لارس زیلبربائر، مدیر رسانههای اجتماعی لگو به گواه اظهارنظرهای حاضران در گردهمایی بازاریابی جهانی و تشویق حضار بعد از سخنرانی کاربردی و الهامبخشش، بهترین سخنران روز اول همایش بود. در فرصت کوتاهی که برای استراحت و پذیرایی در نظر گرفته شده بود، لارس را در سالن غذاخوری مرکز همایشهای دانشگاه شهید بهشتی پیدا کردیم و از او درباره ویژگیهای فضای مدرن مارکتینگ در دنیا پرسیدیم. لارس در پاسخ به این سؤال که سال گذشته به اعتقاد کارشناسان بازاریابی، سال بازاریابی محتوایی بوده، از نظر او چه رویکردی در سال 2015 بیش از همه مورد توجه شرکتها قرار گرفته، میگوید: اظهار نظر قطعی در این باره واقعاً سخت است و با قطعیت نمیتوان گفت یک رویکرد بر رویکردهای دیگر برتری داشته است.
شاید بتوان گفت همگرا شدن و تقارن رسانههای مختلف مهمترین اتفاق امسال بوده است. دیگر رسانههای پولی و رسانههای اکتسابی از هم قابل تفکیک نیستند و تشخیص این دو رسانه از هم بسیار مشکل شده است. در واقع میتوان گفت که دیگر رسانههای پولی و اکتسابی به صورت مجزا از هم وجود ندارند، فقط یک چیز وجود دارد و آن هم بازاریابی دیجیتال است. در بازاریابی دیجیتال همه باید بدانند که رسانههای پولی و اکتسابی همچنین خریداری رسانه یا رسانهداری چطور کار میکند. باید تفاوت میان رسانهها تشخیص داده شود و بر اساس آن برنامهریزی برای تولید محتوا صورت بگیرد.
این همان اتفاقی است که امسال شروع شده و در آینده هم ادامه پیدا میکند.مدیر رسانههای اجتماعی لگو در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از مشاوران بازاریابی خارجی را به شرکتهای ایرانی توصیه میکند یا خیر، میگوید: من چندان با بازار ایران آشنایی ندارم و تشخیص دقیق این مسئله به ارزیابی هدفگذاریها و سهم بازار شرکتها بازمیگردد.با این حال توصیهای که برای ایرانیها دارم این است که اگر میخواهید جهانی شوید، فکر بدی نیست که از تجربیات خارجیها استفاده کنید.
به عنوان مثال لگو یک شرکت جهانی است که در بازارهای مختلف با ملیتهای متفاوت حضور دارد. دقیقا به همین دلیل است که من شخصاً به ایران سفر کردهام تا با فرهنگ متفاوت این کشور آشنا شوم و برای این بازار برنامهریزی کنم. درک فرهنگهای متفاوت برای مدیران بازاریابی موضوع بسیار مهمی است که جز از طریق سفر یا مشاوره با کارشناسان خارجی امکانپذیر نمیشود.