جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
خواسته بخش خصوصی از سران سه قوه

امید را از ما نگیرید

8 سال پیش ( 1395/1/24 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

سیزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران روز گذشته با خواسته رئیس این اتاق به‌عنوان مهم‌ترین مطالبه بخش خصوصی شروع شد. مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران از دولت، مسئولین و روسای سه قوه خواست فرصت فضای مثبت ایجاد شده را غنیمت شمرده و زمینه لازم را برای پیش‌بینی رشد 5درصدی اقتصاد هرچه سریع‌تر فراهم کنند.

مسعود کرباسیان میهمان این نشست به اتاق تهران آمده بود تا نه تنها از عملکرد سامانه جامع سازمانش بگوید که به سوالات و ابهامات بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی در کشور پاسخ دهد و بالاتر از آن از اتاق تهران و فعالان بخش خصوصی در بهبود این عملکرد و رفع مشکلات گمرکی کمک بگیرد.

753735724247347357835783572347247624724735835

به گفته رئیس کل گمرک کشور، تعدد قوانین، کنوانسیون‌ها، سازمان‌های مجوزدهنده، عوارض‌ها و معافیت‌های مالیاتی بار سنگین بر دوش گمرک بود که پیش از این فعالان اقتصادی بارها از آن نالیده بودند. کرباسیان فعالیت گمرک را با اجرایی شدن برجام متفاوت دانست و آن را زمینه روزهای خوب در آینده تعبیر کرد. او پس از تشریح مشکلات این سازمان و عملکرد گمرک، از نمایندگان بخش خصوصی برای رفع این مشکلات کمک خواست.

کرباسیان از هیأت رئیسه تقاضا کرد فهرستی از صادرکنندگان و فعالان مجاز اقتصادی به گمرک ارائه کند. همکاری و کمک در حذف کارت بازرگانی، حذف ثبت سفارش، اعلام فهرست شرکت‌های تولیدی معتبر به گمرک جهت دریافت تسهیلات ترخیص گمرکی از دیگر درخواست‌ها رییس کل گمرک ایران از بخش خصوصی بود.

او همچنین از اتاق تهران خواست در ایجاد پنجره مشترک با سایر کشورها و اخذ الکترونیکی ارزش کالا همکاری‌های لازم را با گمرک داشته باشد. مسعود کرباسیان در تشریح چشم‌انداز گمرک گفت: ما می‌توانیم 1900 کالای صادراتی را به 4000 و میزان صادرات را از 40میلیارد به 100میلیارد افزایش دهیم. 

کرباسیان ورود قاچاق از طریق مبادی رسمی را غیر‌ممکن دانست و به‌نمایندگان گفت که اگر به موردی برخورد کردند برای پیگیری و پاسخگویی آماده است. رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه در زمان شروع فعالیتش 3000میلیارد دلار پرونده قاچاق وجود داشت که آنها را ساماندهی کرده است، آمار قاچاق را 5/6میلیارد دلار عنوان و آمار 20میلیارد دلاری منتشر شده را تکذیب کرد؛ آماری تقریبی که سال گذشته توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا منتشر شده بود. 

کاهش انتظار برای ترخیص کالا از26 روز به 3 روز از دستاوردهایی است که به گفته او توانسته 23درصد از هزینه‌های واردات را کاهش داده و 280هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی به دنبال داشته باشد. به گفته کرباسیان، اگر قانون بهبود محیط کسب‌و‌کار به درستی اجرا شود و تعدد سازمان‌ها برای مجوز و آزمایش تسریع شود، این زمان باز هم کاهش می‌یابد. در حال حاضر 560 شرکت حمل نقل دریایی با گمرک ایران در تبادل اطلاعات هستند.

کرباسیان همچنین به توافق با سازمان استاندارد در راستای کوتاه کردن زمان ترخیص کالا اشاره کرد و گفت: با این سازمان به توافق رسیدیم که برخی کالاها که قبلا استاندارد گرفته‌اند، مجددا از آنها تست گرفته نشود و از 2400 ردیف تعرفه، اکنون 600 تا 700 تعرفه مشمول تست هستند.

