیجان ناشی از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکاست. به این ترتیب سهامداران حقوقی با بازارگردانی و سهامداران حقیقی با هضم شرایط فوق به خریدوفروش سهام پرداختند و نماگرهای بورسی را به صعود هرچه بیشتر سوق دادند.

امید سهامداران به روند آتی بازار سهام

با توجه به افزایش قیمت های جهانی، تمرکز خریداران بیش از پیش معطوف به گروه های شیمیایی و محصولات فلزی شد و در این میان گروه های ساختمانی و سیمانی نیز پس از مدت ها مورد توجه خریداران بازار سهام قرار گرفتند. بر این اساس پیش بینی می شود هفته آینده با رفع کامل نگرانی های ناشی از انتخاب ترامپ در میان فعالان بورس و افزایش حجم و ارزش معاملات، بازار سهام در مسیر رشد هرچه بیشتر قرار گیرد. با این حال از تعطیلات پیاپی رسمی در کشور می توان به عنوان عاملی بازدارنده برای رشد چشمگیر شاخص کل نام برد. 

رشد 1.1 درصدی شاخص کل در هفته گذشته

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ۸۵۷ واحد افزایش، رشد ۱.۱ درصدی را در هفته ای که گذشت به ثبت رساند و در ارتفاع ۷۹ هزار و 268 واحد قرار گرفت. در پایان معاملات چهارمین هفته آبان ماه امسال تعداد 5448 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 20622 میلیارد ریال در 350 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 21، 69 و 2 درصد افزایش را نسبت به هفته قبل تر به ثبت رسانده است.

همچنین در این مدت 7میلیون برگه اوراق مشارکت به ارزش 7 هزارو 496 میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب 467 و 458 درصد افزایش را نشان می دهد و تعداد 15 میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 159 میلیارد ریال هم در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 1131 درصد و 1174 درصد افزایش همراه شد. شاخص کل نیز در پایان معاملات هفته منتهی به 28 آبان با 857 واحد افزایش، رشد 1.1 درصدی را به ثبت رساند و در ارتفاع 79268 واحد قرار گرفت. شاخص بازار اول هم در این مدت با 665 واحد افزایش به رقم 56037 واحد و شاخص بازار دوم با 1491 واحد افزایش به عدد 170017 واحد رسیدند که به ترتیب با 1.2 و 0.88 درصد افزایش مواجه شدند. افزون بر این؛ گروه های سیمان با 8.70 درصد، محصولات کاغذ با 7.94 درصد، محصولات فلزی با 6.59 درصد و انبوه سازی با 4.66 درصد در هفته پایانی آبان امسال بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

رشد آیفکس در مقابل افت ارزش معاملات

هفته گذشته معاملات فرابورس ایران با دادوستد 935 میلیون ورقه بهادار به ارزش 9 هزار و 210میلیارد ریال پایان یافت که در مقیاس هفتگی حجم معاملات با افزایش 6 درصدی همراه شد اما ارزش آن کاهش 19 درصدی را تجربه کرد. شاخص کل فرابورس و ارزش بازار نیز از رشد 1.5 درصدی آیفکس در مقابل افت 0.5 درصدی ارزش بازار حکایت داشت. در این میان رصد معاملات بازار سهام فرابورس نشان می دهد به ترتیب در بازارهای اول، دوم و پایه تعداد 173، 373 و 333 میلیون سهم به ارزش 344، 1399 و 645 میلیارد ریال نقل و انتقال یافت که حجم و ارزش دادوستد سهام در بازار اول با افزایش 9 و 5 درصدی، در بازار دوم با افت یک و 6 درصدی و در بازار پایه با رشد 4 و 3 درصدی همراه شد. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز که دادوستد 56 میلیون ورقه بهادار به ارزش 6 هزار و 815 میلیارد ریال را تجربه کرد در حالی حجم معاملات اوراق افزایش 105 درصدی را تجربه کرد که ارزش آن با افت 23 درصدی روبه رو شد. در هفته ای که پشت سر گذاشتیم معاملات صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله با رونق قابل ملاحظه ای همراه شد، به طوری که 50 میلیون ورقه به ارزش 631 میلیارد ریال در ETFها دست به دست شد که نسبت به هفته ماقبل افزایش 170 درصدی را تجربه کرد. در همین حال نقل و انتقال 6 میلیون ورقه بدهی به ارزش 6 هزار و 11 میلیارد ریال و 0.22 میلیون ورقه تسه به ارزش 173میلیارد ریال ماحصل معاملات انجام شده در اوراق بدهی و اوراق تسهیلات مسکن در بازار ابزارهای نوین مالی بود.

در بازار سهام فرابورس، فلزات اساسی ها هفته پررونقی را تجربه کردند، به طوری که ارزش معاملات این گروه به 524 میلیارد ریال رسیدکه با سهم 30 درصدی از ارزش معاملات سهام در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه، در صدر صنایع فرابورسی ایستاد. گروه های انبوه سازی و حمل و نقل نیز به ترتیب با نقل و انتقال 137 و 120 میلیارد ریال ورقه، سهم 8 و 7 درصدی از ارزش معاملات خرد بازار سهام را به خود اختصاص داده و در رده های دوم و سوم قرار گرفتند. گروه های پالایشی، پتروشیمی، محصولات غذایی به جز قند و شکر و بانک ها نیز در رده چهارم تا هفتم صنایعی ایستادند که بیشترین ارزش معاملات را تجربه کردند. در این میان در آخرین روز معاملاتی هفته قبل گروه محصولات شیمیایی، اوراق تامین مالی و فلزات اساسی با سهم 21، 18 و 12 درصدی از ارزش کل بازار، سه گروهی بودند که بیشترین ارزش بازار را به نام خود ثبت کردند.
ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LjXp9aQZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه