حتما تا به حال در سایت فیسبوک به صفحههای کسب وکاری چون کابینتسازی، شیرینیپزی و طراحی گل برخوردهاید. بالغ بر 3 میلیون از این کسبوکارها بهصورت فعال در سایت فیسبوک تبلیغ میکنند. این تعداد کسبوکارها از سال گذشته با رشد50درصدی روبهرو بودهاند و قسمت اعظم آنها را کسب وکارهای کوچک تشکیل میدهند.
بیش از 70درصد این تبلیغات مربوط به مشاغل خارج از آمریکا است و بیشترین تعداد آنها را کسب وکارهای جنوب شرقی آسیا به خود اختصاص دادهاند. با وجود گسترش شدید تبلیغات در سایت فیس بوک، این شرکت معتقد است که همچنان راه زیادی در پیش دارد. شرکت فیس بوک اخیرا زمان زیادی را صرف دنبال کردن کسب وکارهای کوچک و متوسط کرده است. در سال گذشته، شرکت فیسبوک تغییراتی در صفحه خود ایجاد کرد تا امکاناتی چون وقت ملاقات و گزینههای بهتر برای ارائه طرحهای نوآورانه به آناضافه کند.
این شرکت حتی در اقدامی این امکان را به کسبوکارهای مختلف داد تا با مشتریان خود از طریق پیام خصوصی ارتباط برقرار کنند. برای مدتی، شرکت فیسبوک به کسب وکارهای کوچک مجال میداد تا با ساختن صفحه مربوط به کسبوکار خود، تبلیغاتشان را در اینترنت از طریق فیسبوک دنبال کنند و قید ساختن وبسایت را بزنند و حالا میخواهد این شرکتها را مجاب کند که برای تبلیغاتی که انجام میدهند پول پرداخت کنند.
دن لوی، مسئول کسبوکارهای فیسبوک در این باره میگوید: «ما خیلی روی این موضوع تمرکز داریم که پول و وقتی را که کسبوکارهای کوچک در فیسبوک صرف میکنند ارزشش را داشته باشد. با هدفگیری بهتر بازار، آنها وقت و پولشان را روی مخاطبان اشتباهی هدر نمیدهند و از طریق اقدمات هدفمندتر، میتوانند فروش خود را تضمین کنند.»
براساس خبرهایی که از درون فیسبوک درز کرده، این شرکت احتمالا میخواهد از یک چهارم دوم سال جدید میلادی، از کسبوکارهایی که از سیستم مسنجرش استفاده میکنند هزینه دریافت کند. لوی هیچ اطلاعاتی درباره این خبر نمیدهد اما تایید میکند که حجم استفاده از این سیستم در سال گذشته (میلادی) 100 برابر شده است: «مسیج دادن یکی از نخستین راههای ارتباطی است که مردم دوست دارند استفاده کنند.»
منبع: Business Insider