قطعی مکرر سیستم سامانه گمرک از جمله انتقاداتی بود که برخی نمایندگان اتاق به گوش رئیس کل گمرک کشور رساندند. پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این خصوص به کرباسیان گفت: این اختلال را همه از چشم شما می‌بینند در حالی که لازم است شما برای این کار با وزارت ارتباطات و فناوری به طور جدی مذاکراتی داشته باشید.

رئیس‌کل گمرک ایران در ادامه پاسخ به سوالات فعالان اقتصادی، از مذاکرات گمرک ایران با برخی کشورهای طرف تجاری کشور برای راه‌اندازی و ایجاد کانال‌های تبادل الکترونیکی اطلاعات خبر داد. کرباسیان با اشاره به سفر آتی رئیس‌جمهور ایران به ترکیه، افزود: «طی این سفر، پنجره واحد گمرکات دو کشور راه‌اندازی خواهد شد.»

ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو و عضو اتاق تهران به مجهز نبودن انبارهای یخچال‌دار در گمرکات انتقاد کرد و گفت: به این دلیل ما پیش از این ناچار به حمل یکسره بودیم اما الان اجازه این کار داده نمی‌شود و برای نگهداری دارو مشکلاتی ایجاد شده است. ریاحی گفت به دلیل حضور رسانه‌ها از بیان جزییات این مسئله خودداری می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی در آغاز این نشست و پیش از ارائه گزارش مسعود کرباسیان، بهبود هر چه سریع‌تر محیط کسب‌و‌کار را مهم‌ترین خواسته بخش‌خصوصی از دولت و آن را زمینه‌ساز حضور سرمایه‌گذاران خارجی برشمرد. مسعود خوانساری در بیان راهکار برای حل مشکلات کارت بازرگانی از تشکیل کمیته‌ای با مشارکت رئیس اتاق تهران، مسعود کرباسیان و افخمی‌راد به‌عنوان رئیس سازمان توسعه تجارت، جهت بررسی این مسئله خبر داد. این کمیته همچنین قرار است صدور کارت را برای فعالان اقتصادی تسهیل کند.

رئیس اتاق تهران تک نرخی شدن ارز را براساس نرخ واقعی و حذف رانت و مبارزه با فساد را از مهم‌ترین خواسته‌های بخش خصوصی عنوان کرد. او از مجلس شورای اسلامی خواست در دوره جدید، پایش قوانین مقدم برتصویب قوانین باشد. به گفته او، نمایندگان اتاق به‌زودی با نمایندگان دهمین دوره مجلس نشستی را خواهند داشت.

735773473473457347246246246247358358357246234762478

مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران، در سخنرانی‌اش وضعیت نرخ ارز را در15 ماه گذشته با ثبات ارزیابی کرد و گفت: در دی ماه سال 93، نرخ دلار در بازار کمی بیش از 3500 تومان بود و امروز در فروردین ماه سال 95 با نرخی کمتر از 3500 تومان در بازار عرضه می‌شود. به گفته پورقاضی، برخی از دو نرخی بودن ارز منفعت می‌برند و اجازه نمی‌دهند این نرخ واقعی شود و این به ضرر صادرکنندگان تمام شده است.

او در خواست کرد اتاق بازرگانی وارد عمل شده و طی بیانیه‌ای از بانک مرکزی به طور جدی بخواهد که تک نرخی شدن ارز در دستورکار واقعی دولت قرار بگیرد. پورقاضی گفت: اگر براساس نرخ تورم بخواهیم نرخ ارز را تعیین کنیم الان باید 4000 تومان باشد. او این سوال را مطرح کرد که آیا دولت ترجیح می‌دهد کالای خارجی ارزان به دست مصرف‌کننده رسانده و اشتغال را در دیگر کشورها افزایش دهد یا مصرف‌کننده کمی گران‌تر کالا را خریداری کرده و اشتغال در داخل رشد کند.

به گزارش «فرصت امروز» سیزدهمین نشست اتاق تهران صبح روز گذشته در اتاق تهران با حضور مسعود کرباسیان و اعضای این اتاق با بررسی عملکرد گمرک و مشکلات سامانه جامع گمرکی برگزار شد. در این نشست نمایندگان پرسش‌هایی را مطرح کردند و کرباسیان به آنها پاسخ داد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GkEl3mSM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه